سازماندهی لشگر مداحان پاسدار برای محرم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» برنامه جدید سپاه

در شرایطی که برخی از مراجع حکومتی از ورود “لباس شخصی ها” به منابر و روضه ها و اظهارات آنها در مورد مسایل مذهبی و سیاسی انتقاد کرده اند،تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با اعلام خبر اجرای طرح “پاسداران مداح” در سال جاری خواستار ورود مداحان به عرصه سیاست و فعالیت آنها برعلیه “فتنه” و “جریان انحرافی” شدند.

در همین ارتباط آیت الله ناصرمکارم شیرازی در تازه ترین جلسه درس خارج از فقه خود در قم گفت:” در عصر حاضر وسایل خبررسانی و ارتباط جمعی بسیار گسترده شده است. در چنین شرایطی دشمنان از این ابزار استفاده می‌کنند و ما هم باید از همین ابزار برای مقابله با تهدیدها و تهاجم دشمن استفاده کنیم و آن را خنثی کنیم. مکتب اسلام و اهل بیت بسیار قوی و محکم است. اگر به خوبی تبلیغ کنیم به یقین بر دشمنان غالب خواهیم شد.”

وی طلاب و شاگردانش را از پرداختن به مسایل سیاسی پرهیز داد و افزود: “سعی کنید در تبلیغات، مطلب به مردم تحویل دهید. روایات اهل بیت و آیات قرآن را بیان کنید؛ البته به مسائل سیاسی در جای خودش بپردازید اما چنان نباشد تمام خطبه‌های شما سیاسی باشد. بیشتر به مباحث عقاید و اخلاق تاکید کنید. در این زمان به اخلاق و عقاید بیش از همه چیز نیاز داریم.”

این مرجع تقلید حکومتی ورود “لباس شخصی ها” به منابر و روضه ها را نقشه دشمن دانسته و اضافه کرده: “در برخی مجالس لباس شخصی‌ها جای خطبا را می‌گیرند. این خطر است. گرچه ممکن است این فرد، عالم باشد لکن نقشه دشمن این است که سرنخ مجالس و محافل از دست روحانیت بیرون بیاید زیرا خودشان گفته‌اند؛ اگر روحانیت را از نظام کنار بزنیم می‌توانیم در کارهایمان موفق باشیم.”

او همچنین این مساله را خطری برای روحانیت برشمرده و خطاب به حاضران تصریح کرده: “البته ما به آنهایی که لباس شخصی هستند، احترام می‌گذاریم ولی چنان نباشد که چهره مجالس و مساجد چهره غیر روحانی شود که این کار بسیار خطرناک است. راه حل آن هم این است که کسانی که آمادگی لازم را دارند به میدان بیایند. وقتی شما میدان را خالی کنید به سراغ دیگران می‌روند.”

مکارم شیرازی آذرماه سال گذشته نیز طی اظهاراتی با توجه به بروز برخی اختلافات با مسئولان دولتی از طرح مباحث سیاسی توسط مداحان انتقاد کرده و گفته بود: “از طرح مسائل جناحی و سیاسی همه عزیزان به خصوص خطبا و مداحان محترم بپرهیزند که این مراسم حلقه وحدت است نه وسیله شکاف و اختلاف. جامعه و کشور به حمدالله از نظر سیاسی کاملاٌ مستقل می باشد؛ ولی متأسفانه اخیراً آثار وابستگی فرهنگی در برخی رسانه ها و پاره ای از روابط و آداب اجتماعی و برخی از نهاد‌های دولتی دیده شده که به هنجار شکنی‌های اسلامی منتهی می‌گردد.”

البته پیش از او بسیاری از مراجع تقلید شیعه هم در زمانی که مداحان با حمایت از محمود احمدی نژاد در به قدرت رساندن وی نقش فعالی را ایفا کردند و از آنها تحت عنوان “حزب مداحان” یاد شد، انتقادات فراوانی کرده بودند که پاسخ آن بی توجهی نهادها و مراجع حکومتی و حمایت آنها از مداحان بود.

 

اجرای طرح پاسداران مداح

همزمان با انتقادات مکارم شیرازی از ورود مداحان به مباحث سیاسی اما سرداران سپاه پاسداران از طرح این نهاد نظامی برای مداحان در ماه محرم خبرداده اند و اینکه مداحان در این ماه چه بگویند و چه نگویند.

در همین راستا معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران اعلام کرد: “طی سال‌های اخیر کانون‌های مختلفی را در سپاه راه‌اندازی کردیم که کانون «پاسداران مداح» یکی از این کانون‌هاست و در آن تاکنون 1350 پاسدار مداح را شناسایی و سازماندهی کرده‌ایم.”

سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی در مراسم همایش سراسری مداحان کشور با اشاره به اینکه “سناریوهای اخیر آمریکا در چند وقت اخیر به خاطر متوقف کردن نظام و کم رنگ کردن اثرات آن است” خطاب به آنها گفت: “ترویج روحیه شهادت‌طلبی و آمادگی برای دفاع از کشور و آرمان‌های نظام باید در مداحی‌ها مورد توجه قرار بگیرد و در مراسم مختلف باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس غرور کنند و به ویژه باید از شهدا بیشتر یاد شود. ما باید یاد شهدایی نظیر سردار شهید تهرانی‌مقدم را زنده نگه داریم چراکه دشمن با شایعه پراکنی و دروغ می‌خواهد روحیه پاسداران و مردم ما را تضعیف کند و ما برای مقابله با تهدیدات دشمن باید روشن‌گری کنیم.”

این اما تنها اظهارات یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران در همایش مداحان سراسر کشور نیست بلکه رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز که در این همایش حضور داشته، برای مداحان سراسر کشور سخنرانی کرده که نشان از اهمیت نقش مداحان دارد.

یداله جوانی خطاب به مداحان تاکید کرده: “امید دشمن این است که با سر و صداها، فشارها و تحریم‌های مختلف به ویژه تحریم بانک مرکزی، کشور ما را از درون دچار مشکل کند. دشمن قصد دارد با افزایش مشکلاتی نظیر گرانی و تورم کاری کند که جریان همسو با آنها در داخل کشور پایگاه مردمی پیدا کنند تا نظام اسلامی حمایت‌های مردمی خود را از دست بدهد.”

وی همچنین گفته: “امروز موازنه استراتژیک به هم خورده است، ولی متاسفانه عده‌ای در داخل کشور برعکس تحلیل می‌کنند. امروز برخی از نیروهای انقلاب در جاده اصلی انقلاب حرکت می‌کنند، ولی عده ای از آنها از جاده منحرف شده‌اند و تازه می‌گویند که ما در جاده اصلی هستیم و دیگران منحرف شده اند، در حالی که خودشان به دنبال ایجاد انحراف در مسیر انقلاب هستند و «جریان انحرافی» به همین خاطر است.”

رییس اداره سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه”باید کاری کنیم که جریان‌های منحرف و جریان‌های اصیل شناسایی شوند” در ادامه اظهاراتش افزوده: “امروز دشمن به دنبال این است که جایگاه ولایت را در جامعه مخدوش و بی اعتبار کند؛ چرا که آنها با همه وجود به این مطلب پی بردند که تا زمانی که ملت پشتیبان ولایت فقیه است، نمی‌توان به آن آسیب رساند و در مورد سپاه نیز فهمیده‌اند که آن جمله امام که اگر سپاه نبود کشور نبود، درست است.”

او دربخش دیگری از اظهاراتش اعتراضات پس از انتخابات 88 را هم”توطئه” برعلیه جایگاه ولایت فقیه دانسته و گفته است: “وقتی داستان تقلب نوشته شد، اینطور فکر می‌کردند که وقتی بگوییم تقلب شده است، یعنی گفته‌ایم نظامی که در راس آن ولایت فقیه است، دچار فساد و تقلب شده و وقتی مردم این مساله را باور کردند، می‌گویند نظام فاسد شده است. کسانی که باید یار رهبری باشند سناریوسازی کردند و مدعی تقلب شدند به طوری که آقای موسوی در روز بیست وسوم یعنی فردای انتخابات در بیانیه‌ خود گفت باید ببینیم که این تقلب و شعبده‌بازی با اراده چه کسی بوده است.”

با این حال اما رییس اداره سیاسی سپاه اعتراضات 88 را با اختلافات اخیر دولت احمدی نژاد تحت عنوان جریان انحرافی با رهبر جمهوری اسلامی پیوند زده و خطاب به مداحان تاکید کرده که “امروز جریانی خاص و منحرفینی داعیه رابطه با امام زمان را دارند، ولی شب و روز در مقابل ولایت می‌ایستند در حالی که دم از امام و اسلام می‌زنند. در سال 88 نیز عده‌ای می‌گفتند می خواهیم جمهوری اسلامی را براساس نسخه اصلی امام اداره کنیم ولی وقتی در ماجرا دقیق می شدیم، می‌دیدیم که منحرف شده‌اند و امروز نیز عده‌ای همین شرایط را دارند.”

 هفته نامه صبح صادق، ارگان رسمی سپاه پاسداران هم طی مطلب مفصلی در شماره این هفته خود از مداحانی که مباحث سیاسی را مطرح نمی کنند انتقاد کرد و نوشت: “در برخی مجالس با این تحلیل که «ما نوکر امام حسین(ع) هستیم و کاری به سیاست نداریم» از رهبری و امام و شهدا سخنی به میان نمی آید، در حالی که در مجالس عزاداری که توسط امامان معصوم برگزار می شد، سعی می شد با توجه به شرایط جامعه علاوه بر بعد عبادی به بعد سیاسی عزاداری نیز پرداخته شود.”

این نشریه با برجسته کردن این گفته آیت الله خمینی که “ما ملت گریه سیاسی هستیم” خطاب به مداحان تاکید کرده است که “بدون شک اگر شیعیان فقط به خاطر ثواب و بعد عبادی عزاداری کنند انگیزه آنان برای ایستادگی در برابر ستمگران کم خواهد شد.”

 

نقشه راه آیت الله خامنه ای

تعیین و تکلیف سپاه برای مداحان و برنامه ریزی برای محرم امسال در شرایطی است که وبسایت رسمی آیت الله خامنه ای نیز از سال 87 “برای مداحان “نقشه راه” فراهم کرده که البته مسئولان این سایت اینترنتی هم اکنون با تغییر تاریخ آن را طوری تنظیم کرده اند که تاریخ تهیه این نقشه به سال جاری برمی گردد.

در “نقشه راه مداحان اهل بیت” که توسط دفتر آیت الله خامنه ای منتشر شده است، رهبر جمهوری اسلامی در بخش “الزامات مداحی” تاکیدات خاصی برای پرداختن به “موانع و دشمنی های موجود بر سر راه انقلاب اسلامی و آرمان های آن”، “راهی که پیش آمده ایم ” و “راهی که باقی مانده است” به مداحان کرده؛ او البته در این “نقشه راه” در بخش “آفات” هیچ اشاره ای به لزوم عدم دخالت مداحان در امور سیاسی و حمله، توهین و تهدید چهره های سیاسی نکرده است.

سال 88 “منصور ارضی” کسی که برخی رسانه های اصولگرایان و وابسته به دولت او را “دبیر کل حزب مداحان” می خوانند در مصاحبه ای با رجا نیوز ضمن تاکید بر “پیروی از فرمایشات رهبری” درباره دخالت مداحان در امور سیاسی جاری کشور گفته بود: “این حرفها بهانه است. سئوال این است، حق می‌گوییم یا نه؟ شما حقش را بگیرید. اینها بهانه است. شما نگاه کنید حضرت آقا در پایان بیانات اخیرشان، نفرین کردند و فرمودند، می‌بینید اینها نابود می‌شوند. نابود شدن یعنی چه؟ منتهی حالا در کلام ما بفرما می شود بنشین(بتمرگ).”

البته او پیش تر ضمن تهدید میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی، در این باره توضیح بیشتری داده و گفته بود: “اگر تا حالا هم با این سه نفر برخورد نکرده ایم به احترام گل روی رهبر است و چنانچه مسئولین به وظیفه خود عمل نکنند، مردم خود به بند «م» وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی عمل خواهند کرد.”

از سال گذشته با شتاب گرفتن اختلافات آیت الله خامنه ای با محمود احمدی نژاد، مداحان از جمله منصور ارضی برعلیه محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی مانند رحیم مشایی که از او به عنوان “لیدر جریان انحرافی” نیز یاد می کنند اظهارات توهین آمیزی را مطرح کردند.

مداحان که خود نقش پررنگی در به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد داشتند در سال جاری نیز پس از آشکار شدن و افزایش اختلافات رهبر جمهوری اسلامی با محمود احمد نژاد و نزدیکانش بارها برعلیه او و معاونانش سخنرانی های تهدید آمیز کرده اند.