تهدید ها از سر گرفته شد

نویسنده
نازنین کامدار

» با پایان تعطیلات و آغاز به کار بازجویان اوین

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، تهدید فعالان سیاسی از جمله روزنامه نگاران و دانشجویان از سوی نهاد های امنیتی نزدیک به دولت بار دیگر از سر گرفته شده است. رسانه های وابسته به افراطیون حامی دولت و سپاه پاسداران که در سه ماهه پایانی سال گذشته، بارها از “پایان فتنه” و “ناکامی فتنه جویان” به دلیل برگزاری تظاهرات حکومتی 9 دی و سرکوب معترضان در تظاهرات 22 بهمن سخن گفته بودند، هم اکنون مجددا از “فعالیت گروه های فتنه جو” در فضای اینترنت و دانشگاه سخن می گویند.

با وجود آنکه وزارت اطلاعات و  سپاه پاسداران در اسفند ماه گذشته بارها از انهدام “گروه های ضد انقلاب پناه گرفته در دانشگاه” و نیز “کانون های فتنه سایبری” خبر داده بودند، در روزهای اخیر نیز همچنان گزارش رسانه های مرتبط با این نهاد ها از “کشف و انهدام” گروه های مشابه حکایت دارد.

در همین راستا روزنامه جوان، ارگان نزدیک به سپاه پاسداران که بنا به گفته منابع آگاه بیشترین ارتباط را با بازجویان مستقر در بند 209 وزارت اطلاعات و بند 2 الف سپاه در زندان اوین دارد، در واپسین “گزارش اختصاصی” خود از پشت پرده آنچه که “سایت های فتنه جو” خوانده، اعتراض های کاربران اینترنت به نتیجه انتخابات را “حرکتی هدایت شده از سوی چند گروهک فراری وزاویه نشین” دانسته و آورده است: “براساس بررسی های انجام شده توسط یک موسسه تحقیقاتی، 95 درصد سایت ها و وبلاگ هایی که قبل وبعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و به حمایت از فتنه گران و با نام سبز در پسوند یا پیشوند آنها در فضای مجازی روئیده است، متعلق به چند گروهک فراری وزاویه نشین هستند که درمحیط مجازی سعی دروانمودگی توان خود دارند”.

جوان می افزاید: “این سایت ها و وبلاگ ها که با بودجه های تصویبی مجلس نمایندگان و پشتیبانی فنی آمریکا، انگلیس واسرائیل، قدرتمندانه به عنوان عقبه تبلیغاتی همه ضد انقلاب در برابر نظام اسلامی ایران صف کشیده اند، متعلق به تعداد معدودی از افرادی است که قبل و پس از انتخابات به خارج گریخته اند و مشغول تبلیغات بر علیه جمهوری اسلامی هستند”.

ارگان نزدیک به سپاه پاسداران، سایت ها و وبلاگ های معترضان را به 9 دسته “وابستگان به رضا پهلوی، وابستگان به مسعود رجوی، کمونیست ها آمریکایی، بهائیان، حجتیه ای ها، احزاب معاند داخلی و حامیان خارجی آن، مطرب ها و رقاصه ها، هم جنس بازان و صهیونیست ها” تقسیم کرده و افزوده است: “مدیران پشت پرده این وبلاگ ها و سایت ها با تمام توان به صورت تئوری و عملی از میرحسین موسوی و فرقه سبز حمایت می کنند”.

گفتنی است، در روزهای پایانی سال گذشته، مرکز “جرایم سازمان یافته  سپاه پاسداران” در اقدامی مشترک با دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران، مدعی “انهدام بزرگترین شبکه جنگ سایبری امریکا بر علیه ایران” شد و همزمان با انتشار اطلاعیه دادسرا، هکرهای وابسته به سپاه پاسداران، سایت های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را از کار انداختند و تلویزیون رسمی ایران نیز در سلسله گزارش های خود در بخش خبری 20:30 احمد باطبی و فردی به نام “کیوان رفیعی” را به عنوان سرکردگان این شبکه معرفی کرد و از بازداشت بیش از 30 تن دیگر خبر داد.

بر اساس ادعای مطرح شده در بیانیه دادسرا، “مجموعه فعالان حقوق بشر بزرگترین شبکه جنگ سایبری بر ضد جمهوری اسلامی بوده است که با بودجه مصوب کنگره امریکا اداره می شود و در جریان فتنه سبز به یارگیری پرداخته است”.

تاکنون هیچ  گزارشی از سرانجام پرونده افراد بازداشت شده در ارتباط با این اتهام منتشر نشده و بنا به گفته یک کارشناس به روز “در گزارش اخیر روزنامه جوان هم هیچ اشاره ای به آنچه سپاه پاسداران بزرگترین شبکه جنگ سایبری بر ضد ایران نامیده بود، نشده است”.

این کارشناس می افزاید: “جالب است که به فاصله کمتر از یک ماه، روزنامه سپاه پاسداران در گزارش پشت پرده خود از معترضان به نتیجه انتخابات، یک تقسیم بندی 9 گانه از مخالفین را ارائه کرده اما فراموش کرده که همان بزرگترین شبکه جنگ سایبری بر ضد ایران را در این تقسیم بندی بگنجاند”.

در همین حال خبرگزاری رهانا، یک خبرگزاری مستقل حقوق بشری در ایران در گزارشی به تشریح تشکیلاتی که از آن با عنوان “مرکز جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران” یاد می شود، پرداخته است. این مرکز اصلی ترین نقش را در ایجاد فیلترینگ گسترده، هک سایت های معترضان، بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر و تلاش برای اعتراف گیری از آنان به عنوان جاسوس بر عهده دارد.

در گزارش رهانا آمده است: “مرکز جرایم سازمان یافته وابسته به سپاه پاسداران که زمینه‌ شکل‌گیری آن در سال ۱۳۸۳ در برخورد با وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنتی توسط قاضی مرتضوی و قاضی مقدس به وجود آمد؛ تا کنون چندین بار به اجرای سناریویی یک شکل با اهدافی متفاوت دست زده است. بارزترین نمونه‌  آن دستگیری کسانی بود که در اسفند ماه سال ۸۷  با نام شبکه  «مضلین» معرفی شدند. در نگاه اول و بر اساس آن‌چه که از اطلاعیه‌های سپاه و رسانه‌های امنیتی ـ دولتی بر می‌آمد، این مساله برخورد با سایت‌های «مستهجن و ضد دین» بود. اما آنچه که واقعیت این ماجرا بود زمینه‌سازی برای بی‌اعتمادی عمومی به اینترنت از طریق تبلیغات رسانه ای و ساخت برنامه‌های تلویزیونی هم‌چون برنامه‌ «شوک» بود”.

این گزارش می افزاید: “در واقع مرکز جرایم سازمان یافته اینترنتی که خود یک مرکز سازمان یافته‌  نقض حقوق بشر و دشمن آزادی بیان است، اهداف خود را با نوشتن‌ سناریوهای مختلف و اجرای سازمان یافته و یک شکل آن در زندان اوین زیر عنوان اتهامی و جرمی دیگر مطرح و شروع به پیش‌برد آن می‌کند”.

در پایان این گزارش، خبرگزاری رهانا هشدار داده است که اخبار ناخوشایندی از اوین و پرونده روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به گوش می رسد و تاکید کرده است: “وضعیت  بازداشتی ها در بند ۲ الف زندان اوین هم‌چنان سخت و نگران کننده است، چیزی به پایان این پروژه که در پس شکنجه‌ها و فشارها بسته می‌شود، نمانده است. از این پرونده بوی خوبی به مشام نمی‌رسد و مجموعه ای از حکم‌های سنگین را به دنبال خواهد داشت. در این زمینه  به کمک همه‌ فعالین و گروه‌های حقوق بشری نیاز است”.

در همین حال، روز گذشته سایت تندرو “خبرنامه دانشجویان ایران” که توسط سازمان بسیج دانشجویی اداره می شود در گزارشی، خواستار برخورد با نشریات مستقل دانشجویی شد.

این سایت تندرو در “گزارش تحلیلی” خود که با عنوان “جدیدترین شواهد تغییر فاز افراطیون در دانشگاه ها” منتشر شده، نوشته است: “جریان حامی موسوی که به صورت عمده در طیف غیر دانشجویی علامه و کانون های فرهنگی در دانشگاه ها فعالیت می کند سعی در متشنج کردن جو دانشگاه در قالب فعالیت نشریه های زنجیره ای را دارد. هدف اصلی این نشریات زنجیره ای، دانشگاه های مهمی چون تهران و اصفهان و همدان برای یارگیری و احیای پایگاه دانشجویی است.اعضای اصلی طیف غیر دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان سرحلقه اغتشاشات پس از انتخابات بودند اقدام به دریافت مجوز برای راه اندازی چند نشریه با عناوین «کیان»، «آلام» و «هفت نون» کرده اند.این افراد قصد دارند تا با عنوان جذب نیرو برای نشریه اقدام به یارگیری و برگزاری جلسات محفلی در جهت زنده نگه داشتن ظرفیت طیف غیردانشجویی علامه در دانشگاه کنند”.

این خبرنامه می افزاید: “کانون های شعر و ادب دانشگاه علوم پشکی همدان نیز که به علت تنش زایی در دانشگاه 2 سال تعلیق شده بود در حالی مجددا در انتهای سال 88  رفع تعلیق شد که در جلسات خود به اهانت و سخره گرفتن مقدسات مشغول است. دانشجویی به نام «م» در اولین جلسه کانون شعر و ادب با خواندن شعری اقدام به توهین نسبت به رهبر معظم انقلاب کرد. «م» از فعالین در عرصه اغتشاشات دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوادث پس از انتخابات بوده است که در نشریه ای که متعلق به طیف غیر دانشجویی علامه در دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده است با نوشتن مطلبی با عنوان «انگل ها چادر می پوشند» به طور علنی به حجاب توهین کرده بود”.

این سایت “تحلیل” خود از “فعالیت های جریان فتنه در دانشگاه ها” را اینچنین جمع بندی کرده است: “به نظر می آید پس از شکست حامیان موسوی در دانشگاه و عدم توانایی در جذب و از دست دادن نیرو، سرحلقه های اغتشاشات در دانشگاه ها به سمت فعالیت فرهنگی و جذب نیرو در نشریات رفته اند. اما آنچه جای تأمل دارد غفلت شوراهای فرهنگی و هیئت های نظارت بر نشریات دانشگاه ها است که به رفع تعلیق نشریات سابقه دار و نیز ارائه مجوز به افراد شناخته شده حامی موسوی که سعی در ایجاد التهاب در جو آرام دانشگاه ها را دارند، است”.