حضور مشاور رهبر در مذاکرات

هافینگتون پست
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست از گفتگوهای هسته ای مسقط

روز شنبه گزارش شد که در مذاکرات هسته‌ای پیش رو، مشاور عالی رهبر ایران در سیاست خارجه نیز حضور خواهد داشت.

وب سایت المانیتور روز شنبه گزارش داد، علی اکبر ولایتی احتمالا در مذاکرات بین جان کری وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون مذکره‌کننده اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در عمان حضور خواهد داشت.

المانیتور گفته است که مقامات ایران یا آمریکا در مورد احتمال حضور ولایتی پاسخی ارائه نکرده‌اند.

قرار است مذاکرات عمان ۹ نوامبر انجام شود.

اگر این موضوع تایید شود، نشان می‌دهد که خامنه‌ای که عموما گمان می‌شود با نزدیک شدن ایران به غرب مخالف است، اعتقاد دارد می‌توان به توافق دست یافت.

تحلیلگران در تویتر گفته‌اند خبرها حاکی از آن است که دیپلماسی با ایران عمل می‌کند.

مذاکرات عمان کمی پیش از مهلت ۲۴ نوامبر برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای صورت می‌گیرد. گروه ۱+۵ به دنبال این است با ایران به یک توافق درازمدت دست یابد تا مطمئن شود برنامه هسته‌ای این کشور اهداف نظامی ندارد. توافق اولیه تا حدی تحریم‌ها را در عوض محدود کردن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران کاهش داد.

این مذاکرات برای دولت اوباما که روی دستیابی به توافق جامع با ایران سرمایه‌گذاری زیادی کرده بسیار حیاتی است.

اوباما این هفته به خاطر انتشار اخباری توسط وال استریت ژورنال مبنی بر این که اوباما به رهبر ایران نامه نوشته و همکاری درمورد مبارزه با داعش را منوط به توافق هسته‌ای دانسته است، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت. نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که این نامه تاکید کرده که ایران و آمریکا منافع مشترکی دارند.

اما ناظران می‌گویند این نامه نشان می‌دهد اوباما درمورد دیدگاه دولت ایران نسبت به مذاکرات اشتباه می‌کند: ایران احتمالا کمک آمریکا علیه داعش را حیاتی نمی‌بیند و در عوض می‌تواند از تهدید داعش برای گرفتن امتیاز در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.

گزارش‌ها در مورد نامه اوباما احتمالا اسرائیل و متحدان عرب این کشور در مبارزه علیه داعش را مشوش خواهد کرد. وال استریت گفته است که هیچکدام از این کشورها از وجود چنین نامه‌هایی خبر نداشته‌اند.

رهبران جمهوریخواه هم این نامه را به تندی مورد انتقاد قرار داده‌اند. اوایل امسال اعضای کنگره از هر دو حزب، رئیس‌جمهور را به خاطر گزارش‌ها مبتنی بر اینکه در صورت دستیابی به توافق از اختیار خود برای کاهش تحریم‌ها استفاده خواهد کرد، مورد انتقاد قرار دادند.

معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت، هر دو طرف مذاکرات به دستیابی به توافق در مهلت مقرر متعهد هستند و ایران دیپلماسی را تنها راه حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای می‌داند.

این هفته گزارش‌هایی نیز منتشر شد که می‌تواند توافق نهایی را پیچیده کند: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته است، با این‌که ایران به وعده‌هایش برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم پایبند بوده است اما به طور کامل در زمینه بازرسی های مربوط به پتانسیل تولید سلاح همکاری نکرده است. هر گونه توافق جدید احتمالا خواهان بازرسی‌های گسترده‌تر از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

نمایندگان کشورهای دیگر درگیر در مذاکرات روز ۱۱ نوامبر به کری و اشتون می‌پیوندند. دور بعدی مذاکرات که احتمالا آخرین دور خواهد بود روز ۱۸ نوامبر در وین آغاز خواهد شد.     

منبع: هافینگتون پست - 8 نوامبر