پلیس مجازی هم هفته آینده می آید

نویسنده
نازنین کامدار

» تهدید جدید کاربران اینترنت

یک روز پس از ابلاغ دستورالعمل افزایش محدودیت های پوششی برای دانشجویان و همزمان با جرم اعلام کردن “میهمانی مختلط” از سوی نیروی انتظامی و در مقطعی که حجم فیلترینگ سایت ها در ایران به مرز بی سابقه ای رسیده، فرمانده نیروی انتظامی از راه اندازی “پلیس مجازی” در هفته آینده و ایجاد محدودیت های جدید برای کاربران اینترنت در ایران خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در حاشیه یک  همایش حکومتی از “افتتاح پلیس مجازی در هفته آینده” خبر داده و گفته است:” این طرح ابتدا در تهران و در مراحل بعدی در کلان شهر‌ها و سپس در کل کشور راه اندازی می‌شود”.

احمدی مقدم ادامه داده: “تقویت کشور در حوزه فضای مجازی و پلیس مجازی حوزه جدیدی است که باید مد نظر قرار گیرد و این یکی از ضرورت‌های عصر حاضر است. پس از اعلام مصوبه دولت به نیروی انتظامی‌، ما مأموریت خود را آغاز کردیم و برای راه اندازی پلیس فضای مجازی ابتدا دبیرخانه آن تاسیس شد و شرح وظایف در رابطه با نقش این پلیس تخصصی نوشته و بودجه‌های آن نیز پیش بینی شد. در این حوزه جرایم زیادی از جمله مداخله در حریم خصوصی مردم با وسعت بسیار زیادی می‌تواند صورت گیرد که این یک ضرورت است که نیروی انتظامی در این حوزه ورود و برخورد جدی داشته باشد”.

او افزوده است: “نیروی انتظامی تا کنون جرایم زیادی را در فضای مجازی کشف کرده است و با توجه به روند رو به گسترش این جرایم تعلل در این کار خسارات بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت. امروز همه ابعاد کار برای ما مشخص شده است و نیروی انتظامی از منابع انسانی خوبی نیز بهره می‌برد و همچنین با توجه به ضرورت کار علمی در این حوزه، ما از ظرفیت خوب دانشگاه‌ها و متخصصان نیز استفاده خواهیم کرد.

 احمدی مقدم جزئیات بیشتری درباره آنچه “پلیس مجازی” خوانده نداده، اما چندی پیش سرهنگ امیدی، رئیس اداره مبارزه با جرایم یارانه ای ناجا درباره این “پلیس” گفته بود: “همانطور که پلیس موظف به گشت زنی در محیط های معمولی در خیابان ها و کوچه های شهر است، پلیس مجازی زیر نظر وی نیز به طور معمول در فضای سایبر دست به گشت زنی زده و بعضا جلوی جرایم رایانه ای را می گیرند.

وی افزوده بود: “پلیس مجازی با ورود به محیط های مجازی مانند اتاق های گفت و گو می تواند دست به ردیابی جرایم رایانه ای زده و با جلوگیری از وقوع جرم کمک بزرگی به سیستم های دولتی و غیر دولتی نماید”.

ماه گذشته نیز، وزیر اطلاعات فاش کرد که ایمیل کاربران اینترنتی از سوی ماموران این وزارت خانه رصد می شود.

حیدر مصلحی که معتقدست سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی بسیار قوی است مدعی شده بود: “در فتنه 88، ظرف مدت 24 ساعت بعد از مصاحبه یک مقام مسئول تمام ایمیل‌هایی که رد و بدل می‌شد به کد و رمز تبدیل شد ولی ظرف 48 ساعت کد و رمزها باز شد و این یک شکست سنگین برای فتنه گران بود”.

منظورمصلحی از “مصاحبه یک مقام مسئول”، سخنان اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی بود که پس از عاشورای سال 88 و  آغاز دور جدید دستگیری ها و سرکوب ها در همایشی با عنوان “همایش روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر”، گفته بود: “به دلیل سیاست مدارا قرار نبود که فشار زیادی در برخوردها وارد شود، اما این افراد هم باید بدانند، بالاخره اس ام اس‌ها را از کجا می‌زنند و یا ایمیل‌ها از کجا فرستاده می‌شود که این‌ها زیرمجموعه سیستم‌هایی است که کاملا تحت کنترل است. این افراد تصور نکنند، استفاده از آنتی پروکسی‌ها و… موجب شناسایی نشدن آن‌ها می‌شود، چون این موضوع یک ساده‌اندیشی است”.

وی افزوده بود: “اگر تاکنون برخوردی نشده به این دلیل است، قرار بر برخورد نبوده است، لذا از این پس اگر این افراد به کار خود ادامه دهند، همه سوابق گذشته آن‌ها که ثبت شده است، تحت حساب و کتاب قرار می‌گیرد و آن‌هایی که کار سازماندهی و یا فراخوانی انجام می‌دهند، حتما جرمشان بسیار بیشتر از افرادی است که کف خیابان می‌آیند و قانون شکنی می‌کنند”.

احمدی مقدم همان مقام مسئولی است که روز گذشته از راه اندازی پلیس مجازی خبر داد.سایت رسمی نیروی انتظامی نیز ابعاد بیشتری از تلاش ها برای تهدید کاربران اینترنت در ایران را تشریح کرده و فرد دیگری در روابط عمومی نیروی انتظامی هم با اشاره به مرحله آزمایشی این طرح در استان خراسان جنوبی، درباره پلیس مجازی گفته است: “پلیس مجازی برای نظارت دقیق بر استفاده از فضای مجازی و کاربران است”.

سیدکاظم هاشم‌آبادی، در جلسه ستاد ساماندهی فضای مجازی گفته است: “پلیس فضای مجازی در راستای مقابله با تهدیدات فضای مجازی و اعتیاد به اینترنت و مسائلی از این قبیل شکل گرفته است. این پلیس آمادگی دارد تا به شهروندان در زمینه فضای مجازی مشاوره بدهد و هم‌چنین آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی فضای مجازی است.

این فرد درباره کافی نت ها هم گفته است: “حتی باید برای وضع ظاهری افرادی که به کافی‌نت‌ها مراجعه می‌کنند یک سری معیارهایی تعیین شود و هشدارهای لازم در خصوص شؤون اسلامی به آنها داده شود”.

گفتنی است، پیش از اعلام تشکیل پلیس فضای مجازی، ارتش سایبری وابسته به سپاه با هک کردن سایت های معترضان مانع از فعالیت آنان شده بود.