ماجراهای مجتبی امانی و آلبا کلرد در قاهره

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با احضار به وزارت خارجه مصر

در حالی که با گرم تر شدن هوا در ایران، بار دیگر سر و کله گشت های ارشاد در خیابان ها پیدا شده، پست فیس بوکی یک رقصنده و خواننده موطلایی مصری از دیدار خود با رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، به یک رسوایی تازه تبدیل شده است. هرچندآقای کاردار تلاش کرد تا روز گذشته آن را با اعلام “عدم شهرت” آلبا کلرد(Alba Clerd) توجیه کند.

ماجرا از این قرار بود که در جشن سال نوی سفارت جمهوری اسلامی در قاهره که تمامی میهمانان با دعوت رسمی سفارت در آن حضور می یابند، از خانم آلبا کلرد، رقصنده و خواننده مصری نیز دعوت به عمل آمده بود. او پس از شرکت در این مراسم، آنهم با لباس غیر اسلامی و بدون داشتن حجاب، با مجتبی امانی، رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در قاهره نیز چند عکس یادگاری گرفت و عکس ها را در صفحه فیس بوک اش منتشر کرد؛کاری که باعث بر سر زبان افتادن آقای کاردار شد و سر و صدای رسانه های اصولگرا را در آورد.

انتشار این عکس ها در رسانه های بین المللی از جمله “فرانس ۲۴”، واکنش رسانه های راستگرا و محافظه کار داخلی را در پی داشت.

در همین باره، مشرق، با انتشار تصاویر آلبا کلرد به همراه مجتبی امانی، به نقل از “فرانس ۲۴” نوشت: “خانم آلبا کلرد خواننده و رقصنده مصری به تازگی تصاویری از خود با مجتبی امانی کاردار و یا مسوول دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر منتشر کرده و گفته است، سفارت ایران در مصر، من را به مهمانی ای که به مناسبت عید نوروز در محل اسکان او برگزار شده بود دعوت کرده و استقبال گرمی از سوی حاضرین از من به عمل آمد.خانم کلرد خواننده ای مصری است که البته چندان هم معروف و مشهور نیست. در صفحه ای در ویکیپدیا درباره ایشان نوشته شده آلبا کلرد خواننده ای مصری است که اصالتا از خانواده ای ایرانی-ترک است. در پی تماس فرانس۲۴ با دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر، مقامات مسوول در این دفتر عنوان کردند خانمی به اسم کلرد را نمیشناسند اما حضور وی در جشن را نیز تکذیب نکردند. مقامات دفتر حفاظت از منافع ایران در مورد حضور خانم کلرد در جشن نوروزی نیز توضیح دادند: «ما از تمامی ایرانیان و یا کسانی که پدر و مادر ایرانی داشته اند و اطلاعات آنها در دفتر موجود بوده است برای جشن نوروز دعوت به عمل آورده ایم». به نظر میرسد مسوولان دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر از «هنرهای ممنوعه» یکی از مدعوین خود خبر نداشته اند”.

فرانس ۲۴ افزوده است: “احتمالا دولت حسن روحانی و محمد جواد ظریف طی روزهای آینده آماج حملات جدیدی قرار بگیرند.این مسئله امکان دارد به موضوعی تازه برای حمله رقبای سیاسی و اصولگرایان به محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران که به خاطر مذاکرات هسته ای به شدت تحت فشار احزاب اصولگرا قرار دارد، منجر شود”.

این در شرایطی ست که مجتبی امانی به علل دیگری به وزارت خارجه مصر احضار شده؛علت احضار هم«رفتارهای غیردیپلماتیک» بوده است.

به گزارش شبکه العالم، “بدر عبدالعاطی” سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفته است: “مجتبی امانی در مرخصی بود و پس از بازگشت به قاهره، وزارت امورخارجه مصر وی را به خاطر برخی ملاحظات پیرامون میزان عمل کردن هیات ایرانی به قواعد دیپلماتیک احضار کرد. وزارت خارجه مصر در جریان احضار مجتبی امانی، به برخی از اقدامات شماری از دیپلمات‌های ایرانی در قاهره، همچون دیدار با شخصیت‌ها اعتراض کرده و آن را خارج از چارچوب فعالیت مجاز برای هیات ایرانی در قاهره دانسته است”.

“فعالیت غیرمجاز”ی که رسانه های خارجی آن را تحرکات جمهوری اسلامی در قاهره برای متشنج کردن اوضاع این کشورخوانده اند.

با بالا گرفتن این جنجال ها و حساسیت رسانه های داخلی و همچنین راه افتادن ده ها موج خبری در شبکه های اجتماعی، سرانجام روز گذشته، ایسنا خبری را به نقل از “مجتبی امانی” در خروجی خود قرار داد که طی آن وی به توجیه اتفاقات روی داده در سفارت جمهوری اسلامی در قاهره پرداخته و از جمله کوشیده، احضار خود به وزارت خارجه را امری«عادی»جلوه دهد.

مجتبی امانی مسئول دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفته است: “با پایان مرخصی مربوط به آغاز سال جدید و پس از بازگشت به قاهره، توسط وزارت خارجه مصر دعوت شدم که ملاقاتی با معاون وزیر خارجه در امور آسیایی این کشور داشته باشم. این دیدارها به شکل معمول هر چند وقت یک بار اتفاق می‌افتد و در دیدار که روز سه‌شنبه هفته پیش انجام شد چندین موضوع مطرح شد و یک موضوع هم به صورت حاشیه‌ای مطرح و به آن پرداخته شد که درباره نوع فعالیت نمایندگی ایران در مصر بود که در هر ملاقات دیپلماتیکی ممکن است دو طرف درباره جزئیات فعالیت‌ها حرف‌هایی داشته باشند که موضوع مهمی نبود و این بحثی معمول و تشریفاتی است.پس از انجام این دیدار اخباری در مصر منتشر شد که من به وزارت خارجه احضار شدم در حالی که برای حضور خودم در وزارت امور خارجه احساسی مبنی بر عرف مربوط به احضار نداشتم بنابراین این موضوع چندان قابل پیگیری و حاشیه‌سازی نبود”.

او در عین حال در مورد دعوت این رقصنده مصری هم گفته: “ما هر ساله جشن نوروز را برای ایرانیان مقیم برگزار می‌کنیم. علاوه بر آن جشن جداگانه ای به عنوان جشن مشترک نوروز داریم.امسال نیز برای سومین سال متوالی جشن نوروز مشترک را با همکاری هفت کشور به صورت جداگانه برگزار کردیم. در جشن نوروز ایرانی‌ها، به علت تعداد نه چندان زیاد ایرانیان مقیم در مصر دعوت عام داریم و از همه آنها به همراه خانواده ها و فرزندانشان دعوت می‌کنیم. ما از همه ایرانی‌ها دعوت می‌کنیم و آن فرد هم یک ایرانی است که در مصر زندگی می‌کند و ما هیچ‌گونه آشنایی درباره فعالیت‌های ایشان نداشتیم، زیرا اساسا معروفیتی تا پیش از انتشار این عکس‌ها نداشته است و طبیعتا ما بر اساس رویه‌ای که وجود دارد از همه مهمانان خود استقبال می‌کنیم. ایشان هم یک مهمان عادی بود که به هر دلیل عکس‌هایی را که در مراسم گرفته بود در کنار عکس های شخصی خودش در صفحه فیس‌بوک خود به نمایش گذاشت”.

او اضافه کرده: “متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی بدون توجه به موضوع، آن را با عناوینی مانند مهمان ویژه و یا حاشیه‌سازی‌های مختلف برای آن و یا انتشار عکس‌های این فرد موضوع را به صورت تحریف شده منتشر کردند. ما در جشن نوروز نه مهمان ویژه و رقصنده داشتیم و نه این فرد در مصر آنگونه که ادعا شده به خوانندگی و رقاصی مشهور است. جشن نوروز ما همانند هرسال در جو ایرانی و با فرهنگ اسلامی ایرانی و مطابق با عرف برگزاری اینگونه جشن ها در نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور برگزار شد. بنای ما ممانعت از حضور افراد ایرانی در جشن نوروز نمایندگی ایران نیست و همواره از حضور هر ایرانی در این جشن استقبال می‌کنیم؛ مگر آنکه دلیلی خاص برای ممانعت فردی خاص داشته باشیم. معمولا هر فرد میهمانی هم اگر بخواهد با میزبان عکس بگیرد ممانعت از اینکار منظقی نیست. این فرد عکس‌های خود را فردای عید نوروز در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و کمتر کسی از آن مطلع بود. اما افرادی که به دنبال اقدام هدفمند علیه ایران هستند خبر حاشیه‌پردازی درباره حضور این فرد در جشن نوروز نمایندگی را همزمان با اعلام خبر ادعای احضار اینجانب به وزارت خارجه و طرح اتهامات دیگر علیه کشورمان در مصر منتشر کردند در حالی که سه هفته از انتشار این عکس‌ها در صفحه فیس‌بوک این فرد گذشته بود. خبرپردازی یک شبکه عربی که عناد آن علیه ایران مسبوق به سابقه است تعجبی ندارد؛ اما انعکاس اخبار دروغ در برخی سایت ها و رسانه های داخلی و پیروی از خط رسانه ای دشمنان ایران و اسلام تعجب دارد”.