نگهداری مهدی خدایی در زندان غیرقانونی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آزادی حسن اسدی زیدآبادی

نزدیک به ۶ سال است در شرایطی در زندان به سر می برد که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تنها ۳ سال از حکم او قابلیت اجرا داشت. قانون مجازات اسلامی جدید اردیبهشت ۹۲ تصویب و برای اجرا به قوه قضائیه ابلاغ شده است اما مهدی خدایی همچنان در زندان به سر می برد. خانواده اش می گویند در آزادی این فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر کارشکنی می شود و علیرغم دستور و حکم قاضی دادگاه تجدیدنظر برای اعمال ماده ۱۳۴ در پرونده او، تاکنون از اجرای این دستور و آزادی او ممانعت به عمل آمده.

همزمان حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) دو هفته پس از پایان محکومیت ۵ ساله اش از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد. او از بازداشت شدگان پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری خرداد ۸۸ بود که از سوی قاضی مقیسه، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

مهدی خداییدبیر اسبق انجمن اسلامی داشگاه شهر ری و عضو مجموعه فعالان حقوق بشر از اسفند ۸۸ در زندان به سر می برد. او پیشتر و در سال ۸۶ هم سابقه بازداشت داشته و در آن پرونده از سوی قاضی صلواتی وشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۴ سال زندان محکوم شده بود. این بار و در بازداشت سال ۸۸ از سوی قاضی مقیسه و شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۳ سال زندان محکوم شده. در مجموع ۷ سال زندان برای فعالیت دانشجویی و فعالیت حقوق بشری دریافت کرده و در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است. علیرضا موسوی، پسرعمه مهدی خدایی به روز می گوید که او باید مدتها پیش آزادمی شده و نگهداری اش در زندان برخلاف قانون مجازات اسلامی است. آقای موسوی توضیح می دهد: مهدی یکبار خرداد ۸۶ بازداشت شد در استانه سالگرد ۱۸ تیر که او و تعدادی دیگر از فعالین دانشجویی را بازداشت کردند. دفعه دوم هم که ۳۰ نفر از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر را گرفتند و مهدی هم جزو آنها بود که ۱۱ اسفند ۸۸ بازداشت شد و از ان تاریخ تاکنون همچنان در زندان است و در این ۶ سال تنها یکبار به مرخصی امده. برای این دو بازداشت، دو حکم به مهدی ۱۳۴ ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی او باید خیلی پیش از اینها از زندان ازاد می شد.

به گفته او مهدی خدایی و وکیل اش درخواست اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی را کرده اند ولی: آقای پورعرب، قاضی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به خانواده و وکیل مهدی که پی گیر پرونده او بودند و خواستار اعمال ماده ۱۳۴ در حکم او، گفته بود که حکم مهدی با توجه به ماده ۱۳۴ کلا ۳ سال است و باید آزاد شود. اما متاسفانه آزاد نشد و مجددا خانواده و وکیل پی گیری کردند و این بار گفتند حکم ۵ سال است و به زودی آزاد می شود. اما باز مهدی آزاد نشد. خانواده هر روز پی گیر هستند هر روز می روند جلوی اوین، از این دادگاه به آن دادگاه و یکبار می گویند فرستاده ایم پرونده را، یکبار می گویند می فرستیم و هر بار به نوعی. آخرین بار دیگر با پدر مهدی درگیر شده و مسول دفتر قاضی شعبه ۵۴ به پدر مهدی گفته هروقت دلم بخواهد پرونده را می فرستم و یکبار دیگر اینجا بیایی می گویم که پرونده گم شده.

آقای موسوی می گوید: ما نمی دانیم چرا چنین رفتاری می کنند مهدی براساس قانون خودشان باید آزاد شود حتی اگر حکم ۵ سال شده باشد با توجه به ماده ۱۳۴ که البته خیلی کمتر از اینها است اما حتی اگر ۵ سال هم باشد الان مهدی ۶ ماه بیشتر از چیزی که باید در زندان است. متاسفانه جواب درستی هم نمی دهند و نمی دانیم چرا اینطور کارشکنی می کنند.

او درباره وضعیت فعلی مهدی خدایی توضیح می دهد: ما از قبل هم اعتراض داشتیم به رفتارهایی که با مهدی می شد و حقوق قانونی و بدیهی او کامل نقض می شد ۹ ماه تمام تحت فشار بود برای اعتراف دروغ و نزدیک یکسال در بند ۲ الف سپاه زندانی بود بعد منتقل کردند ۳۵۰. نزدیک ۶ سال است تنها یکبار به او مرخصی داده اند با اینکه بارها درخواست کرده اما اجازه نداده اند مرخصی بیاید. مثل بقیه بچه های بند ۳۵۰ از مرخصی محروم است و فقط هفته ای یکبار ملاقات کابینی که است خانواده از احوال او خبردار می شوند و بعد می ماند تا هفته بعد که بی خبر می مانند.

او می افزاید: مهدی فعال حقوق بشر است به کارش ایمان دارد و خیلی محکم و جدی است. کتاب اطلس حقوق بشر را در زندان به همراه امیدکوکبی ترجمه کرده اند و باید قدردانی کرد از او در شرایط سخت زندان کار علمی می کند.

کتاب “اطلس حقوق بشر” کتابی است که در زندان و توسط مهدی خدایی و امید کوکبی ترجمه شد و با مقدمه ای توسط عبدالفتاح سلطانی منتشر شده است. کتاب منتشر شده از سوی این سه زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین ترجمه کتابی است که اندرو فاکان نوشته. مزدک علی نظری، زندانی سیاسی سابق ویراستاری این کتاب را برعهده داشته که توسط بنیاد آرمانشهر در افغانستان منتشر شده است.