حذف سه صفر از پول ایران قطعی شد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» اقدام دولت احمدی نژاد در پی تورم بی سابقه

رییس کل بانک مرکزی ایران از قطعی شدن حذف سه صفر از واحد ریالی پول ایران خبر داد و این اقدام را “مفید” دانست.

محمود بهمنی در گفتگو با ایسنا گفت: “در ستاد ویژه‌ای که با هدف بررسی حذف سه صفر از واحد پول ملی تشکیل شده بود در مورد این کار به نتیجه قطعی رسیده‌ایم”. در عین حال وی افزود: “این مساله به نظر ما مفید است، اما باید در مورد زمان اجرای آن بیشتر فکر کرد”.

طرح حذف سه صفر از پول ایران، دو سال پیش و در دوره ای که طهماسب مظاهری رییس بانک مرکزی بود پیشنهاد شد. اما آقای مظاهری اجرای آن را در کوتاه مدت غیر ممکن دانسته بود و خواستار “بررسی و مطالعه” بیشتر در مورد پیامدهای این اقدام شده بود.

موافقان حذف سه صفر ازواحد پول ایران، این اقدام  را راهکاری برای کاهش حجم اسکناس، کاهش آثار روانی تورم، سادگی در مبادلات و نیز صرفه جویی در وقت می دانند. همزمان، ترس از تبعات چنین تصمیمی بر اقتصاد ایران، مانع از آن شده که این طرح تا کنون اجرایی شود. مخالفان این طرح معتقدند که حذف صفرها، فقط اثر ظاهری دارد و هیچ تاثیری در کنترل نرخ تورم ندارد، چرا که از دید آنها تورم بیش از آنکه از واحد پولی اثر بگیرد، تابع سیاستهای اقتصادی دولت  است.

حامیان دولت، از “تاثیر مثبت” این روش در سایر کشورهایی که دست به چنین اقدامی زده اند، سخن می گویند و مثال کشورهایی نظیر ترکیه را که اقدام به حذف شش صفر از پول ملی خود کرده را مطرح می کنند. اما مخالفان معتقدند که از یک سو تعداد صفرهای واحد پولی این کشورها خیلی زیاد است و از سوی دیگر آنها، قبل از اینکه دست به حذف صفرها بزنند، تورم را کنترل می کنند و این درحالی است که مشکل تورم در ایران کماکان به قوت خود باقی است.

در سالهای گذشته، همزمان با افزایش تورم در ایران، ارزش پول ایران، کاهش چشمگیری پیدا کرده و یکی از اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده است، چاپ اسکناسهای درشت تر بوده است.

در دوره دولت احمدی‌نژاد، بی‌توجهی به سیاست‌های انضباط پولی و مالی و در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی در بودجه، تسهیلات بانک‌ها و رشد مطالبات معوق بانکی، تبدیل دلارهای نفتی به ریال، افزایش واردات و همچنین تعیین دستوری نرخ سود بانکی، زمینه ای را فراهم کرد تا میزان تورم به بیش از 25 درصد افزایش یابد.