سرعت همکاری با آژانس باید افزایش یابد

نویسنده

samanrasoulpour.jpg

سامان رسول پور

محمد البرادعی مدیر سازمان بین المللی انرژی اتمی برای ششمین بار وارد تهران شد و درباره ی ‏پرسشهای باقیمانده ی مرتبط با پرونده هسته ای ایران، با مقامات عالیرتبه ی ایرانی به رایزنی ‏پرداخت.


albaradeii.jpg

البرادعی در روز نخست سفر به تهران و در پایان جلسه ی 2 ساعته ی خود با غلامرضا آقازاده، ‏رییس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرنگاران گفت: “درباره کار و فعالیت‌های گذشته و حال ‏برنامه‌ی هسته‌ ای ایران مذاکره داشتیم و در گفت وگو های خود در باره سرعت بخشیدن به همکاری ‏ایران با آژانس در خصوص شفاف سازی مسایل باقیمانده پیش از ارایه گزارش بعد در ماه مارس ‏مذاکره کردیم”.


وی همچنین خواستار”تسریع” همکاری ایران با آژانس شد و افزود که از آقازاده درخواست کرده تا ‏مسئولین ایرانی نهایت شفاف سازی را داشته باشند و تضمینهای لازم را در مورد برنامه ی هسته ای ‏ایران ارائه دهند.در همین حال غلامرضا آقازاده هم گفت:“امروز پرونده‌ی ایران و نیز موضوعات ‏مربوط به شورای امنیت وارد مرحله‌ی جدیدی شده‎ ‎است و لذا با توجه به همکاری‌های ایران، توصیه‌ام ‏به کشورهای غربی این است که فضا‎ ‎را برای حل و فصل مسائل فراهم کنند‎”‎‏.


وی با بیان اینکه « ما انتظار داریم در ماه مارس،که گزارش البرادعی انتشار می یابد،همه ی مسائل ‏فی می بین ایران و آژانس حل و فصل شود» تاکید کرد:“ما به همکاری‌ها از این جهت نگاه می‌کنیم که ‏در ماه مارس کل مسائل حال‌وگذشته حل‎ ‎شود و مانند سایر کشورهایی که موضوع‌شان به صورت ‏عادی بررسی می‌شود موضوع ما نیز‎ ‎عادی شود

‎”.‎

اهمیت سفر آقای البرادعی به ایران از آن جهت است که نتایج این سفر مبنایی خواهد بود برای گزارش ‏نهایی وی درباره ی برنامه ی هسته ای ایران که قرار بود در ماه دسامبر سال 2007 ارائه شود اما به ‏دلایلی انتشار آن به ماه مارس، یعنی2 ماه دیگر موکول شد.


محمدالبرادعی در دومین روز سفر یعنی شنبه، با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی،محمود ‏احمدی نژاد رییس جمهور ایران،منوچهر متکی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی ‏امنیت ملی دیدار و ملاقات کرد.


احمدی نژاد پس از ملاقات با البرادعی تصریح کرد که ایران، تنها آژانس را به عنوان طرف مذاکره ‏درباره ی برنامه ی هسته ایش به رسمیت می شناسد.وی با بیان اینکه آژانس به مرور نقش واقعی خود ‏را باز می یابد،ابراز امیدواری کرد: “آژانس بدون تاثیر پذیری از فشار قدرت های بزرگ،عادلانه و ‏براساس معیارهای قانونی خویش عمل کند”. احمدی نژاد انرژی اتمی را یک”نعمت خدایی” عنوان ‏کرد که در “بیست تا سی سال آینده” نیاز کشورها به آن چند برابر خواهد شد.


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی هم که درعصر دومین روز سفر البرادعی با ‏وی دیدار کرد،از تلاشهای مدیر سازمان بین المللی انرژی اتمی تقدیر کرد و آن را به مثابه بازیابی ‏مسئولیت و رسالت آژانس دانست.متکی در بخشی از سخنانش به گزارش منتشر شده توسط سازمانهای ‏اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت:“گزارش و ارزیابی های آژانس و جامعه اطلاعاتی ‏آمریکا بیانگر آن است که دولتمردان آمریکا می بایست صادقانه با مردم خود صحبت کنند و این ‏شجاعت می تواند 20 درصد محبوبیت آنها را نزد افکار عمومی آمریکا ارتقا بخشد”.


گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا که در اواخر سال 2007 به شکل غیر منتظره ای منتشر شد،به ‏این اشاره دارد که جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به بمب اتم را درگذشته دنبال کرده اما آنرا ‏در سال 2003 متوقف کرده است.گزارشی که محمود احمدی نژاد آنرا “پیروزی بزرگ” خواند.


البرادعی همچنین با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیدار کرد و در پایان دیدارش با او ‏ابراز داشت:“همکاری ایران خوب بوده و مذاکرات در خصوص حل مسائل باقیمانده،بسیار خوب بوده ‏است.


اما مهمترین بخش سفر البرادعی به ایران، بنا به گفته ی ناظران،دیداروی با آیت الله خامنه ای رهبر ‏جمهوری اسلامی بود.‏

‏ در این دیدار که نخستین ملاقات البرادعی با آیت الله خامنه ای بود،رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر ‏اینکه آژانس باید یک مرکز مستقل بین المللی باقی بماند، اضافه کرد:“با توجه به فضای مثبت کنونی ‏بین المللی درخصوص فعالیت های هسته ای ایران، حل صحیح این موضوع آزمونی مهم و موفقیتی ‏بزرگ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود”.


به نظر می آید منظور وی از فضای مثبت کنونی،اشاره ای باشد به گزارش نهادهای امنیتی ایالات ‏متحده که در آن قید شده ایران تلاش برای دستیابی به بمب اتمی را از 2003 متوقف کرده ‏است؛گزارشی که تا حدودی از فضای ملتهبی که برنامه ی هسته ایران در سطح بین المللی به وجود ‏آورده بود،کاست و احتمال جنگ قریب الوقوع با ایران را منتفی کرد.


آیت الله خامنه ای در ادامه تاکید کرد که« کشورهای سلطه گر» به مستقل ماندن آژانس انرژی اتمی ‏تمایل ندارند و «خشم آنان» از مواضع آژانس مبنی بر نبود انحراف در فعالیتهای هسته ای ایران را ‏نشانه ی بارز این تمایل دانست.


رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگری از اظهاراتش «مشکل آمریکا» با جمهوری اسلامی را ‏فراتر از برنامه ی هسته ای ذکر و تاکید کرد:“امریکایی ها به اشتباه تصور می کنند با فشار به ایران ‏در موضوع هسته ای می توانند جمهوری اسلامی ایران را بشکنند، اما آنها با این مسئله یا با طرح ‏مسائل دیگر نخواهند توانست ملت ایران را به زانو درآورند”.


وی باقی ماندن پرونده ی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بدون توجیه دانست و در ادامه ‏خاطر نشان ساخت:“جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که از لحاظ شرعی و مبنایی با ساخت و ‏کاربرد سلاح هسته ای مخالف است”.‏

محمد البرادعی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با آیت الله خامنه ای ،همکاریهای ایران با آژانس را ‏‏”خوب” توصیف کرد.


قرار است البرادعی 2 ماه دیگر گزارش خود را درباره ی برنامه ی هسته ای ایران به شورای حکام ‏ارائه دهد و کشورهای غربی انتظار دارند تا ایران غنی سازی اورانیوم را تا آن هنگام متوقف ‏سازد.کشورهای غربی نگران آن هستند که ایران دستیابی به سلاح هسته ای را از طریق ادامه ی غنی ‏سازی اورانیوم دنبال کند،چیزی که پیشتر مقامات ایرانی آن را رد کرده اند.


البرادعی در آخرین گزارش خود گفته بود که ایران در همکاری با آژانس «گامهای اساسی»برداشته ‏اما این کشور همچنان از خواست شورای امنیت جهت توقف غنی سازی اورانیوم سرپیچی کرده ‏است.شورای امنیت سازمان ملل طی دو قطعنامه ی 1737 و 1747 از ایران خواسته است فعالیتهای ‏غنی سازی را متوقف کند. اما با امتناع ایران از توقف غنی سازی، کشور با تحریمهای اقتصادی ‏مواجه شد.


از سوی دیگر در هفته های گذشته وبا ارسال دو محموله ی سوخت هسته ای از روسیه به ایران در ‏‏17 و 28 دسامبر 2007، فشارها بر ایران برای توقف غنی سازی افزایش یافته است.این دو محموله ‏ی سوختی، به منظور بکارگیری در نیروگاه بوشهر و طی قرارداد ایران و روسیه به طرف ایرانی ‏تحویل داده شده است.پس از ارسال این محموله ها وزیر خارجه ی روسیه تاکید کرد که«ایران دیگر ‏توجیهی برای ادامه ی غنی سازی اورانیوم ندارد و خواستار توقف غنی سازی شد».


در همین حال جورج بوش رییس جمهور آمریکا هم پس از ارسال این محموله ها موافقت خود را با ‏این اقدام ابراز داشت و گفت:“اگر ایرانی ها این اورانیوم را برای استفاده های صلح آمیزشان بپذیرند، ‏دیگر دلیلی ندارد که بخواهند غنی سازی را یاد بگیرند.”


مقامات ایرانی اما می گویند پروژه ی نیروگاه اتمی بوشهر و مسئله ی غنی سازی اورانیوم در نطنز ‏دو موضوع مستقل از یکدیگرند و بنابر این بر ادامه ی غنی سازی پای می فشارند.


کارشناسان بر این باورند که احتمالا آژانس در گزارش 2 ماه دیگرخود (ماه مارس) ، به همکاری ‏ایران با آژانس اشاره خواهد کرد اما در صورتی که غنی سازی اورانیوم از سوی ایران ادامه یابد، ‏آژانس مجددا نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای ایران را تضمین کند و بنابر این، احتمال ‏در دستور قرار گرفتن قطعنامه ی سوم شورای امنیت هم بعید نخواهد بود.‏