اخم تقلبی احمدی‌نژاد به نماینده بریتانیا

نویسنده
حسین محمدی

» شرح عکس توسط یک سایت اصولگرا

به فاصله چند روز پس از انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام منتسب به محمود احمدی‌نژاد، رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که توضیح منتشر شده در این عکس توسط احمدی‌نژاد، بینندگان را به اشتباه می‌اندازد.

رییس دولت دهم به فاصله چند روز پس از دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، عکسی از دیدار خود با سایمون گس، نماینده بریتانیا در گروه ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: “دیدار با آقای سایمون گس نماینده وقت انگلستان در ۱+۵”. در این عکس محمود احمدی‌نژاد،در حالی که مشغول دست دادن با فردی پشت به تصویر بود، به او اخم کرده بود.

به فاصله چند روز پس از انتشار این عکس اما سایت خبر آن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، با انتشار مطلبی با عنوان “ماجرای عکس واقعی اخم احمدی نژاد به نماینده انگلیس” نوشت که عکس منتشر شده بینندگان را به اشتباه می‌اندازد.

خبر آن‌لاین با انتشار عکس کامل، نوشت: “اصل عکسی که احمدی نژاد منتشر کرده اکنون در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد. در اصل این عکس، سایمون گس، مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس در کنار احمدی نژاد دیده می شود و فردی که احمدی نژاد به او اخم کرده، سایمون گس نیست. احمدی نژاد هرگز به نماینده انگلیس در ۱+۵ چشم غره نرفت”.

عکسی که احمدی‌نژاد از دیدار خودبا سایمون گس منتشر کرده اما، تنها عکس مربوط به اتفاق‌های هفته گذشته نیست. او عکسی هم از حضور خود در سازمان ملل متحد منتشر کرد.

رییس دولت دهم در توضیح این عکس، بخشی از سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان در سال ۹۰ را نوشت: “تشکیل سازمان ملل برای ایجاد امکان مشارکت موثر همه ملتها در تصمیمات جهانی است. همه می دانیم که این امکان هنوز فراهم نشده و ریشه آن نیز عدم رعایت عدالت در ساختار و سازوکارهای مدیریتی سازمان ملل است”.

پس از دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون و سپس نطق نخست‌وزیر بریتانیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اصول‌گرایان انتقاد از دولت را شدت بخشیدند؛ انتقادهایی که از نحوه نشستن دیوید کامرون مقابل روحانی تا سخنان او در مجمع عمومی را در بر می‌گرفت.

روزنامه وطن‌امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش، با انتشار عکسی از ملاقات روحانی و کامرون، آن را با عکسی که از ملاقات محمود احمدی‌نژاد و امیر قطر چند سال پیش منتشر شده بود، مقایسه کرد و نوشت که چرا اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی بابت نحوه نشستن دیوید کامرون، اعتراضی نمی‌کنند.

دیوید کامرون در بخشی از نطق خود گفته بود که “ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رییس‌جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند”.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان هم در سرمقاله این روزنامه درباره سخنان کامرون نوشت: “خوش‌بینی برخی از دولت‌مردان محترم از جمله ریاست‌ محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه به حریف نیز نمی‌تواند در جرات بخشیدن به نخست‌وزیر بی‌سروپای انگلیس برای اهانت به ایران اسلامی بی‌تاثیر تلقی شود”.

جهان‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی هم با انتشار مطلبی با عنوان “چرا کامرون پس از دیدار با روحانی به ایران توهین کرد”، این دیدار را “دیدار نمایشی” توصیف کرد و نوشت: “سخنان توهین آمیز نخست وزیر انگلیس در فاصله ای چند ساعته پس از دیدار با حسن روحانی در افکار عمومی، این مفهموم را تداعی می کند که این دیدار نمایشی بوده است، زیرا اگر چنین نبوده چرا کمترین تغییری در لحن دیوید کامرون دیده نمی شود و بلکه علائمی نشان می دهد که جسورتر نیز شده است؟ اتفاقات یک سال اخیر نشان داد که گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی در سفر اول نیویورک هم نمایشی بوده است. زیرا اوباما تحریم ها را همچنان ادامه داد، به توافق ژنو توجهی نکرد، همکارانش به ایرانی ها توهین کردند و اوباما و تیم اش همچنین تهدید نظامی علیه کشورمان را هم هر وقت اسراییلی ها خواستند تکرار کردند”.