سانحه هوایی؛ تبلیغات یا ضعف صنعت هوایی کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» طی ۴۸ ساعت روی داد

در حالیکه محمود احمدی نژاد مدتی ست از تهدید به افشاگری دست کشیده و مدام به سفرهای چندساعته برای افتتاح طرح های عمرانی که بعضا نیمه تمام هم هستند می رود، انتشار خبر بروزسانحه برای هلی کوپتر حامل وی،واکنش گسترده ای در پی داشت. پس از انتشار این خبرو سپس تاکید بر سلامتی کامل وی، پیامک های زیادی بین مردم رد و بدل شد که فرض از بین بردن احمدی نژاد رامطرح می کند و اینکه “اتوبان شهید احمدی نژاد” ظرف چند ماه آینده احداث خواهد شد!

احمدی نژاد البته در طول دوران ریاست جمهوری اش بارها مدعی شده که مورد سوء قصد تروریستی قرار گرفته اما تمامی ادعاهای وی به نوشته رسانه های بی طرف کذب بوده است.

دیروز اما، او دچار یک سانحه هوایی شد؛ سانحه ای که باعث شد مسیرکرج ـ تهران را از راه زمینی بیاید.

 تصاویری هم که از وی پس از خروج از هلی کوپتر سانحه دیده، منتشر شده رئیس دولت را در حالتی خشمگین نشان می دهد و او تنها بر این نکته تاکید می کند که “ما همچنان در خدمتتان هستیم”.

شرح وقوع این سانحه صبح روز گذشته در رسانه های خبری به تیتر اول و مشترک همه آنها تبدیل شد. در گزارش رسانه های خبری از جمله “ایرنا” آمده است: “بالگرد حامل احمدی‌نژاد و جمعی از مسئولان اجرایی همراه وی، صبح دیروز و در جریان افتتاح پروژه بزرگترین تونل جاده‌ای کشور در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد. این حادثه در ارتفاعات البرز رخ داد. بالگرد سانحه دیده در محل حادثه زمینگیر شده است.در جریان این حادثه که پیش از افتتاح پروژه و در نزدیکی آن رخ داد، خوشبختانه به لطف و مدد الهی و دعای خیر مردم، هیچ ‌گونه آسیبی به رییس‌جمهور و همراهانش نرسید و خلبان با مهارت کامل توانست بالگرد را به زمین بنشاند. رییس‌جمهور پس از این واقعه ضمن افتتاح بزرگترین تونل جاده‌ای کشور، دستور آغاز عملیات اجرایی سه پروژه جاده‌ای کشور را صادر کرد و ‌زمینی راهی تهران شد.رییس‌جمهور و همراهانش هم‌اکنون در سلامت کامل هستند و بالگرد سانحه دیده نیز برای انجام عملیات ‌بازسازی در محل حادثه زمینگیر شده است”.

مرتضی تمدن، استاندار تهران هم دقایقی پس از انتشار این گزارش، به خبرگزاری فارس چنین گفت:” سانحه‏ای که در جریان افتتاح بزرگ‏ترین تونل جاده‏ای کشور برای بالگرد رئیس‏جمهور و همراهان وی پیش آمد، آسیبی به هیچ‏یک از حاضران نرساند. بالگرد حامل رئیس‌جمهور امروز در مسیر افتتاح تونل امامزاده هاشم دماوند دچار سانحه شد؛ اما هم‏اکنون احمدی‏نژاد و همراهان وی در سلامت کامل به سر می‏برند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد”.

گفتنی ست محمود احمدی نژاد و اطرافیان وی بارها مدعی برنامه ریزی مخالفان برای ترور او شده اند. احمدی نژاد خود در سخنرانی جنجالی اش در ماه گذشته، گفته بود: “پیغام دادند که فلانی اگه روت رو زیاد کنی پدرت را درمی‌آوریم”.

در همان زمان، سایت های نزدیک به وی و اسفندیار رحیم مشایی، مدام از شایعاتی مبنی بر طرح ریزی ترور احمدی نژاد خبر می دادند؛اقدامی که موجب شد تا سایت آینده نیوز در گزارشی از “توهم ترور احمدی نژاد “انتقاد کند.

ادعای ترور احمدی نژاد در مسجد اعظم اصفهان دو روز قبل از انتخابات سال ۸۸، طرح ترور او در آخرین سفرش به نیویورک، ترور درایتالیا، عراق و لبنان، تنها بخشی از ادعاهایی است که احمدی نژاد و اطرافیان اش درباره ترور او منتشر کرده اند.

 سال گذشته هم در جریان افتتاح یک کارخانه پتروشیمی در خوزستان، انفجار مهیبی تنها چند ساعت پس از خروج احمدی نژاد از محل رخ داد که در آن زمان نیز با بازتاب خبری وسیعی همراه بود و باز هم رسانه های طرفدار او را به سمت “توهم ترور” سوق داد.

 

سانحه برای دیگر رقبا

 به فاصله چند ساعت پس از اعلام بروز سانحه هوایی برای محمود احمدی نژاد، ستاد تبلیغاتی محسن رضایی نیز از بروز نقص فنی در هواپیمای حامل او خبر داد.

به گزارش مهر، ستاد وی اعلام کرده است: “هواپیمای حامل محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در مسیر تهران ـ- گرگان دچار نقص فنی شد. هواپیمای حامل محسن رضایی حدود ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه از تهران عازم گرگان شده بود که بعد از مدتی پرواز به دلیل نقص فنی دوباره به فرودگاه مهرآباد بازگشت. این گزارش حاکی از آن است که مشکلی برای مسافران این پرواز ایجاد نشده و این پرواز با تاخیر در فرودگاه گرگان به زمین نشست”.

دو روز قبل نیز، سایت های حامی محمدباقر قالیباف مدعی بروز سانحه هوایی برای وی شده بودند؛ سانحه ای که موجب شد تا خود قالیباف برای رفع آن به خلبان “کمک” کند.

در گزارش سایت سرزندگی که به این کاندیدای ریاست جمهوری نزدیک است، آمده: “محمدباقر قالیباف و هیات همراه وی که جهت حضور در شهر زاهدان راهی این شهر شده بودند ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۰ خرداد با هواپیمای ایران ایر زاهدان را به مقصد تهران ترک کردند. این پرواز در حالی که قرار بود ساعت ۱۲ انجام شود با ۳۳ دقیقه تاخیر انجام شد که همین موضوع شایعاتی را درباره نقص فنی و یا نداشتن سوخت لازم برای پرواز به همراه داشت. ساعاتی پیش نویسنده وبلاگ دلگرمی ها در متن جدید ارسالی خود با اشاره به اتفاقاتی که در پرواز زاهدان به تهران رخ داده است از قالیباف به عنوان مسافری که به داد خلبانان پرواز رسیده نام برده است.نویسنده این وبلاگ که از حاضران در پرواز ساعت ۱۲ ایران ایر به مقصد تهران بوده است در این متن مدعی شد که رفتار مسئولان و خدمه پرواز نشان می داد که هواپیما برای حرکت دچار مشکل فنی بوده است و بعد از دقایقی که از تاخیر گذشته قالیباف به کابین خلبان رفته و به آنها کمک کرده است”.

با افزایش سوانح هوایی برای کاندیداهای ریاست جمهوری و رئیس کنونی دولت، مشخص نیست که این سوانح حقیقی است و ناشی از وضع وخیم صنعت هوایی ایران یا این افراد سعی در بهره برداری تبلیغاتی از حوادثی که سازمان هواپیمایی کشوری، هنوز هیچ یک را تایید نکرده است دارند.