دغدغه خوش عکسی، مهم‌تر از بودجه

نویسنده
آرش معتمد

» طرح محدودیت عکاسان در مجلس رای نیاورد

در روزی که بودجه سال آینده کشور کمتر از یک ماه مانده به پایان سال به مجلس تحویل داده شد و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، شخص رییس دولت به مجلس نیامد، مجلسیان دغدغه‌های مهم‌تری هم داشتند؛ دغدغه‌هایی مثل بررسی طرح محدودیت حضور عکاسان و فیلمبرداران در صحن مجلس که در نهایت رای نیاورد.

 

نمایندگان امضاکننده در ظاهر مخالف شدند!

یک روز پس از آنکه مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران خبرنگاران را “هرزه‌نگار” خطاب کرد و عذرخواهی و شماتت برخی دیگر از نمایندگان را به دنبال داشت، تعدادی از نمایندگان به دنبال محدودیت حضور عکاسان و فیلمبرداران در صحن مجلس بودند. در ماده یک طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس عنوان شده بود که “تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از نشست‌های مجلس تنها در یک ساعت شروع جلسات علنی مجاز بوده و این مدت در موارد خاص با تشخیص رئیس جلسه قابل افزایش است.” تصویربرداران صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی از این محدودیت مستثنا شده بودند.

پیشنهاد این طرح از سوی مهدی کوچک‌زاده و در خرداد ۱۳۹۰ ارائه شده بود. البته در آن زمان مجلس هشتم فعالیت می‌کرد و تلاش‌های کوچک‌زاده منجر به جمع‌آوری ۱۴۰ امضا از نمایندگان مجلس و قید دوفوریت بود که رای نیاورد. خود کوچک‌زاده اما می‌گوید که این بار طرح مجدد از سوی او صورت نگرفته است: “در آن زمان که این طرح را مطرح کردم دلار۱۱۰۰ تومان بود و مسئولان قوا به صورت هم چنگ نمی‌انداختند. بعد از اینکه فوریت این طرح رای نیاورد، به هیچ وجه پیگیر آن نشدم.”

به گفته این نماینده که سابقه چندین درگیری و توهین به خبرنگاران را دارد، امیدوار رضایی، آشوری، جهانگیر زاده، دهقان نقندر، سبحانی نیا، کوهکن، فرهنگی و ساعدی که همگی عضو هیات رئیسه هستند، یا بوده‌اند و حتی ابوترابی و باهنر نواب مجلس، مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه، مرندی، فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصاد، نقوی عضو کمیسیون امنیت، کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی، نکونام رئیس کمیسیون اصل ۹۰، آقاتهرانی، آشتیانی و لاهوتی این طرح را امضا کرده‌ بودند.

اما گویا نمایندگان موافق این طرح فکر اینجایش را نکرده بودند که ممکن است نامشان از سوی کوچک‌زاده افشا شود. کوچک‌زاده در جلسه روز چهارشنبه مجلس اعلام کرد: “من به عنوان متهم اصلی این طرح معرفی شده‌ام؛ اما آقایان بائوج لاهوتی، قادری و ندیمی که از امضاکنندگان این طرح هستند، علیه آن مصاحبه می‌کنند. ‌ای خبرنگاران بدانید با چه کسانی طرف هستید! این چه فضایی است که در مجلس پدید آمده‌ که امضاکنندگان طرح، در مخالفت با آن سخن می‌گویند.”

در نهایت و پس از یک بحث چند ساعته و داغ، از ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه، ۱۱۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع به دست آمد تا ماده یک طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس از این طرح حذف شود. به این ترتیب تصویربرداران و عکاسان رسانه‌ها طبق روال جاری در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

 

نمایندگان امضاکننده طرح محدودیت عکاسان

 

خبرنگاران، محدودتر از آبدارچی‌ها

همان طور که به راحتی می‌شود حدس زد و در فضای مجازی هم بسیار گفته شد، خشم نمایندگان مجلس نسبت به عکاسان، بابت تصاویری است که آنها را در موقعیت‌هایی غیررسمی و حتی غیرمناسب نشان می‌دهد. تاکنون چندین بار چرت زدن‌ها، مجله خواندن‌ها، پیامک فرستادن‌ها و شوخی‌های بدنی نمایندگان مجلس توسط عکاسان شکار شده و در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشته است. برای دیدن برخی از این عکس‌ها بر روی + و + و + کلیک کنید.

از سوی دیگر وبسایت اصولگرای تابناک گزارش داده که به هر بهانه‌ای سعی می‌شود ارتباط خبرنگاران و عکاسان را با نمایندگان کمتر و حضورشان را محدودتر کنند: “اکنون به گونه‌ای فضای مجلس راحت شده است، که هر فردی ‌بخواهد از درب پشت مجلس وارد می‌شود و به دلایلی همچون مسائل امنیتی از حضور خبرنگاران در درب ورودی پشتی جلوگیری می‌شود.این بهانه‌های امنیتی در حالی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پارلمانی پس از تأیید از سوی رسانه مربوطه، به روابط عمومی مجلس معرفی می‌شوند و روابط عمومی مجلس نیز پس از گذراندن مراحل زمانی، اجازه ورود و خروج به خبرنگار رسانه مذکور را می‌دهد؛ اما هر بار که بخواهد خبرنگار وارد شود، ضمن عبور از دو «گیت بازرسی» و استفاده از کارت هنگام ورود و خروج از آوردن هر گونه گوشی تلفن همراه و… منع می‌شوند و در تمام مدت حضور در جلوی صحن مجلس توسط چندین نیروی‌ امنیتی و دوربین‌های مدار بسته مجلس در حال کنترل هستند و جالب این ‌که باز هم سیستم حفاظتی مجلس مدعی می‌شود، آزادی رفت‌وآمد خبرنگاران در مجلس به خاطر حفظ امنیت نمایندگان محدود شده ‌و این محدودیت در حالی هر روز زیادتر می‌شود که یک نیروی خدماتی‌ (آبدارچی) می‌تواند با آزادی کامل در مجلس رفت‌وآمد کند!”

و در ادامه آورده است: “لازم است، نمایندگان محترم مجلس و دیگر مسئولانی که به دنبال حفظ نظم و امنیت بهارستان و اهالی آن هستند، که نه آدرس را اشتباهی بروند و نه آدرس را اشتباهی به کسی بدهند! در تمام ۲۴ سالی که حتی رؤسای جمهور و وزرا نیز برای اینکه به صحن علنی مجلس قدیم وارد شوند، از بین خبرنگاران عبور می‌کردند، هیچ مشکلی امنیتی، مالی و جانی از جانب خبرنگاران برای مسئولین کشور ایجاد نشد! چگونه است که اکنون خبرنگاران تهدید کننده امنیت مجلس و نمایندگان شده‌اند؟ این توهین کمتر از توهین مهدی کوچک‌زاده به اصحاب رسانه است؟”