وکیل ستار بهشتی: هنوز پرونده را نخوانده ام

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده بهشتی با انتقاد از تعلل در ارسال پرونده ستار به دادگاه گفت که پرونده نه تنها مختومه نشده بلکه اخیرا براساس درخواست بازپرس پرونده، خانواده وی اقدام به انتشار انحصار وراثت کرده اند و هرچند به کندی، اما به هرحال پرونده در حال تحقیقات مقدماتی در بازپرسی است.

وکیل خانواده ستار بهشتی در مصاحبه با “روز” همچنین گفت که تاکنون موفق به مطالعه پرونده نشده است: منتظرم پرونده به دادگاه ارسال شود تا بتوانم پرونده را بخوانم. من نه آخرین گزارش پزشکی قانونی را دیده ام و نه از جزئیات موجود در پرونده خبر دارم.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پی گیری پرونده قتل ستار بهشتی در مصاحبه هایی جداگانه با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرده اند که پرونده ستار بهشتی مختومه شده است. آقای دواتگری گفته که شوک روانی و فیزیکی دلیل مرگ ستار بهشتی بود و پرونده وی نیز به عبارتی بسته شده است.

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی اما در واکنش به این اظهارات می گوید: از آقایان انتظار می رود در حیطه وظایف خود اظهارنظر کنند و وقتی به قانون و مسائل حقوقی آشنایی ندارند وارد این حیطه نشوند، هرچند انتظار این است که نمایندگان مجلس بیش از هر فرد دیگری به قانون و مسائل حقوقی آشنا باشند اما همین اظهارنظرها درباره پرونده ستار بهشتی نشان میدهد که کمترین آشنایی ندارند و به خود زحمت مطالعه و مراجعه به قانون را هم نمی دهند.

او می افزاید: پرونده ستار بهشتی همچنان در دادسرا مطرح است و من نمیدانم این آقایان به استناد چه چیزی می گویند پرونده بسته شده. آیا حکمی صادر شده است؟ آیا حکم پرونده دست این آقایان است؟ پرونده قتلی که مجرم اش هم مشخص است و فعلا در مرحله دادسرا است چگونه ممکن است مختومه شده باشد؟ من از آقایان میخواهم غیرمسئولانه اظهار نظر نکنند و آرزوی خود را زبان نیاورند. این پرونده باید به دادگاه فرستاده شود، در دادگاه رسیدگی و حکم نهایی توسط قاضی صادر شود. پس از آن هم مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور وجود دارد. به این راحتی ها این پرونده را نمی توانند مختومه کنند. روال قانونی باید طی شود.

وکیل خانواده ستار بهشتی سپس می گوید: آقایان ضرب و شتم صورت گرفته را نادیده می گیرند وعلت مرگ را تنها در شوک خلاصه میکنند، اینها مسائلی است که در دادگاه باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مشخص شود؛ اما سئوال من این است که ستار بهشتی چرا و کجا دچار شوک شده ؟ در کنج خانه اش نشسته بود و یکباره شوک به او دست داد و تمام؟ شوک در بازداشتگاه و براثر فشارهای روانی و شکنجه و ضرب و شتم های صورت گرفته به ستار وارد شده و نمی توان با گفتن اینکه مرگ بر اثر شوک بوده مساله را تمام شده تلقی کرد.

از خانم پورفاضل می پرسم پرونده اکنون در دادسرا در چه مرحله ای است؟ چرا تاکنون به دادگاه ارسال نشده؟ می گوید: اخیرا بازپرس ایراد گرفته بود که گواهی انحصار وراثت ستار بهشتی در پرونده نیست. با خانواده ستار تماس گرفته و گفتم که درخواست انحصار وراثت کنید. آنها هم انجام داده اند و بعد از تعطیلات این گواهی روی پرونده قرار می گیرد. با توجه به اینکه امروز آخرین روز کاری است و تا ۱۴ فروردین همه جا تعطیل است.

او می افزاید: من ایراد گرفته ام که چرا اینقدر کند پیش می رود. اگر مدارک و مستنداتی می خواهید آبان ماه پرونده تشکیل شده و همان زمان به ما اطلاع میدادید، اگر گواهی انحصار وراثت برای شناسایی اولیای دم ستار لازم بوده همان اوایل می گفتید چرا اکنون و اینقدر دیر اقدام میکنید؟ گفته اند که روال دارد طی می شود. به هرحال ما منتظریم که پرونده به دادگاه ارسال شود. من چون هنوز پرونده را نخوانده ام نمیدانم چه چیزی کم است و از جزئیات پرونده اطلاعی ندارم. هنوز نمیدانم آخرین نظریه پزشکی قانونی چیست و از آنچه در مرحله بازپرسی و در بازجویی ها مطرح شده خبر ندارم. باید پرونده به دادگاه ارسال شود تا بتوانم مطالعه کنم و در جریان قرار بگیرم.

خانم پورفاضل سپس با انتقاد از تعلل در ارسال پرونده به دادگاه می گوید: از آبان ماه تاکنون که پرونده تشکیل شده همچنان در بازپرسی است. به من گفته بودند بهمن ماه پرونده به دادگاه ارسال می شود اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده. این پرونده، پرونده حساسی است که بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته. در پرونده های قتل به راحتی و ظرف یکی دو ماه پرونده را کامل می کنند و به دادگاه می فرستند حالا اینجا و در این پرونده که مجرم هم مشخص است. خودشان مجرم را آوردند در حضور من و مادر ستار بهشتی معرفی کردند. لذا مساله کاملا روشن است و ابهامی وجود ندارد پس حداقل انتظار ما این است که بلافاصله بعد از تعطیلات عیر نوروز، پرونده به دادگاه ارسال شود و مورد رسیدگی قرار گیرد.

از وکیل خانواده ستار بهشتی می پرسم که قضیه رضایت نامه ای که از مادر ستار گرفته بودند چه شد؟ توضیح میدهد: آن رضایت نامه غیر قانونی بوده و پلیس فتا با عجله و برای اینکه از زیر بار مسئولیت خود را کنار بکشد با تهدید و فشار چنین رضایت نامه ای از مادر ستار گرفته. این رضایت نامه هیچ اعتبار و ارزش قانونی ندارد. مادر ستار حتی امضا هم ندارد کاملا بی سواد است. به او می گویند اگر رضایت ندهی دخترت را می بریم و حکم بازداشت او را داریم. مادر در شرایطی به محضر میرود و رضایت میدهد که پسرش را ظرف ۳ – ۴ روز گرفته و برده و جسد را تحویل داده بودند و حال تهدید می کردند که دخترت را هم می بریم. چنین رضایت نامه ای هیچ گونه اعتباری ندارد. من به عنوان وکیل مادر ستار بهشتی پی گیر پرونده هستم و میگویم که اولیای دم مادر و پدر ستار هستند و خواهان پی گیری پرونده هستند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد و مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد، اما تاکنون و با گذشت ۴ ماه از جان باختن ستار بهشتی در زندان، نه تنها پرونده او مورد رسیدگی قرار نگرفته است بلکه برای خانواده وی هم مشکلات بسیاری به وجود آورده اند.