ترس مردم از انفجار سحرگاهی

نویسنده

کوروش سلیمی

در حالی که رسانه های دولتی ایران هشت ساعت بعد از انفجارهای شدید در کوهستان های کرمان که باعث نگرانی شدید مردم ناحیه شد، به نقل از کارشناسان احتمال شهاب و سنگ های آسمانی را مطرح می کنند اما حرکت هلی کوپترها و هواپیماهای نظامی این شایعه را در کرمان و سراسر کشور دامن زده است که حادثه ای غیر طبیعی رخ داده که ناشناخته بودنش خود باعث ترس شده است.

اولین اطلاع درباره انفجار شدید در جنوب ایران را نه موسسات بین المللی، که معمولا تغییر و تحولات جوی را زیر نظر دارند بلکه مردم ساده کرمان با تلفن به صدا و سیما پخش کردند. در گفته های اولیه از دو جسم نورانی هم سخن گفته میشد که بعدا جای خود را به چیز های دیگر داد.

یکی از اهالی کرمان در تماسی با همکار روز خبر داد که از صبح چهارشنبه گروه های جست و جو گر صلیب سرخ و گروه های داوطلب به سمت لاله زار حرکت کرده اند. و به دنبال آن هلی کوپترهای ارتشی هم وارد صحنه شدند. مرکز اصلی دربافت است. ابتدا احتمال زلزله در این منطقه زلزله زده داده می شد اما سرانجام گفته شد عده زیادی که در ساعت های اول بامداد برای نماز و رفتن به باغ برخاسته بودند نور شدیدی را دیده اند که از محل برخورد آن دود غلیظی هم به آسمان ها برمی خاست. تصور سقوط هواپیما، از اولین احتمال ها بود. اما بعد از ظهر مقامات سازمان هواپیمائی کشوری اعلام داشتند که کلیه ناوگان نظامی و غیرنظامی کشور سالم از ماموریت های خود باز آمده و هیچ سقوط و ناپدید شدنی گزارش نشده است.

عده ای از اهالی کرمان در تلفن به یکی از رادیوهای فارسی زبان اروپائی با اطمینان از حضور رهبران کشور در پروازی که ساقط شده یاد کرده اند . دو تن از آن ها هاشمی رفسنجانی را سرنشین هواپیمای سقوط کرده خوانده اند. به نظر می رسد این شایعه به علت لغو سفر هاشمی به قم بوده است.


همچنین شایعه عملیات ایذائی از طرف خارج از کشور نیز مطرح شده، اما رسانه های داخلی برای کاهش واکنش عمومی و به جهت مقابله با جنگ احتمالی روانی چنین احتمالی را تکذیب کرده اند.