نخبگان حوزوی، حامی رهبر نیستند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خامنه‌ای: موسوی و کروبی، بازیچه دشمن هستند

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهور‎ی‌اسلامی، در دیداری با مردم شهر قم، با اشاره به اعتراضات سال گذشته به نتایج انتخابات، صراحتا میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبرمخالفان دولت را متهم کرد که بازیچه دست کشورهای خارجی شده‌اند.

وی در این دیدار، با اشاره به اینکه “هنوز خیلی جا وجود دارد برای تحلیل و تبیین و روشن کردن زوایا و ابعاد این فتنه‌ای که دشمن طراحی کرده بود”، گفت: “این کسانی که شما بهشان می‌گویید سران فتنه، کسانی بودند که دشمن این‌ها را هل داد وسط صحنه. البته گناه کردند. نبایستی انسان بازیچه‌ی دشمن شود؛ باید فوراً قضیه را بفهمد. اگر اول غفلتی کرده است، وسط کار وقتی فهمید، بلافاصله بایستی راه را عوض کند. خوب، نکردند.”

رهبر جمهوری‌اسلامی در حالی این سخنان را بر زبان آورده است که برای نخستین بار خود وی از لفظ “فتنه” برای توصیف اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات جنجالی خرداد 88 استفاده کرد.

 وی در سخنرانی خود همچنین با اشاره به آنچه عوامل پشت پرده این اعتراضات خواند، چنین گفت: “عامل اصلی دیگرانی بودند که طراحی کرده بودند، به خیال خودشان محاسبه کرده بودند. به گمان آنها بساط جمهوری اسلامی بنا بود جمع شود؛ نه فقط حقیقت دین، حتی شعارهای دینی هم باقی نماند؛ برنامه این بود. طراحی این بود که اگر توانستند قاعده‌ی دولت را به شکل مطلوب خودشان بچینند، که بعد از آن، راه حرکتشان روشن بود که چه کار می‌کردند؛ اگر هم قاعده‌ی حکومت و دولت طبق میل آنها چیده نشد و برایشان ممکن نشد، کشور را به آشوب بکشانند.”

خامنه ای برای چندمین بار، اعتراضات مردمی را “کاریکاتور انقلاب اسلامی” خواند: “مثل سایه‌هایی که حرکت یک قهرمان را تقلید می‌کنند، ادای قهرمان‌ها را، ادای انقلاب را در بیاورند؛ برنامه‌شان این بود.”

این سخنان ایت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که یک تشکل اصول‌گرا، از رسوخ ترس و تردید در میان نخبگان، پس از حوادث سال گذشته خبر داد و اعلام کرد این ترس منجر به “سکوت و انفعال آنها شده تا جایی که حاضر به دفاع از رهبری نیستند.”

 مجمع مطالبه مردمی مشهد با انتشار بیانیه‌ای از اینکه حوزویان و دانشگاهیان در شرایط بحرانی از آیت‌الله علی خامنه‌ای حمایت نکرده‌اند ابزار تاسف کرده و نوشته که آنها دچار “خطای بزرگی” شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید که بسیاری از نخبگان حوزوی در عمل پشتیبان ولایت فقیه نیستند و رهبری را در حد یک “نخبه سیاسی” می‌دانند. در این بیانیه همچنین آمده که بسیاری از نخبگان حوزه و دانشگاه در جریان حوادث سال گذشته به خاطر “واهمه از هزینه کردن آبرو یا موقعیت‌شان” حاضر به دفاع از رهبر جمهوری اسلامی نشدند.

این برای نخستین بار است که یک تشکل اصول‌گرا، حمایت از رهبر جمهوری‌اسلامی را باعث بازی با “آبرو و موقعیت افراد” می‌داند وخبر از آن می‌دهد که حتی برخی از اصول‌گرایان نیز، رهبر جمهوری‌اسلامی را یک نخبه سیاسی می‌دانند و نه ولی‌فقیه. رهبر جمهوری‌اسلامی نیز در مقابل، این افراد را “خواص بی‌بصیرت” نام نهاده است.

 

هدف از فتنه چه بود؟

تحذیر نسبت به آنچه که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات رخ داده است، همواره در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای وجود دارد. از تابستان گذشته، وی تقریبا در تمامی سخن‌رانی‌های خود، اشاره‌ای به این اعتراضات داشته است. گرچه رسانه‌های اصول‌گرا معتقدند وی پیش از انتخابات نیز، پیش‌بینی می‌کرده است که “انتخابات فتنه‌گون” باشد.

وی تاکنون تاکید زیادی بر شناسایی “پشت‌پرده فتنه 88” داشته است. بنا به گفته آیت‌الله ممدوحی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری: “تاکید رهبر انقلاب بر پشت پرده جریان فتنه به دلیل خشک نشدن ریشه فتنه 88 است.”

خامنه ای در نخستین نمازجمعه پس از انتخابات، دست به تهدید معترضان زد و با اشاره به اینکه “بعضی خیال کنند با حرکات خیابانی، یک اهرم فشاری علیه نظام درست می‌کنند و مسوولین نظام را مجبور می‌کنند، وادار می‌کنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آن‌ها بروند. نه، این هم غلط است” چنین با معترضان اتمام حجت کرد: “اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسوول خون‌ها و خشونت‌ها و هرج و مرج‌ها، آنهایند.”

آیت‌الله خامنه‌ای گرچه خود اعلام کرده بود که “فتنه سال گذشته که فتنه بزرگی بود و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود، به همت حضور پیشگامانه جوانان در صحنه، شکست خورد” اما خود وی تاکنون بارها، به اهداف مختلف از اعتراضات اشاره کرده است. شاید به همین دلیل بوده که بارها خواستار مواضع روشن “خواص” در این‌باره شده و آنانی را که شفاف سخن نمی‌گویند، بی‌بصیرت نامیده است.

وی از همان ابتدا معتقد بود که: “شکل‌گیری فتنه اخیر ناشی از برنامه ریزی طولانی مدت دشمنان انقلاب اسلامی ایران است و بعضی از چهره‌های سیاسی هم بدون آن‌که متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد جنجال شدند.”

 رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین معتقد است که: “ادعای تقلب در انتخابات، به دلیل بی‌بصیرتی عده‌ای مطرح شد.”

وی پس از آن، هدف معترضان را این‌گونه تشریح کرد: “می‌خواستند هیمنه آمریکا را زنده کنند و حرکت عظیم ملت در مقابل ظلم‌های آمریکا را زیر سوال ببرند.”

 او گاهی سران معترضان را به “قدرت‌طلبی”، و گاهی هم به “دشمنی و کینه با نظام” متهم کرده و بزرگ‌ترین گناه آنان را نیز “شادکردن دل دشمن” نامیده است.