مشایی در خبرهای زندان

نویسنده
نازنین کامدار

» شایعه ای که معلوم نیست فقط شایعه باشد

در حالی که سعید مرتضوی، یکی از نزدیکان به محمود احمدی نژاد به دلیل مباشرت در قتل نفس و فساد اقتصادی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در دوران ریاست بر سازمان تامین اجتماعی به ایستگاه پایانی پیش از اوین رسیده، روز گذشته شایعه بازداشت اسفندیار مشایی و تکذیب ها و تاییدهای پیاپی آن، در محافل سیاسی خبرساز شد.

بر اساس گزارش ها، روز پنجشنبه گذشته، یکی از فعالان رسانه ای که نام وی در گزارش ها منتشر نشده در صفحه اینستاگرام خود از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی در پایان جلسه بازپرسی پرونده حمید بقایی خبر داد و نوشت: “اسفندیار رحیم مشائی مشاور عالی رئیس جمهور دولت نهم، روز یکشنبه ۲۷ تیر، بعد از ورود به دادگاه انقلاب شعبه چهار راه قصر برای ادای توضیح راجع به پرونده حمید بقائی، بازداشت شد و فعلا در زندان محل مذکور است”.

سایت گفت و گو نیوز هم ضمن انتشار این متن اینستاگرامی، نوشت: “رحیم مشایی برای پاسخگویی به یک پرونده جدید اختلاس که ظاهرا مرتبط با بازجویی‌های حمید بقایی معاون اجرائی و زندانی محمود احمدی نژاد است به دادگاه فراخوانده شده بود و هنوز معلوم نیست که وی پس از بازجویی به خانه‌اش بازگشته و یا با قرار بازداشت به زندان منتقل شده است”.(لینک)

این خبر آنچنان با موجی از واکنش ها در شبکه های مجازی در روز جمعه مواجه شد که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران ناچار به تکذیب آن شد.

او در گفت و گو با باشگاه خبرنگران جوان اعلام کرد: “تا آنجا که اطلاع دارم دستگیری آقای رحیم مشایی صحت ندارد”.(لینک)

با وجود این تکذیب اما، شایعه بازداشت مشایی کماکان دهان به دهان می چرخید و هواداران وی را وادار کرد تا با انتشار عکسی از مشایی در محوطه یک گورستان محلی در رامسر، به شایعات پایان دهند.

سایت خبرآنلاین ضمن بازنشر عکسی که سایت پارسینه نخستین بار آن را منتشر کرد نوشت: “در روزهای اخیر شایعه ای در حال دست به دست شدن بود که حکایت از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی داشت. این خبر به سرعت در شبکه های مجازی در حال گسترش بود و صحت آن توسط هیچ فردی تایید نشده و نهایتا تکذیب شد. البته پس از بازداشت حمید بقایی معاون رئیس جمهور دولت نهم برخی شایعات، از احضار، بازداشت و زندانی شدن دیگر اعضای دولت نهم خبر می داد. عکس مشایی در عصر روز جمعه در گلزار شهدای مسجد جامع کردمحله کتالم رامسر ثبت گردید تا به شایعات بی اساس چند روز گذشته پایان دهد”.(لینک)

علاوه بر این، “یک منبع نزدیک به محمود احمدی نژاد” نیز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران خبر بازداشت مشایی را برای دومین بار تکذیب کرد.(لینک)

 ماجرای شایعه بازداشت مشایی در روزنامه صبح تهران در روز گذشته نیز انعکاس یافت، به طوریکه روزنامه ابتکار در این باره نوشت: “مهم‌ترین خبری که در روزهای اخیر از احمدی‌نژادی‌ها منتشر شد، به شایعه بازداشت اسفندیار رحیم مشایی، یار غار رئیس دولت‌های نهم و دهم اختصاص داشت. فردی که بسیاری از حامیان پیشین احمدی‌نژاد، نزدیکی وی به رئیس‌جمهور سابق را عامل جدایی از او و دست کشیدن از حمایتش اعلام کرده‌اند. برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مدعی شده بودند، رحیم مشایی در اولین ساعات روز یکشنبه بی سرو صدا وارد دادگاه انقلاب شعبه چهارراه قصر شده و بلافاصله به دستور رئیس دادگاه، در اتاقی که وی وارد آن شده بود، بسته شده است. بنا بر همین اخبار شایع شد که وی اکنون در بازداشت به سر می‌برد. گفته می‌شود رحیم مشایی برای پاسخگویی به یک پرونده جدید اختلاس که ظاهراً مرتبط با بازجویی‌های حمید بقایی معاون اجرائی و زندانی محمود احمدی نژاد است، به دادگاه فراخوانده شده و هنوز معلوم نیست که وی پس از بازجویی به خانه‌اش بازگشته و یا با قرار بازداشت به زندان منتقل شده است. با این حال یک منبع نزدیک به محمود احمدی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان حضور رحیم مشایی مشاور عالی رئیس‌جمهوری در دولت نهم، در دادگاه و بازداشت وی را تکذیب کرده است. بازداشت رحیم مشایی، احتمالاً یکی از سؤالات خبرنگاران در جلسه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته جاری خواهد بود. باید دید خبرسازی‌های احمدی‌نژادی‌ها در ادامه وزنه را برای ایشان به کدام سمت خواهد برد. فعلاً که با بازداشت دو معاون سابق و وجود پرونده‌هایی از برخی مدیران دولت سابق – همچون سعید مرتضوی – و حتی خود احمدی‌نژاد در دادگاه و شایعه جدید بازداشت مشایی، اوضاع از نظر خبری چندان بر وفق مراد احمدی‌نژادی‌ها نیست”.(لینک)

شایعه بازداشت نزدیک ترین یار محمود احمدی نژاد که به خاطر اجبار به برکناری اش ۱۱ روز خانه نشینی کرد در حالی منتشر می شود که او در سفر به کهکیلویه و بویراحمد به سر می برد و در آنجا در یک سخنرانی گفته است: “کسی که به دنبال شهادت است جز از خدا نمی ترسد و به دنبال خدمت به مردم است و کسی که به دنبال شهادت است یاور ستمدیده گان است. کسی که به دنبال شهادت است در برابر خلق خداوند متواضع است و شهید راه کمال را به همه نشان می دهد و شهادت طالبی راه و رمز پیروزی است و دشمن را خلع سلاح می کند. فرهنگ شهادت بزرگرترین لطف خداوند است و شهادت یک انتخاب از سوی انسان است. مقام شهادت فقط برای کسانی بدست می آید که در راه خداوند ایثار می کنند و کسانی که در راه طاغوت و خودخواهی و قدرت طلبی کشته می شوند به جایی نمی رسند و هیچ مقامی در پیشگاه خداوند کسب نمی کنند”.(لینک)

برخی از تحلیلگران معتقدند که انتشار خبر شایعه بازداشت مشایی ممکن است از سوی مقامات قضایی و امنیتی با هدف سنجش افکار عمومی و یا آماده سازی اذهان صورت گرفته است.