سکوت درباره مرگ ستار بهشتی ادامه دارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» برکناری رئیس پلیس فتای تهران

علیرغم اظهارات ضد و نقیض مسولان قضایی و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که مسئول پی گیری پرونده مرگ مشکوک ستار بهشتی هستند، روز گذشته رئیس پلیس فتای تهران به اتهام “قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی” از سمت خود برکنار شد.

سرهنگ محمدحسن شکریان، که دیروز از سوی اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران برکنار شد رییس پلیس فتا بود، این بخشی از نیروی انتظامی کشور است که برای برخورد با جرایم اینترنتی راه اندازی شده است.

هنوز مشخص نیست آیا برکناری رئیس پلیس فتای تهران، اولین اقدام در رسیدگی به مساله مرگ مشکوک یک وبلاگ نویس جوان در زندان است و آیا عوامل مرگ او نیز معرفی خواهند شد و مسولان قضایی درباره چگونگی مرگ آقای بهشتی به افکار عمومی توضیحی خواهند داد یا نه. اما این اولین بار است که بعد از مرگ مشکوک یک زندانی سیاسی، یک مقام مسول از سمت خود برکنار می شود.

علی اکبر سعیدی سیرجانی، زهرا کاظمی، هدی صابر، اکبر محمدی، امیرحسین حشمت ساران، ابراهیم لطف الهی، امیدرضا میرصیافی، محسن دگمه چی و ده ها چهره سیاسی دهه شصت مانند مظفر بقائی و ارتشبد بازنشسته حسین فردوست از جمله زندانیان سیاسی هستند که در زندان جان باختند و مسولان قضایی و امنیتی، علت درگذشت آنها را، مرگ طبیعی یا بیماری ذکر کردند و در مواردی سکوت پیشه گرفتند.

امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی نیز سه زندانی سیاسی هستند که همزمان با سرکوب جنبش سبز در زندان کهریزک هنگام مجازات توسط ماموران جان باختند، امری که مسولان قضایی نیز ناچار از قبول آن شدند ولی هیچ مقام مسولی در این زمینه برکنار نشد و دادسرای نظامی چند مامور نیروی نظامی را محاکمه کرد. این ها نیز علیرغم پی گیری خانواده های جان باختگان، آمران کهریزک هنوز به دادگاه کشیده نشده اند.

 

تایید ضرب و شتم از سوی مجلس

دیروز پایگاه اطلاع رسانی پلیس ایران اعلام کرد که در ادامه رسیدگی به پرونده مرحوم ستار بهشتی، فرمانده نیروی انتظامی با صدور حکمی، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را برکنار کرد.

پیشتر مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مجلس در پی گیری مرگ مشکوک ستار بهشتی، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، تخلف پلیس فتا در این مساله را محرز دانسته و گفته بود که رییس پلیس فتا باید برکنار شده یا از مقام خود استعفا دهد.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دیروز پس از جلسه اعضای این کمیسیون با مسولان پلیس و دادستان تهران، به سایت خانه ملت گفته است که “مسلماً درون بازداشتگاه پلیس فتا ضرب و شتم صورت گرفته است که البته بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس بوده است”.

او قبلا و در اولین اظهارنظر خود درباره مرگ ستار بهشتی، ضرب و شتم این وبلاگ نویس را تکذیب کرده بود هرچند بعدها اعلام کرد که اظهارات او به نقل از مسولان پلیس بوده است.

دوم آذرماه، دادستانی تهران هم در بیانیه ای عنوان کرده بود که پزشکی قانونی در آخرین گزارش در علت مرگ ستار بهشتی گفته که “محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده‌ شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد”.

براساس این بیانیه، پزشکی قانونی اعلام کرده که “هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت” ثابت نشده.

این در حالی ست که پیشتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی مدعی شده بود ستار بهشتی “بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است”.

براساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده بود آقای شجاعی گفته بود که “ممکن است او بر اثر استرس های وارد شده جان خود را از دست داده باشد، چرا که قبل از مرگ نیز قرص قلب مصرف کرده است”.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد.در آن روز خانواده اش در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

براساس اعلام رسانه ها پیکر این وبلاگ نویس در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده، خانواده وی تحت تدابیر امنیتی مجبور به ترک خانه مسکونی خود و از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی منع شدند. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، کمیته ای برای پی گیری مساله مرگ مشکوک آقای بهشتی تشکیل داد، مسولان قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد. هنوز نتایج پی گیری و چگونگی و علت مرگ مشکوک آقای بهشتی اعلام نشده اما مادر او از تهدید خانواده اش از سوی نیروهای امنیتی و گرفتن رضایت نامه از انها خبر داده است.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی به دویچه وله گفته است: سه روز بعد از هفتم ستار، من را بردند حکم بازداشت دخترم را داشتند، گفتند یا امضا کن یا او را بازداشت می‌کنیم. من هم مجبور شدم. نمی‌خواستم داغ دیگری روی سینه‌ام بماند. مجبور شدم و با تهدید امضا کردم.

در بیانیه دادستانی تهران که دوم آذر ماه منتشر شده عنوان شده بود که در جریان تحقیقات توسط بازپرس اظهارات پدر و مادر ستار بهشتی نیز به عنوان شاکی شنیده شده و شکایت آنان در این باره صورت جلسه شده است.

اما خانم عشقی، مادر ستار بهشتی می گوید که با تهدید خانواده او را مجبور به امضای رضایت نامه کرده اند.

پیش‌تر بیش از ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین دربیانیه ای

 اعلام کرده بودند در ساعاتی که ستار بهشتی به این بند منتقل شده بود آثار شکنجه و ضرب و شتم را بر بدن او دیده اند.

آنها توضیح داده بودند: “زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد. ستار در حالی که به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شد”.

بر اساس شهادت این زندانیان سیاسی “با توجه به غیر عادی بودن شرایط جسمی وی دوبار به بهداری زندان اوین اعزام شد و پزشک بهداری نیز وضعیت وی را مشاهده کرد. روز ۱۱ آبان ۹۱ ستار را که از فعالان جوان و ثابت قدم جنبش سبز بود مجددا از بند ۳۵۰ به پلیس امنیت منتقل کردند. او هنگام رفتن بسیار نگران بود و به افراد بند گفت اینها قصد کشتن مرا دارند. ۴ روز پس از انتقال وی نیز خبر مرگش به خانواده اش داده شد”.