گزارش♦ سینمای جهان

نویسنده

هفتاد و نهمین دوره مراسم اسکار در راه است. هنر روز فهرست کاملا نامزدهای مهمترین رویداد سینمائی جهان را به اطلاع خوانند گان خود می رساند.

اسکار، نامزدها و…

oscarnamzadha.jpg

نامزدهای هفتاد و نهمین دوره اعطای جوایز اسکار روز توسط سید گینس مدیر آکادمی علوم و هنرهای تصویری و سلما هایک اعلام شد.

سلما هایک که خود در سال ۲۰۰۲ برای بازی در فیلم فریدا نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر بود، نامزدهای ده رشته از ۲۴ رشته جوایز اسکار را در ساعت ۵:۳۰ در سالن ساموئل گلدوین متعلق به آکادمی طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.در این مراسم که همزمان توسط نمایندگان ۴۰۰ رسانه بین المللی پوشش داده می شد، نامزدهای تمامی رشته ها مشخص شدند.نمایش فیلم های منتخب برای ۵۸۳۰ عضو آکادمی از اواخر همین هفته و همین سالن و همزمان سالن لین وود دان و سالن های مشخص شده در لندن، نیویورک و سن فرانسیسکو آغاز خواهد شد. مراسم امسال در ساعت ۸ بعد از ظهر ۲۵ فوریه در سالن کداک اجرا و گزارش زنده آن توسط شبکه ABC پخش خواهد شد. البته این شبکه پخش برنامه ویژه اسکار را از ساعت ۵ بعد از ظهر با گزارش زنده از میهمانان مراسم در برنامه ای به نام راهی به سوی اسکار آغاز خواهد کرد. مجری مراسم اسکار به الن دی جنرس بازیگر آمریکایی است.

dokhtaranroya.jpg

دختران رویا به کارگردانی بیل کاندون- در حالی که در رشته بهترین فیلم و کارگردانی انتخاب نشده- با نامزدی در۸ رشته رکورد دار مراسم اسکار امسال است. بابل با ۷ نامزدی در رده دوم و فیلم های هزارتوی پان و ملکه با ۶ نامزدی در رده های سوم قرار گرفته اند. الماس خونین ساخته ادوارد زوایک و مردگان/از دست رفته ساخته مارتین اسکورسیزی نیز هر کدام با ۵ نامزدی در رده بعدی جدول قرار دارند. نامه هایی از ایوو جیما، لیتل میس شان شاین، یادداشت هایی درباره یک رسوایی، دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده در رده پنجم و فیلم های آپوکالیپتو ساخته مل گیبسون، فرزندان انسان آلفونسو کوارون، بچه های کوچک تاد فیلد هر کدام با ۳ نامزدی در رده ششم جدول قرار دارند. فیلم های شیطان پردا می پوشد، پرچم های پدران ما، حقیقت دردسرساز، اعتبار/موقعیت اجتماعی و یونایتد ۹۳ نیز هر کدام با نامزدی در ۲ رشته در خانه ماقبل آخر جدول قرار دارند. باقیمانده فیلم ها نیز هر کدام با انتخاب در یک رشته در آخرین خانه جدول جا خوش کرده اند.

از شگفتی های مراسم امسال انتخاب نشدن لئونارد دی کاپریو برای بازی در مردگان/از دست رفته و بر عکس انتخاب مارک والبرگ همبازی وی در این فیلم برای نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود. بر عکس نامزدی پنه لوپه کروز نیز برای دریافت اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی نیز سبب حیرت بسیاری شده است. این اولین نامزدی اسکار خانم کروز است. دیگر شگفتی امسال عدم نامزدی براد پیت بازیگر فیلم بابل برای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل بود. همبازی وی کیت بلانشت نیز برای فیلم یادداشت هایی درباره یک رسوایی نامزد اسکار شد، در حالی بازیگران ناشناسی چون بارازا و رینکو از دو نامزدهای اسکار بهترین بزیگر نقش مکمل زن هستند و احتمالاً یکی از آنها برنده خوش شانس این رقابت خواهد بود. خود فیلم نیز از شانس های مسلم امسال برای ربودن جایزه بهترین فیلم است.

بی اغراق برای گیلرمو دل تورو نیز مراسم اسکار امسال اوج کارنامه هنری وی تا این لحظه محسوب می شود. نامزدی در شش رشته و به خصوص در رشته های بهترین فیلمنامه و فیلم خارجی می تواند تا سال های سال تکرار نشود. فیلمبرداری و موسیقی فیلم نیز از مدعیان سر سخت دیگر نامزدهای این رشته هاست. اما استادان کهن سال سینمای آمریکا، ایست وود و اسکورسیزی، بار دیگر برای هم چون سال ۲۰۰۴ برای ربودن اسکار بهترین کارگردانی به رقابت با هم برخاسته اند. سه سال قبل ایست وود با تیکه یک میلیون دلاری توانست هوانورد را مغلوب کند. حال باید صبر کرد و دید که آیا اعضای آکادمی برای به دست آوردن دل اسکورسیزی تلاش های وی در مردگان را در نظر خواهند گرفت یا خیر؟

از نکته های جالب مراسم اسکار امسال حضور سه بازیگر زن بریتانیایی-جودی دنچ، کیت وینسلت، هلن میرن- و فقط یک بازیگر آمریکایی-مریل استریپ، که برای چهارمین بار نامزد اسکار شده- در جدول نامزدهای بهترین بازیگر زن نقش اصلی است. نامزد پنجم هم خانم کروز اسپانیولی تبار است. اسکار افتخاری امسال نیز به استاد بزرگ آهنگساز ایتالیایی انیو موریکونه تعلق گرفته است. اهدای این جایزه- که عموماً به افرادی داده می شود که به پایان کارنامه هنری خود رسیده اند- باعث شگفتی او شده و در گفتگویی کوتاه خوشحالی و حیرت خود را همزان اعلام کرده است: “اسکار شگفتی دلنشینی است و من از مدت ها پیش فکر کردن درباره آن را متوقف کرده بودم. این جایزه در حالی به من تعلق می گیرد که من در ساخت موسیقی، کماکان فعال هستم.” آخرین کار موریکونه ساخت موسیقی فیلم لنینگراد-درباره ۸۸۰ روز محاصره این شهر توسط ارتش نازی- است که در امسال به نمایش در خواهد آمد. آخرین شگفتی مراسم امسال کنار گذاشتن فیلم مرکز تجارت جهانی الیور استون از جریان رقابت ها بود. اما برگزار کنندگان مراسم با انتخاب یونایتد ۹۳ – به خصوص در رشته بهترین کارکردانی- نشان دادند که هنوز به حادثه ۱۱ سپتامبر اهمیت می دهند.

با توجه به اهمیت مراسم اسکار، در طول هفته های آینده تمامی فیلم هایی که در رشته های مختلف نامزد دریافت جایزه هستند، در بخش فیلم های روز معرفی خواهد شد.


theoscarsb.jpg

بهترین بازیگر نقش اول مرد

لئوناردو دی کاپریو-الماس خونین

رایان گازلینگ- HALF NELSON

پیتر اوتول- ونوس

ویل اسمیت- در جستجوی خوشبختی

فارست ویتاکر- آخرین پادشاه اسکاتلند

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

آلن آرکین- LITTLE MISS SUNSHINE

جکی ارلی هالی- بچه های کوچک

دجیمون هانسو- الماس خونین

مارک والبرگ- مردگان/از دست رفته

بهترین بازیگر نقش اول زن

پنه لوپه کروز- بازگشت

جودی دنچ- یاداشت هایی درباره یک رسوایی

هلن میرن- ملکه

مریل استریپ- شیطان پرادا می پوشد

کیت وینسلت- بچه های کوچک

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

آدریانا بارازا- بابل

کیت بلانشت- یاداشت هایی درباره یک رسوایی

ابی گیل برسلین- LITTLE MISS SUNSHINE

جنیفر هادسن- دختران رویایی

رینکو کیکوچی- بابل

happyfite.jpg

بهترین فیلم انیمیشن سال

اتومبیل ها

پاهای شاد

خانه هیولا

بهترین طراحی صحنه

دختران رویایی

شبان نیکو

هزارتوی پان

دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

اعتبار/موقعیت اجتماعی

بهترین فیلمبرداری

کوکب سیاه

فرزندان انسان

شعبده باز

هزارتوی پان

اعتبار//موقعیت اجتماعی

بهترین طراحی لباس

نفرین گل طلایی

شیطان پرادا می پوشد

دختران رویایی

ماری آنتوانت

ملکه

kargardanib.jpg

بهترین کارگردانی

بابل

مردگان/از دست رفته

نامه هایی از ایوو جیما

ملکه

یونایتد ۹۳

بهترین مستند بلند

ما را از چنگ شیطان نجات بده

حقیقت دردسر ساز

IRAQ IN FRAGMENTS

JESUS CAMP

کشور من، کشور من

بهترین مستند کوتاه

خون منطقه ینگ ژو

زندگی باز یافته

تعریف یک رویا

دو دست

بهترین تدوین

بابل

الماس خونین

فرزندان انسان

مردگان/از دست رفته

یونایتد ۹۳

filmkharejib.jpg

بهترین فیلم خارجی سال

بعد از عروسی

روزهای افتخار

زندگی دیگران

هزارتوی پان

آب

بهترین تدوین

فاجعه/ APOCALYPTO

کلیک

هزارتوی پان

بهترین موسیقی

بابل

آلمانی خوب

یاداشت هایی درباره یک رسوایی

هزارتوی پان

ملکه

بهترین آواز

“I Need to Wake Up” حقیقت دردسر ساز

“Listen” دختران رویایی

“Love You I Do” دختران رویایی

“Our Town” اتومبیل ها

“Patience” دختران رویایی

babel.jpg

بهترین فیلم

بابل

مردگان/از دست رفته

نامه هایی از ایوو جیما

LITTLE MISS SUNSHINE

ملکه

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن

شعر دانمارکی

LIFTED

THE LITTLE MATCHGIRL

استاد

فرصتی برای احمق ها وجود ندارد

بهترین فیلم کوتاه زنده

بینتا و نقشه بزرگ

یکی زیاد است

هلمر و پسران

نجات دهنده

داستان وست بنک

بهترین تدوین صدا

فاجعه/ APOCALYPTO

الماس خونین

پرچم های پدران ما

نامه هایی از ایوو جیما

دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

بهترین ترکیب صدا

فاجعه/ APOCALYPTO

الماس خونین

دختران رویایی

پرچم های پدران ما

دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

بهترین جلوه های ویژه

دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده

پوزائیدون

سوپرمن بازمی گردد

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بورات

فرزندان انسان

مردگان/از دست رفته

بچه های کوچک

یادداشت هایی درباره یک رسوایی

بهترین فیلمنامه اصیل

بابل

نامه هایی از ایوو جیما

LITTLE MISS SUNSHINE

هزارتوی پان

ملکه