نمره صفر صادق محصولی به احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اختلافات مصباح، مهدوی و یزدی باعث رشد نظام است

اصول‌گرایانی که “جبهه پایداری” را عامل تفرقه میان اصول‌گرایان می‌دانندکم نیستند؛ مساله‌ای که با واکنش صادق محصولی ـ حامی مالی جبهه پایداری ـ رو به رو شده؛ وی گفته است: “متهم کردن دیگران مالیات ندارد اما به فکر قیامت نیز باشید”. وزیر سابق کشور در عین حال در ارزیابی اختلاف رییس دولت و رهبر جمهوری اسلامی، به محمود احمدی نژاد نمره صفر داده است.

محصولی که در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق ـ به ریاست مهدوی‌کنی ـ حاضر شده بود، از مصباح یزدی به عنوان “هدایت‌گر معنوی” جبهه پایداری نام برد و درباره اختلافات وی با مهدوی کنی و یزدی گفت: “آیت‌الله مصباح، آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی نیز هر سه با هم رفیق و صمیمی‌اند و این‌که بین آن‌ها اختلاف وجود دارد حرف منافقان و مخالفان اصولگرایان است. هر سه‌ی این بزرگواران در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند، اما این به این معنا نیست که اختلاف نداشته باشند بلکه اختلاف آن‌ها به ضرر نیست و اتفاقا باعث رشد می‌شود”.

محصولی که در زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال 88 وزیر کشور بود، در این جلسه درباره احمدی‌نژاد نیز گفت: “در خصوص موضوع خانه نشینی11 روزه، من به آقای احمدی نژاد نمره یک هم نمی دهم (صفر می دهم) اما برای کارهایی مانند عدالت محوری، حضور در میان مردم و رسیدگی به محرومان نمره بالایی به احمدی نژاد می دهم. در جریان ماجرای خانه نشینی 11 روزه و در دیدار با آقای احمدی نژاد خطبه 181 نهج البلاغه را برای وی خواندم و گفتم:‌عمار و پیروان مخلص علی علیه السلام به رهبرشان اطمینان کردند و از او تبعیت کردند. به رئیس جمهور گفتم ملت احمدی نژاد را با ولی فقیه می شناسد… 14 نفر همراه در این جلسه بوده اند، عده ای در این جلسه گریه کردند و آقای احمدی نژاد گفت فکر می کنم و یکی دو روز بعد سرکار آمد”.

اشاره صادق محصولی به بروز اختلاف میان رییس دولت و رهبر جمهوری اسلامی به ماجرای عزل یا ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات بر می گردد. گرچه وی توسط احمدی‌نژاد برکنار شده بود، اما با حکم حکومتی خامنه ای به کار بازگشت که همین مساله موجب خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد و تهدید وی به استعفا از مقام خود شد.

پس از این اتفاق، بسیاری از اصول‌گرایان، انتقادات تندی به احمدی‌نژاد وارد کردند و حتی انتخاب وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 را “انتخاب میان بد و بدتر” نامیدند و اعلام کردند که  برای “پایان سریع‌تر دو سال باقی مانده از دولت احمدی‌نژاد” دعا می‌کنند.

این اختلافات در نهایت منجر به بروز تفرقه میان اصول‌گرایان در انتخابات مجلس شده است؛ مساله‌ای که محصولی آن را چنین بیان می‌کند: “ما داریم موضوع هزینه وحدت یا هزینه جدایی را رصد می کنیم؛ ما امیدوار به وحدت هستیم اما عده ای منافع خود را در صحبت کردن علیه دیگران جستجو می کنند و این برای اصولگرایان مناسب نیست…. راهبرد ما وحدت است اما اینکه همین شکل بهترین نوع وحدت است این جای بحث دارد”.

پیش از این غلام‌حسین الهام، جبهه پایداری را جبهه “طرفداران دولت” نامیده و گفته بود: “با توجه به گروه ۷+۸، جبهه پایداری یک ظرفیت ویژه به حساب می آید… در مجلس هشتم اصولگرایان به همراه قدرت و ظرفیت دولت که در راس گفتمان آن آقای احمدی نژاد بود توانستند پیروز انتخابات شوند. امروز گروه ۷+۸ دولت را کنار گذاشته در حالی که دولت هنوز هم در نظرسنجی های انتخاباتی رای بالایی دارد واگر این ظرفیت وقدرت دولت از دید جبهه اصولگرایان مغفول واقع بماند شرایط ویژه ای را برای گروه های مقابل به وجود خواهد آورد”.

اعضای جبهه پایداری که طرف مقابل را به مخالفت با دولت احمدی‌نژاد متهم می کنند و آنان را “ساکتین فتنه” می‌نامند، درباره کمیته 7+8  هم گفته اند: “ما با افراد شکست خورده و وصله پینه خورده نمی‌توانیم موفق باشیم. دیگر باید ریش سفیدهای ما کنار بروند و حتی خود را فدای نظام کنند تا گارد مدیریت کشور باز شود”.

سخنان محصولی درباره “وحدت” میان اصول‌گرایان در حالی بیان می‌شود که محمدمهدی نبی حبیبی با اظهار نگرانی از این تفرقه و اعلام عدم پیوستن جبهه پایداری به جبهه متحد اصول‌گرایان گفته است: “تعدد لیست‌ها در انتخابات به ضرر کل جریان اصولگراست و اینطور نیست که فقط یک تشکل خاص از تعدد لیست‌ها ضرر کند”.

وی اشاره‌ای نیز به پیشنهادات جبهه پایداری داشته است که گفته می‌شود اعضای این تشکل، خواستار حضور مرتضی آقاتهرانی ـ– استاد اخلاق سابق دولت ـ– در میان اعضای کمیته 7+8 شده‌اند؛ مساله‌ای که با افشای در اختیار داشتن گرین کارت کشور آمریکا از سوی آقاتهرانی، به نظر می‌رسد منتفی شده باشد.

این سخنان حبیبی در حالی بیان شد که یک نماینده مجلس نیز جبهه پایداری را دارای “تضاد درونی” نامیده و گفته: “جبهه پایداری باید مراقب باشد دچار انشعابی مانند مجمع روحانیون از روحانیت نشود”.

جبهه پایداری حدود دو ماه پیش از سوی برخی حامیان محموداحمدی‌نژاد پایه‌گذاری شد. مصباح یزدی در راس این تشکل قرار دارد و صادق محصولی حامی مالی آن است. برخی از وزرای سابق کابینه احمدی‌نژاد و نیز نمایندگان حامی وی در مجلس مانند حمید رسایی، روح الله حسینیان و زارعی از اعضای این تشکل هستند.

برخی از اصول‌گرایان پیش از این اعلام کرده بودند که جبهه پایداری در واقع همان طرفداران اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات هستند؛ جریانی که از سوی اصول‌گرایان با عنوان “جریان انحرافی” نامیده می‌شود.