امیدوار به آزادی مامور اف بی آی

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از اظهارات سناتور آمریکایی

جوشا رتیکی از نمایندگان مجلس قانونگذاری آمریکا از فلوریدا گفت امیدوار است پس از آزاد شدن کوهنوردان آمریکایی که در ایران زندانی بودند، زمینه بازگشت مامور اف بی آی، که از سال 2007 در ایران مفقود شده است فراهم آید.

رابرت لوینسن، مرد متاهلی از فلوریدا که پدر هفت فرزند است از 9 مارس 2007 ، پس ازآنکه هتل خود را در جزیره کیش ترک کرد، ناپدید شد. لوینسن که در سال 1998 از سازمان اف بی آی امریکا بازنشسته شده است، به دنبال یک فراری آمریکایی بود که به اتهام قتل یک ایرانی در مریلند در سال 1980 تحت تعقیب بود. او آخرین بار در حال خروج و ترک هتل مریم دیده شده است.

سناتور نلسون از فلوریدا، هفته گذشته در نامه ای به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواست این مساله را در مجمع عمومی سازمان ملل طرح کند.

نلسون در نامه خود نوشته است: “من امیدوارم که شما از مقامات تهران بخواهید که سبب پیوستن این پدر به همسر و هفت فرزندش شود. خانواده لوینسن مدت زیادی است که در رنج به سر می برند.”

نلسون گفت دفتر وی اطلاعاتی را دریافت کرده است که حاکی از زنده بودن لوینسن است و در مکانی در جنوب شرقی آسیا نگاهداری می شود.

در نامه وی آمده است: “دولت ایران خواستار کمک در این موضوع شده است؛ ولی تا کنون قدم های کمی در این مورد برداشته است.”

نلسون همچنین از رهبر ایران، آیت الله خامنه ای نیز خواسته است «به این مساله به عنوان موضوعی انساندوستانه، که فراتر از مسائل سیاسی قرار دارد، رسیدگی کند.”

درخواست نلسون یک روز پس از آن مطرح شده است که جاش فتال و شان باور، دو کوهنورد آمریکایی از زندان اوین در تهران آزاد شدند. آنها همراه با یکی دیگر از دوستان خود، سارا شورد، هنگامی که اشتباها از مرز ایران عبور کردند دستگیر و به جرم جاسوسی زندانی شدند. شورد در سپتامبر 2010 آزاد شد.

در ماه مارس، کلینتن  گفت آمریکا اطلاعاتی را دریافت کرده است که حاکی از زنده بودن لوینسن  است و در در مکانی در جنوب شرقی آسیا نگاهداری می شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به فاکس نیوز گفت دولت آمریکا همچنان روی این مساله کار می کند.

این مقام گفت: “ما از چهار سال پیش که او ناپدید شد روی این موضوع کار می کنیم و هنوز هم به کار ادامه می دهیم.» در عرض این چهار سال دولت آمریکا اطلاعات خود را در مورد ناپدید شدن لوینسن در اختیار دولت ایران گذاشته است تا بتواند به محل نگاهداری او نزدیک شود. ما ازهر نوع همکاری از سوی دولت ایران استقبال می کنیم.”

همسر 37 ساله لوینسن در نامه ای که دراینترنت منتشر شده است گفته است “زمانی که می باید به لحظه ای برای شادی تبدیل می شد به دوره ای از اضطراب، درد و رنج تبدیل شد.”

او نوشته است “در زمانی که قسم می خوردیم، هرگز فکر نمی کردیم دچار چنین وضعیتی شویم. این وضع مرا در موضع بدی قرار داده است و به کلی تعادل خود را از دست داده ام. من تصورمی کردم در این مقطع از زندگی  بتوانیم در کنار هم به پرورش فرزندانمان و دیدن ازدواج آنها بپردازیم. در عوض در چهار سال گذشته از هم جدا بودیم. من در کمال بی ثباتی و انتظار زندگی کرده ام. من حاضرم هر کاری انجام بدهم تا او را برگردانم. ولی نمی دانم چه کاری از دست من بر می آید”.

 منبع: فاکس نیوز – 26 سپتامبر2011