پیروز غزه کیست؟

نویسنده
هافینگتون پست

» تحلیل هافینگتون پست از حمایت های تهران

ایو بونه

ادامه اقدامات تحریک آمیز بیهوده و مقابله به مثل های بیش از حد باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه فرانسه عبارت “قتل عام” غزه را به کار برد و به گفته دولت پاریس، تنها شرایط “تحمیل شده” به دو طرف می تواند به این وضعیت پایان بخشد. البته هنوز به آن مرحله نرسیده ایم و این درحالی است که عقب نشینی نیروهای مسلح اسراییل یک جانبه بوده و در جناح حماس شاهد ادامه استفاده از زرادخانه ای هستیم که به نظر تمام نشدنی می آید و به علاوه، دیگر به مانند سال ۲۰۰۸ در محل ساخته نشده و از خارج آمده است. ولی دقیقاً از کجا؟

نباید زمان زیادی صرف این موضوع کرد. در میان کشورهایی که دارای توان نظامی و نیت سیاسی ویژه در تأمین قدرت برای فراکسیون افراط گرای فلسطینی هستند می توان از ایران نام برد که بیش از دیگران در این ماجرا مداخله می کند. و این درحالی است که این کشور هیچ گونه نگرانی از بابت پیامدهایی که مبارزه با سنی ها در سوریه و عراق و حمایت از سنی های دیگر در نوار غزه به وجود می آورد ندارد. فرانس ۲۴ اخیراً افشا کرد که ایران تأمین کننده زرادخانه حماس است و این مسأله به خوبی توضیح دهنده افزایش برد راکت ها تا میزان ۷۵ کیلومتر می باشد.

کاملاً مسجل است که حمله آغاز شده توسط حماس در تهران تصمیم گیری شده و مورد تأیید قرار گرفته. درحقیقت ایران اولین کشوری است که از این رویارویی ها به مانند درگیری های سوریه و عراق سود می برد. بدین ترتیب می توان اذعان داشت که حکومت تهران سنگی در دست گرفته که خود پرتاب کننده آن نبوده و اکنون از آن بهره می جوید.

این کشور ابتدا درتلاش است که به مانند سابق توجهات را از وخامت شرایط مالی، اقتصادی و اجتماعی اش و همچنین سرکوب شدید مخالفانش، چه در داخل ایران و چه در عراق، منحرف سازد. پس از آن، تلاش می کند بر کشوری که با حداکثر قاطعیت با ادامه برنامه اتمی نظامی اش به مخالفت برخاسته فشار آورد و به علاوه، با تغییر مواضع جدید دیپلماتیک خود سعی دارد به طور موقت مواضع کشور مخالف را غیرقابل توجیه نشان دهد.

سوم اینکه می خواهد مواضع خود را به عنوان یک حَکَم که در رویارویی های عراق و سوریه غیرقابل چشم پوشی است حفظ نماید. چهارم اینکه با استفاده از فاصله به وجود آمده میان دولت اوباما و اسراییل درتلاش است تا “حشر و نشر” خود را با واشنگتن افزایش دهد. و درنهایت می کوشد که مواضع سازش ناپذیر خود را در مذاکره سخت هسته ای به باد فراموشی بسپارد. اینها همه باعث شده تا شرایطی مساعد و قابل توجه برای ایران به وجود آید و این درحالی است که این کشور با تأمین تسلیحات و تجهیزات برای حماس در گشودن “جبهه تفویض اختیار شده” جدیدی گام برداشته که به واقع دوستان و متحدانش نیز بدان نیاز نداشتند.

آیا مردم غیرنظامی ای که دسته دسته کشته می شوند به این مسأله واقف اند که یک امپراطوری دین سالار از پوست و استخوان آنها به عنوان “مهمات گوشتی” استفاده می کند؟

منبع: هافینگتون پست، ۱۵ اوت