کروبی در خانه امن وزارت اطلاعات زیر سرم است

لیلا طیری
لیلا طیری

» تقی کروبی در مصاحبه با روز:

محمد تقی کروبی در مصاحبه با “روز” خبر داد که پدرش، مهدی کروبی از دو روز پیش در خانه امن وزارت اطلاعات زیر سرم است.

فرزند مهدی کروبی توضیح داد: ۵ روز پیش حاج آقا را برای درد مفاصل به بیمارستان خود وزارت اطلاعات بردند و تزریقی روی ایشان صورت گرفت. ایشان از نرمی استخوان و درد عضلانی به شدت اذیت می شوند. آزمایشات اخیر هم نشان داده بود که از نرمی استخوان رنج می برند.اما بعد از معاینه پزشکی از آنجا برگرداندند. وضعیت گوارشی ایشان هم مناسب نیست و از دو روز پیش در همان محل حصر، یعنی خانه امن وزارت اطلاعات به ایشان سرم زده اند.

آقای کروبی خواستار انتقال پدرش به خانه شخصی اوست و می گوید: وضعیت نگهداری پدرمان در آن مکان اصلا مناسب نیست.این نکته را حسین آقا (فرزند دیگر آقای کروبی) در دیدار با آقای هاشمی هم گفته. حکومت موظف است حداقل طبق گفته خودش یعنی حصر خانگی، ایشان را به منزل خودشان بیاورد تا خانواده بتواندوضعیت درمانی ایشان را کنترل کند و ما این دسترسی را داشته باشیم که بتوانیم پزشک متخصص و یا شرایطی که لازم است را فراهم کنیم. در حال حاضر در مکانی که ایشان نگهداری می شوند دسترسی به هوا و نور آزاد ندارند. ساختمان مسکونی نیست و اداری بوده. اصلا مکان مناسبی نیست و بیش از این هم برای خانواده قابل قبول نیست. مجموعه ای از دولتی ها گفتند دنبال رفع حصر هستند اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد. ما از آقای روحانی به ویژه وزیر اطلاعات میخواهیم پدرمان را به منزل خودشان انتقال دهند و از نظر امکان درمان هم خانواده بتوانند پی گیری کنند.

مهدی کروبی به اتفاق میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۸۹ در بازداشت خانگی به سر می برد. آقای موسوی و خانم رهنورد در منزل خود در کوچه اختر در حصر خانگی هستند و آقای کروبی در یکی از خانه های امن وزارت اطلاعات در حصر است.

از محمد تقی کروبی درباره فیلمی که روز شنبه از بخش خبری شبکه اول صدا و سیما پخش شد سئوال میکنم؛ فیلمی که طی آن اتهامات بسیاری به آقای کروبی و آقای موسوی نسبت داده شد آن هم در شرایطی که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی امیدهایی در جهت گشایش فضا و رفع حصر آنها ایجاد شده بود. محمد تقی کروبی میگوید: ۴ سال پیش در کشور یک سلسله مسائلی اتفاق افتاد. تلاش بخشی از حاکمیت این بود که نقش مردم رادر حاکمیت نادیده بگیرد و بعد از آن حوادث بسیار بسیار تلخی رقم خورد. اصرار حاکمیت بر تحمیل نظرش به جامعه با واکنش هایی مواجه شد و آنچه که مورد اعتراض آقای کروبی و آقای موسوی قرار گرفت سرکوبی بود که در کشور اتفاق افتاد و شرایط بدی را به جامعه تحمیل کرد. سیاست داغ و درفش و سیاست سرکوب نتیجه ندادو با اینکه تعدادی جان شان را از دست دادند، تعدادی در زندان ها گرفتار شدند و تعدادی از خانه هایشان آواره شدند. اما سیاست سرکوب جواب نداد و نتوانست مردم را متقاعد کند. مردم با حضور در انتخابات مجددا بر تغییر سیستم به روش اصلاح طلبانه تاکید و حاکمیت را به تمکین از رای مردم ملزم کردند. طبیعی است حکومت که ۴ سال پیش آن هزینه ها را داده بود تا سرکوب کند و در انتخابات هم با ردصلاحیت هایی که کرد ـ مثل ردصلاحیت آقای هاشمی ـ در نهایت ناچار شد این بار به رای مردم تمکین کند اما در عمل شاهد هستیم که موانعی درست میکنند تا آرامش به کشور برنگردد. توفیق آقای روحانی در عرصه بین المللی منوط به توفیق او درمشکلات داخلی است. اگر در عرصه داخلی بتواند، در عرصه بین المللی هم موفق خواهد بود و اعتبارش را حفظ خواهد کرد. در حال حاضر می بینیم امید برای آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر به یاس تبدیل شده و برخی نهادهای قدرت مانع این اتفاق شده اند. شکاف هم دارد بیشتر می شود و روز به روز جریان افراطی امور را در دست می گیرد و می بینیم حادثه ۴ سال پیش را دوباره فیلم میکنند. بچه های مردم و عزاداران امام حسین را در روز عاشورا به وحشیانه ترین روش کشتند و فیلم آن موجود است و بعد از ۴ سال فرمانده نیروی انتظامی می پذیرد، با تحریف و شبیه سازی های تاریخی سعی میکنند خودشان را در جایگاه دیگری قرار دهند و مردم را در جایگاهی دیگر.

او می افزاید: من این پروژه شکست خورده را ناشی از ذهن عقب مانده دستگاه تبلیغاتی میدانم که هنوز از روشی که چند سال ادامه داد و نتیجه نگرفت،درس نگرفته. اتفاقا در موردی که مانند انتخابات آقای روحانی به قدرت رسید نمی خواست اما در عمل دید که اگربا مردم آشتی کند راحت تر می تواند شور و نشاط در کشور به وجود بیاورد. من نمیدانم سیستم ما چرا سعی میکند از عقلانیت فاصله بگیرد و مسائل و مشکلات را با مردم و جامعه از طریق گفتمان حل نکند. بخشی از تندروها دنبال ایجاد بحران هستند تا بتوانند دولت را در عرصه داخلی و بین المللی زمین بزنند و کشور را طبق روالی که خودشان می پسندند اداره کنند. یعنی می بینیم تغییر رویکردی اتفاق افتاده. انقش نهادهای مدنی و دیگران است که در مقابل زیاده خواهی بخشی از ارکان قدرت بایستند و این ایستادگی می تواند سرنوشت را تغییر دهد. همانطور که ایستادگی، حکومت را مجبور کرد این بار به رای مردم احترام بگذارد. اگر این ایستادگی ها نبود حکومت تن به این هم نمیداد.

سئوال میکنم: برخی از چهره های حکومتی خواستار توبه آقای کروبی و آقای موسوی شده اند و علم الهدی حتی جزئیات توبه آنها را هم به نوعی تشریح کرده، فیلم پخش شده از صدا و سیما هم همین سمت و سو را دارد. بعد از گذشت این همه مدت چرا همچنان انتظار توبه دارند؟ فرزند مهدی کروبی می گوید: درباره علم الهدی، من اصلا این آدم را قابل جواب دادن نمیدانم. شخصیتی که در انقلاب هیچ سابقه ای نداشته و در ۸ سال جنگ جزو مفقود الاثرها بوده و کسی نمیداند اصلا کجا بوده. شخصیت این چنینی که میراث خوار انقلاب شده و به مردم توهین میکندو آنچه را که لایق خودش است به مردم در جریان جنبش سبز نسبت میدهد. اما در باب توبه من بارها گفته ام آقای کروبی در نمازهایش قطعا از کارهایی که باید میکرده و نکرده توبه میکند و استغفار. این طبیعی است، هر انسان مومنی چنین است. توبه نزد خداوند است نه بنده خدا. اما ظاهرا ۱۴۰۰ سال پس از آنکه پیامبر بت ها را در هم کوبید عده ای دنبال بت های جدیدی هستند که از انسان ها میخواهند نزد این بت ها توبه کنند. کسانی که این حرف ها را می زنند گفتمان شان چرت است. توبه نزد خدا است انسان نزد خدا توبه میکند نه بنده خدا. اما اگر مراد عذرخواهی است یعنی عرف سیاست امروزی، باید ببینیم چه کسانی باید عذر بخواهند؛ کسانی که انظار دادند، امر به معروف کردند، نهی از منکر کردند و عواقب کارشان هم امروز روشن شده یا کسانی که دست شان به خون بچه های مردم آلوده شده؟ بهترین بچه های این مملکت را زندانی کردند و کشور را به این روز سیاه نشاندند. ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را نابود و کشور را در بحران بزرگ بین المللی گرفتار کردند. طبیعی است آقای موسوی و آقای کروبی مسیرشان درست بوده و عذر نخواهند خواست.

روز گذشته حسین کروبی در صفحه فیس بوک شخصی خود از دیدارفرزندان میرحسین موسوی و فرزندان مهدی کروبی با آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داده بود. در همین زمینه از تقی کروبی سئوال میکنم. میگوید: فرزندان آقای موسوی و برادران ما رفتند منزل آقای هاشمی و گپ دوستانه خانوادگی بود. یک مقدار شرایط حصر را توضیح داده بودند. آقای هاشمی می خواستند از شرایط آنهابیشتر بدانند. آقای هاشمی اظهار تاسف کرده و گفته اند که دو ماه قبل درباره وضعیت سلامت هر دو صحبت کرده و گفته اند که این ننگ است برای نظام اگر اتفاقی بیفتد و… حسین آقا هم گفته بحث ما این است که حداقل به حصری که گفته اند، پایبند باشند و شرایط نگهداری را آنطور که حکومت ادعا کرده بکنند. آقای کروبی را بیاورند منزل خودش. فرزندان آقای موسوی هم بحث شان این بوده که برخوردهای اخیر اتفاق نیفتد.

آقای کروبی می افزاید: بنا به خواست آقای کروبی، خانواده کروبی از بدو حصر تاکنون از احدی از مقامات کشور درخواستی نداشته اند. الان هم رفع حصر و برداشته شدن حصر را وظیفه حکومت میدانند اما از کسی درخواستی ندارند. آنچه که در دیدار آقای هاشمی هم گفته این است که تکلیف حکومت در شرایط حصر یا حبس. اگر حصر است شرایط اش را رعایت کنید اگر حبس است شرایط اش را رعایت کنید.