برنامه ششم، دلیل قهر روحانی از مجمع

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» قبلا هم رییس دولت قهر کرده بود

حدود یک هفته پس از اعلام “قهر” حسن روحانی از جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک عضو این نهاد دلیل غیبت رئیس جمهوری را اعتراض او به تدوین برنامه ششم توسعه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد.

محمود محمدی‌عراقی، از اعضای  محمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی، به خبرگزاری فارس گفت که اکبر هاشمی‌رفسنجانی در جلسه اخیر موضوع غیبت روحانی را مطرح کرده و از سخنان او می‌شد این‌طور برداشت کرد که روحانی به دلیل مخالفت با تدوین این برنامه توسط مجمع و مخالفت اعضا با نظر او، از حضور در جلسه‌ها خودداری کرده است.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر طبق قانون، به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. اعضای حقوقی این مجمع شامل رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس قوه‌قضاییه و فقهای شورای نگهبان هستند. سی و پنج عضو حقیقی مجمع نیز توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شوند.

به گفته محمدی “وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع دربارهٔ این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعد از آن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند”.

خبر عدم حضور روحانی در جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یک هفته پیش از سوی رسانه‌های اصول‌گرا مطرح شد. آن زمان وب‌سایت فردانیوز - نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران - نوشت که روحانی حدود دو ماه است از حضور در جلسه‌ها امتناع می‌کند. این وب‌سایت نیز دلیل این مساله را بحث‌های مربوط به برنامه ششم توسعه دانست.

اما محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، هفته گذشته، درباره دلیل غیبت‌های حسن روحانی گفت که او به دلیل “مشغله کاری” در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند با این حال “ارتباط دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام محکم است و هر زمان فرصت برای آقای رئیس جمهور پیش بیاید، در جلسات مجمع حضور خواهد یافت”.

براساس قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه “تعیین سیاست‌های کلی نظام، پیشنهاد چگونگی حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست به مقام رهبری، تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند، مشاوره در اموری که مقام رهبری به مجمع ارجاع می‌دهد، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مشاور رهبری در موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی (اعضای ثابت مجمع)، انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری، تصویب برخی از وظایف رهبری برای اجرا توسط شورای موقت رهبری، انتخاب جایگزین هریک از اعضای شورای موقت رهبری در صورت عدم توانایی انجام وظایف و پیشنهاد چگونگی اتخاذ تصمیم شورای موقت رهبری در مورد وظایف مصرح در بندهای اصل یکصد ودهم که در اصل یکصدویازدهم تصریح گردیده” را به عهده دارد.

هنوز هیچ‌یک از مقام‌های دولت روحانی یا نزدیکان او، واکنشی به سخنان محمدی‌عراقی نشان نداده‌اند.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد نیز برای چند سال از حضور در جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نمی‌کرد. تصمیمی که با انتقادهای منتقدان او از هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب مواجه شده بود. در پاسخ به این انتقادها غلام‌حسین الهام٬ از یاران نزدیک احمدی‌نژاد٬ گفته بود که رهبر جمهوری‌اسلامی برای جلوگیری از “بیکاری” برخی چهره های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب می‌کند: “مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود”.

پیش از این وب‌سایت فردا نوشته بود روحانی یک بار دیگر و به مدت سه ماه از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرده بود. دلیل آن نیز “تصمیم‌گیری مجمع در حل معضل شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی” بود.