توافق با استرالیا بر سر پناهندگان

نیوز
نیوز

» گزارش نیوز از وضعیت پناهجویان ایرانی

بر اساس توافق در دست مذاکره بین ایران و استرالیا، ممکن است پناهندگان ایرانی بازداشتگاه‌های استرالیا را به قصد برگشت به کشور خود ترک کنند.

این هفته جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا و پیتر داتن وزیر مهاجرت این کشور با یک هیئت ایرانی به ریاست علی چگینی، مدیر روابط کنسولی این کشور در کانبرا دیدار کردند.

دو کشور تلاش دارند به تفاهم‌نامه‌ای دست یابند که می‌تواند ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی توسط استرالیا و کاهش موانع سفر و محدودیت‌های ویزا برای شهروندان این کشور را در بر داشته باشد.

آخرین آمار تا پایان ماه مه نشان می‌دهد که ۴۶۶ ایرانی در بازداشتگاه‌های پناهندگان استرالیا به سر می‌برند در حالیکه ۴۶۶ نفر دیگر منتظر بررسی پرونده اقامت خود هستند.

برخی از آن‌ها بیش از دو سال است که در بازداشت به سر می‌برند.

توصیه وزارت امور خارجه و بازرگانی استرالیا به ایران این است که “در مورد نیاز به سفر بازاندیشی کنید.”

همچنین نسبت به خطر حملات تروریستی علیه منافع غرب و اقدامات خشونت‌آمیز سیاسی هشدار داده است.

سارا هانسون یانگ، سخنگوی مهاجرت سبزها می‌گوید، دولت آماده است به هرکس که می‌تواند پناهجویان را برگرداند “رشوه” بدهد. وی گفت: “پناهجویی در ایران غیرقانونی است. این توافق کافی نیست، مگر این‌که جولی بیشاپ برای تغییر این قانون با ایران مذاکره کند و استرالیا بر تعهد به این قانون نظارت داشته باشد.”

تونی ابوت نخست‌وزیر استرالیا اوایل امسال گفت، اگر شهروندان ایران پناهنده واقعی تشخیص داده نشوند “به ایران تعلق دارند”.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید، شواهدی از بازداشت، بازجویی و ضبط گذرنامه و زندانی شدن ایرانی‌های پناهجو، هنگام بازگشت به کشور خود در دست دارد.

منبع: نیوز - 19 ژوئن 2015