انحرافی ها حلقه اند نه جریان

نویسنده
شیرین کریمی

» نماینده ولی فقیه و مدیر کیهان:

در آخرین جنجال علیه حلقه نزدیک به رئیس دولت، حامیان رهبر جمهوری اسلامی در نمایشگاه مطبوعات علیه مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” سر دادند، نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان نیز در همین نمایشگاه، قد و قواره حامیان احمدی نژاد را به اندازه یک “حلقه” و نه “جریان” توصیف کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در آخرین موضع گیری خود پیرامون “جریان انحرافی” گفته است که “ترجیح” می دهد نزدیکان سیاسی رئیس دولت را “حلقه انحرافی” بنامد و نه “جریان انحرافی”.

 حسین شریعتمداری که در غرفه روزنامه اش در نمایشگاه مطبوعات سخن می گفت، تاکید کرد که آنها “ویژگی های” یک “جریان” را ندارند و “این حلقه در قد و قواره ای نیست که بتواند در مسیر نظام و انقلاب مانعی ایجاد کند”.

نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان آشکارا به حمایت های محمود احمدی نژاد از جریان انحرافی اشاره کرد؛ حمایت هایی که به باور وی می توانند “دردسر” ساز باشند: “حلقه انحرافی نهایتا به دلیل برخورداری از حمایت رئیس جمهور و دسترسی به بیت المال می تواند در مواردی دردسرهای گذرا پدید آورد”.

 

مرگ بر مشاور رئیس دولت

اظهارات شریعتمداری در عباس آباد تهران، در حمله به جریان انحرافی تنها جنجالی نبود که علیه حلقه وفادار به رئیس دولت در نمایشگاه امسال مطبوعات به پا شد. در لحظات پایانی هفتمین روز این نمایشگاه، حامیان رهبر جمهوری اسلامی، مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد را با شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” بدرقه کردند.

علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری دولتی ایران ابتدا از سوی گروهی که بر اساس شمارش خبرنگار فارس “چند نفر” بودند با شعار “ جوانفکر دوستت داریم” تشویق شد، اما به نوشته این خبرگزاری نزدیک به سپاه، “مردم” در واکنش به این شعار، شروع به “هو کردن” حامیان جوانفکر و سردادن شعارهایی علیه وی کردند؛ شعارهایی که تا خروج او از شبستان مصلی ادامه داشت.

گفتنی است مدیر مسئول روزنامه ایران ـ ارگان دولت ـ که از سوی منتقدان اصولگرای دولت “ارگان جریان انحرافی” نامیده می شود، با شنیدن شعار هایی همچون “مرگ بر جریان انحرافی” و “مرگ بر منافق” فضای نمایشگاه را ترک کرد.

 

جریان شیطانی

اما همزمان با جنجال ها بر سر جریان انحرافی در نمایشگاه کتاب، برادر رئیس دولت نیز به عنوان یکی از منتقدین همیشگی حامیان محمود احمدی نژاد در ماه های اخیر و در آخرین موضع گیرهای خود آن ها را “جریانی شیطانی” نامید؛ چرا که به باور وی “شیطان قسم یاد کرده تا آخرین لحظه نسبت به انحراف انسان از پای ننشیند. بنابراین نباید باور داشته باشیم که جریان انحرافی دولت را رها کند.”

داوود احمدی نژاد نفوذ این جریان در دولت برادرش را به قدری “زیاد” می داند که می گوید: “باورم نمی‌شود در عمر باقی مانده دولت این جریان، رخت بر بسته و دولت را رها کند.” جریانی که به اعتقاد وی می‌خواهد با “گنج قارون”، عوامل “واپس‌گرا” و دور از ولایت و انقلاب خود را به مجلس بفرستد. وی نگران از پیروزی حامیان محمود احمدی نژاد در انتخابات پیش رو، از اصولگرایان خواسته است تا “دل هایشان را به هم نزدیک” کنند.

داوود احمدی نژاد پیش تر از ورود جریان انحرافی به فاز نظامی خبر داده و انان را با کاهنان فاسد معبد آمون مقایسه کرده بود.

انتخابات مجلس نهم، اسفند امسال برگزار خواهد شد و ناظران می گویند با حذف گروه های سیاسی حامی جنبش سبز و اصلاح طلبان دوم خردادی، این انتخابات به نزاعی میان اصولگرایان حامی آیت الله مصباح یزدی که از مرداد ماه تحت عنوان “جبهه پایداری” آغاز به فعالیت کرده اند با حامیان محمود احمدی نژاد بدل خواهد شد.

داوود احمدی نژاد هم که به جبهه پایداری نزدیک است، می گوید دولت در صدد است با “پول غارت کرده از بیت المال” عوامل خود را به مجلس بفرستد.

گفتنی است اوایل هفته گذشته و در جریان اولین همایش جبهه پایداری در شهر قم، اعضای سرشناس این جبهه صراحتا از دولت خواسته بودند تا رای نخرد و ندزدد و در انتخابات پیش رو تقلب نکند.

 

خرید رای با ساخت ضریح

همزمان با اظهارات برادر رئیس دولت، یک نماینده پارلمان نیز از “استشمام بوی انحراف” از فعالیت های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی خود خبر داده و گفته است: “فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه من شروع شده است و متاسفانه من از این تبلیغات بوی انحراف را شدیدا استشمام می‌کنم و به نظر می‌رسد که این افراد به جریان انحرافی نزدیک باشند.”

محمدرضا خباز نماینده کاشمر در گفتگو با ایلنا  یکی از فعالیت های جریان انحرافی را دادن “قول های بی اساس” به مردم برای جلب رای آن ها عنوان کرده است؛ قول هایی که به اعتقاد وی “ توان اجرای آن‌ها را ندارند و این مساله باعث رواج بی‌اخلاقی و دروغ در جامعه می‌شود.”

به گفته وی یکی از وعده های مبلغان جریان انحرافی به مردم روستاها ساختن ضریح امام رضا در آن جا در صورت رای دادن به کاندیداهای حامی دولت است.

خباز به خرج شدن “پول های کلانی” اشاره کرده است که منبع آن ها مشخص نیست و ارتباط این منبع با جریان انحرافی مشکوک است. به گفته این نماینده مجلس “پیش تر کاندیداهای اصولگرای مجلس «پول» را به «بزرگ تر» روستا می دادند و می گفتند پول را خرج «مسجد» کن؛ الان متاسفانه به صورت علنی پول می‌دهند و اصلا هم خجالت نمی‌کشند.”

بر اساس قوانین بسیاری از کشورهای دموکراتیک، هر گونه ارائه مستقیم پول یا کالا از سوی کاندیداهای انتخابات به مردم برای جلب رای آن ها، یک جرم حقوقی محسوب می شود که نه تنها به کنار گذاشته شدن کاندیدای خاطی از انتخابات می شود بلکه پیگرد حقوقی وی را نیز به دنبال دارد.

در ماه های منتهی به انتخابات سال 88، مخالفان دولت که بعد ها در اعتراض به تقلب گسترده در آرای انتخابات به خیابان ها آمدند، نسبت به سیاست “خرید رای” دولت نهم در روستاها و شهرهای کوچک هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند.

یک روز پس از خیزش میلیون ها شهروند در روز 25 خرداد سال 88 در پایتخت، علی اکبر محتشمی پور رئیس ستاد صیانت از آرای میرحسین موسوی خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب برای بررسی مواردی چون “دخالت سازمان یافته عوامل دولتی و نظامی در انتخابات”، “استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی”، “موضوع خرید رأی و پرداخت های منتهی به زمان انتخابات” و میزان تأثیر این عوامل بر انتخابات شد.

امری که در آن زمان با بی اعتنایی کامل دستگاه قضایی، مجلس هشتم و دیگر نهاد های اصولگرای انتصابی و انتخابی همراه بود.