پخش مستقیم مذاکرات هسته‌ای از تلویزیون

نویسنده
نیما فرح آبادی

» پیشنهاد تازه جمهوری اسلامی:

سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشنهاد جمهوری اسلامی برای “پخش مستقیم مذاکرات هسته ای” با گروه ۱+۵ در تلویزیون خبر داد. رامین مهمانپرست به خبرگزاری فارس گفت که ایران این پیشنهاد را در مذاکرات قبلی با گروه ۱+۵ رسما به آنها ارائه داده است.

او این پیشنهاد را نشاندهنده “عملکرد شفاف” تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی عنوان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: “ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و ایده‌های خود را به صورت شفاف ارائه می‌دهیم. پیشنهادات ما می‌تواند بهانه را از کشورهای مدعی گرفته و حقوقمان را هم تأمین کند.”

مهمانپرست مجددا تأکید کرد که جمهوری اسلامی از حقوق هسته ای خود کوتاه نمی آید و در برابر فشارها و تحریم های بین المللی برای پایان دادن به برنامه هسته ای جنجالی خود تسلیم نمی شود.

او گفت که “مشکل آنها [غرب] با ایران استقلال ملت است و منافعی که در گذشته کسب می‌کردند و امروز دستشان از آنها کوتاه شده است.”

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد تیم مذاکره کننده هسته ای به گروه ۱+۵ برای پخش مستقیم مذاکرات هسته ای در حالی بیان شده که اخبار و گزارش های مربوط به مذاکره مخفیانه مقام های ایران به نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی با نمایندگان دولت آمریکا، انعکاس گسترده ای در رسانه های بین المللی و محافل سیاسی داشته است.

پیش از آغاز مذاکرات مسکو در خردادماه سال جاری میان ایران و آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان، عزت الله ضرغامی، رئیس صداوسیما نخستین فردی بود که پیشنهاد پخش مستقیم آن مذاکرات را ارائه کرد.

او در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان از آمادگی “رسانه ملی” برای پخش مشروح این مذاکرات به زبان های زنده دنیا ازشبکه های جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: “این اقدام گام موثری در جهت اعتمادسازی و تنویر افکار عمومی مردم دنیا در تشخیص قوت استدلال، میزان پایبندی به حقوق قانونی ملت ها و صداقت طرفین مذاکره خواهد بود.”

رئیس صدا و سیما گفت: “افکار عمومی دنیا انتظار دارد این مذاکرات، سازنده و رو به جلو باشد و رسانه های مستقل می توانند با اقدامات مبتکرانه زمینه این تحول را در سطح جهانی فراهم کنند.”

پس از این سخنان بود که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی از این مسئله استقبال کرد.

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که “با توجه به حرکت شفاف جمهوری اسلامی در فعالیت هسته ای و پاسخگویی مسئولانه درچارچوب قوانین NPT و آژانس از پخش زنده مذاکرات واهمه ای نداریم بلکه شفاف سازی را مفید و موثر می دانیم.”

این نماینده مجلس افزود: “ایران در تمام عرصه های بین المللی حضوری شفاف داشته و اهداف و مرز بندی هایش مشخص بوده است، بنابراین پخش مستقیم مذاکرات مسکو این ادعا را تثبیت می کند.”

مذاکرات مسکو آخرین مذاکرات رسمی برگزار شده در عالی ترین سطح میان جمهوری اسلامی و ۱+۵ بود که البته بر خلاف گفته های ایران به طور مستقیم پخش نشد. از آن هنگام تاکنون طرف های مذاکره کننده نتوانسته اند به توافقی برای زمان، مکان و ادامه چارچوب مذاکرات دست پیدا کنند.

هفته گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که هنوز زمان مذاکرات احتمالی آینده میان ایران و گروه ۱+۵ مشخص نشده است. او همچنین بار دیگر به طرف های مذاکره کننده هشدار داد “روش‌های اشتباه و اعمال فشار” با گفت‌وگوهای سازنده همخوانی و سازگاری‌ ندارد.

به گفته مهمانپرست، به محض حصول توافق درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ این موضوع توسط تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام خواهد شد.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری فارس پس از آن بیان شد که گفت و گوی تلفنی معاونان رؤسای مذاکره کننده هسته ای در دو طرف نیز ظاهرا بدون نتیجه پایان یافت.

به جز پخش مستقیم مذاکرات، ایران چندی پیش یک بسته پیشنهادی به گروه پنج بعلاوه یک تحویل داده است که لغو تحریم‌های بین المللی علیه بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی کشور بخشی از این بسته پیشنهادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته علی اکبر صالحی اعلام کرد که گفت‌وگو با گروه پنج بعلاوه یک برای تعیین تاریخ مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و احتمالا این مذاکرات در ماه نوامبر، یا اواخر این ماه انجام گیرد.