روز اطلاعاتی ها در تقویم جمهوری اسلامی

نویسنده
نازنین کامدار

» رضایت جنتی از حکومت وحشت

اولین سال نام گذاری نیمه شعبان به نام “روز سرباز گمنام” با برنامه های حکومتی متعددی همراه شد و روز گذشته  ماموران اطلاعاتی نیز در یک همایش سراسری در تهران  شرکت کردند و آنطور که واحد مرکزی خبر گزارش داده به “بررسی راه کارهای مقابله با نا امنی در کشور” پرداختند.

 در سالجاری مصوبه ای در مورد نام گذاری عید شعبان به نام “سرباز گمنام” به تصویب دولت رسید که تا پیش از این در تقویم رسمی ایران وجود نداشته است. روز سرباز گمنام آنطور که در سایت دبیرخانه مناسبت های رسمی کشور اعلام شده برای اولین بار در سال نود و به درخواست وزارت اطلاعات، همزمان با عید شعبان ثبت شده است.

سربازان گمنام،  نام رسمی ماموران و کارمندان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. این عوامل در حالی از سالجاری صاحب روزی خاص شده اند که چنین اقدامی تا کنون در هیچ کشوری در جهان سابقه نداشته است.

در ایران مشاغل، حرفه ها و گروه های اجتماعی  نظیر  پرستاران، پزشکان، کارگران، زنان، معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و… صاحب روزی خاص هستند اما گفتنی اینکه این گروه ها اجازه برگزاری مراسم مستقل برای بزرگداشت روز خود را ندارند. اما دیروز همایشی برای تجلیل از پرسنل وزارت اطلاعات با حضور مقامات دولتی برگزار شد که تنها واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیما گزارش آنرا منتشر کرده است.

این خبرگزاری درباره همایش عوامل اطلاعاتی نوشته است: “در این همایش که با هدف ارج نهادن به تلاش ها و مجاهدت های خاموش پرسنل خدوم وزارت اطلاعات برپا شده بود، سخنرانان با اشاره به جایگاه و اهمیت مقوله امنیت، ضرورت وجودی دستگاه اطلاعاتی در کشور، وزارت اطلاعات را مهمترین، حساس ترین و اساسی ترین ارگان حاکمیتی در تقابل با سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان نام بردند و تداوم و تقویت بنیه اطلاعاتی کشور را خواستار شدند”.

به نوشته واحد مرکزی خبر، احمد جنتی، سخنران اصلی این همایش بوده و خطاب به ماموران وزارت اطلاعات گفته است: “گمنامی برای شما کارکنان وزارت اطلاعات یک افتخار و امتیاز معنوی است. عمل به انجام تکلیف، در حقیقت یاری کردن به خداوند است و همواره باید در صراط مستقیم حرکت کرده، افراط و تفریط نداشته باشید. البته نباید فراموش کرد که نقطه اقتدار و قدرت انقلاب و کشور مقوله حاکمیت امنیت است”.

علاوه بر جنتی، محد مصطفی نجار، وزیر کشور نیز در این همایش امنیتی گفته است: “اختلاف افکنی بین اقوام، هدف قراردادن توان علمی و دانایی ملت ایران، ترویج فساد و فحشاء در بین نسل جوان، تداوم هجمه و جنگ نرم، تبلیغات سوء در عرصه فضای مجازی، هدف قراردادن ارزش های ناب امام و انقلاب و کم رنگ کردن حضور مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی از جمله راهبردهای تهدیدآمیز دشمنان است”.

 حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم در این همایش ادعای جدیدی طرح کرده و گفته است: “در وزارت اطلاعات، بنیان کار بر تکلیف محوری و تبعیت از ولایت فقیه استوار است. دوری از جنجال های سیاسی در درون وزارت اطلاعات نهادینه شده است”.

گفتنی است، علاوه بر این همایش، طی سه شب گذشته برنامه ای به نام “حدیث گمنامی” در تقدیر از این افراد از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده و سایت ها و روزنامه های حکومتی نیز به تجلیل از آنان پرداخته اند.

در همین راستا روزنامه جوان، نزدیک به نیروهای امنیتی ـ نظامی ضمن یاداشتی در مورد بازجویان و پرسنل وزارت اطلاعات پرداخته و نوشته است: “بسیاری از ترفندهایی که دشمنان این مرز و بوم برای نفوذ در ارکان نظام ما طراحی کرده و برای به نتیجه‌رسیدن آنها سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده بودند با رصد دقیق کارکنان و مأموران جان بر کف وزارت اطلاعات «ابتر» مانده و در نطفه خفه شده است. چه بسیار جاسوسانی که با نقاب‌های مزورانه به داخل گسیل شده‌اند اما قبل از آنکه موفق شوند مأموریت خود را به سرانجام برسانند، توسط این مجاهدان شناسایی شدند و به چنگال قانون افتادند. شناسایی عوامل پشت پرده فتنه 88 و رو کردن دست آنها برای مردم، انجام پروژه «الماس فریب» و نفوذ در میان ضدانقلاب خارج‌نشین و ایجاد ضربه مهلک به این جریانات که هنوز هم در بهت این عملیات بسر می‌برند بخش کوچکی از موفقیت‌های اخیر وزارت اطلاعات است”.

جوان افزوده است: “خصوصیت کار نیروهای وزارت اطلاعات در این است که در گمنامی محض بسر می‌برند. آنان بدون وارد شدن در احزاب و گروه‌ها و هواداری از جریانات سیاسی تنها مصلحت نظام و انقلاب را مد نظر قرار داده و در این راه گوش به فرمان ولایت امر، ضربه زنندگان به نظام و کشور در هر لباسی را رسوا می‌کنند. آنان در میان مردم هستند و زندگی می‌کنند اما کمتر کسی است که بداند این افراد چه خدمتی به نظام می‌کنند. کارکنان وزارت اطلاعات حتی در میان اقوام خویش نیز غریب و گمنامند و کمتر کسی از کار و خدمات آنان با‌خبر است از این رو امام راحل این مجاهدان راه خدا را «سربازان گمنام امام زمان» نامید و جانشین خلف ایشان نیز آنان را «مجاهدان خاموش» لقب نهاد. سختی کار سربازان گمنام امام زمان در این است که باید در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی، به گونه‌ای «امنیت» را حفظ کنند که «احساس امنیت» جامعه مورد خدشه قرار نگیرد و از این رو سختی کار دوچندان می‌شود. هر چند به دلیل شرایط حساس کاری این عزیزان بسیاری از خدماتشان به مردم و میهن حتی قابل ذکر نیز نیست و تنها «اجر اخروی» است که می‌تواند پاداش تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنان باشد اما وظیفه و رسالت ماست از آنان که نمی‌شناسیم‌شان اما آثار پربرکت حضور آنان در جامعه را حس می‌کنیم، تقدیری درخور زحماتشان داشته باشیم”.

به گفته فعالان و آگاهان مسائل ایران، وزارت اطلاعات  پس از انتخابات مناقشه برانگیز  سال 88، با ایجاد اداره کل های متعدد و راه اندازی پروژه های امنیتی، علاوه بر افزایش فضای امنیتی، به درآمد زایی برای پرسنل خود پرداخته است.پروژه هایی که با ایجاد بستر رسانه ای کلید می خورد و پس از بازداشت چند تن و بازجویی از تعداد دیگری از افراد، به شکل یک “طرح امنیتی” به مجموعه برنامه های امنیتی وزارت اطلاعات افزوده می شود.

این طرح های امنیتی گستره ای نا محدود دارند و به عناوین مختلفی چون “مبارزه با شیطان پرستی”، “مبارزه با عرفان های کاذب”، “مبارزه با اقلیت های جنسی”، “مبارزه با اقلیت های قومی”، “مبارزه با فعالیت شرکت های هرمی”، “مبارزه با معاندان سیاسی “، “مبارزه با دانشجویان معترض”، “مبارزه با روزنامه نگاران”، “مبارزه با فعالان عرصه مجازی  و اینترنت”  تقسیم می شوند.

هر یک از این پروژه ها، دارای مسئولی بوده و چند بازجو و خبرچین ماموریت تهیه محتوا برای عناوین از پیش مشخص شده را از طریق احضار، بازجویی، ضرب و شتم، بازداشت، نگهداری متهم در انفرادی و… برعهده دارند.

 آمار دقیقی از میزان احضار ها به وزارت اطلاعات در سال های اخیر در دست نیست اما “دفتر پیگیری” یک ساختمان قدیمی در ضلع جنوبی بازار کامپیوتر خیابان فلسطین(بازار رضا)، عنوانی است  که تمامی فعالان سیاسی-اجتماعی، هنرمندان، دانشجویان، روزنامه نگاران و… با آن آشنا هستند. دفتری که روزانه دهها تن از شهروندان را به بهانه های واهی احضار و در موارد متعددی بازداشت می کند.