مذاکره صلح به نفع ایران و آمریکا

نویسنده

hast.jpg

‏ چارلز دی فرگوسن


آمریکا در تلاش برای متوقف ساختن ایران از پیگیری برنامه هسته ای خود به بن بست رسیده ‏است. ایران به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که خواستار تعلیق فعالیتهای غنی ‏سازی اورانیوم شده توجهی نمی کند. از حاصل این فعالیتها می توان هم در رآکتورهای ‏غیرنظامی هسته ای و هم در تولید بمب های هسته ای استفاده کرد.


ظرف هفته های اخیر، گفتکوها میان ایران و اتحادیه اروپا و نیز آژانس بین المللی انرژی ‏هسته ای از حالت واقعی خود خارج شده و این اجازه را به ایران داده تا بدون کنترل بیشتر، به ‏غنی سازی اورانیوم ادامه دهد.


در همین حال، دولت بوش نیز تلاش کرده بوسیله تحریم ها، فشار لازم را بر ایران وارد کند. ‏اخیراً در جریان هفته برگزاری همایش انتخاباتی دموکرات ها، سناتور باراک اوباما تعهد خود ‏را بر «سختگیری بیشتر به کمک دیپلماسی علیه ایران» در صورت برنده شدن در انتخابات ‏تکرار کرد.


به نظر می رسد حتی اگر ایران موقتاً با تعلیق برنامه غنی سازی موافقت کند، با وجود همه ‏تحریم ها، قصدی برای توقف این برنامه بالقوه خطرناک ندارد.


واضح است که برای برقراری کنترل های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران و نیز پذیرش حق ‏استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای این کشور، رویکرد جدیدی لازم است.


بی اعتنائی و گفتار انعطاف ناپذیر ایران هیچ راه دیگری را برای دنیا جزء واکنش احتمالی ‏ناخوشایند اسرائیل باقی نگذاشته است. حمله نظامی اسرائیل می تواند تلاشی در راستای ‏تکرار عملیات سال 1981 باشد که منجر به نابودی رآکتور هسته ای عراق شد. اما این دفعه ‏منهدم ساختن زیرساخت های هسته ای ایران که در بین 20 مرکز پخش شده و هزاران ‏تکنیسین را به خود مشغول کرده، متفاوت و مشکلتر است.


راه حل چیست؟ یک آزمون صداقت می تواند اطمینان دو طرف را جلب کند. مذاکرات صلح ‏می بایست عزم رهبران ایران را به پایبندی بر عهد خود برای پاسداری از حق غنی سازی ‏اورانیوم درک کند. رهبران ایران هم به همان اندازه می بایست متوجه باشند که لازم است ‏صداقت خود را به نظام قانونی بین المللی در جهت حفظ برنامه هسته ای در سطح صلح آمیز ‏به اثبات برسانند. ‏

یک معامله بالقوه اعتمادساز می تواند آمریکا و سایر کشورهای هسته ای را به ایران به شرط ‏پذیرش دستورالعمل های ایمنی بیشتر برای برنامه هسته ای آن کشور، پیوند دهد.


باید خریدارانی باشند که اورانیوم غنی شده ایران را بخرند و سوخت حاوی پلونیوم را با بهای ‏رقابتی به مصرف برسانند. به این ترتیب اعتماد لازم به دست خواهد آمد که آیا ایران مقدار ‏زیادی اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم را ذخیره نمی کند و سوخت تولید شده را به محل های ‏مورد استفاده انتقال می دهد.


رهبران ایران با قبول چنین معامله ای، صداقت آمیز بودن مقاصد و صلح آمیز بودن اقدامات ‏خود را به نمایش خواهند گذاشت. ایران با قبول چنین توافقی، برنامه هسته ای خود را به تائید ‏جامعه بین المللی می رساند و می تواند ادعا کند ایالات متحده قدرت برتر دنیا را به عنوان ‏یک مشتری در اختیار دارد. این یک موقعیت برنده- برنده خواهد بود.


درحال حاضر، برخی اجزاء مفقود شده در این حلقه، سبب بروز شک و تردید درباره صلح ‏آمیز بودن ماهیت برنامه غنی سازی اورانیوم شده است. برای تولید سوخت هسته ای، یک ‏مرکز غنی سازی کافی نخواهد بود.


نیاز به تأمین اورانیوم طبیعی به مقدار لازم برای آغاز این فرآیند خواهد بود. ضمناً به ‏تأسیسات فن آوری سوختی نیاز است که بتواند اورانیوم غنی شده را در داخل محور یک ‏رآکتور مستقر نماید. اما محدود بودن اورانیوم طبیعی در اختیار ایران و نیز تأسیسات غنی ‏سازی در سطح کوچک در این کشور، به ایران این امکان را می دهد که سرانجام ده ها بمب ‏هسته ای تولید کند.


بنابراین، ایران نمی تواند به تنهائی صاحب یک برنامه صلح آمیز باشد. ایران برای تولید ‏رآکتورهای تجاری می بایست به تولید کنندگان عمده رآکتور نظیر فرانسه، روسیه و آمریکا ‏اعتماد کند. برخی از این کشورها، همان هائی هستند که برای جلوگیری از تولید بمب توسط ‏ایران به فعالیت مشغول اند. ضمناً ایران می بایست به سیستم بین المللی تأمین اورانیوم طبیعی ‏و تأسیسات فن آوری سوخت بین المللی نیز تکیه کند. توافق کلی می تواند درنهایت قدرت های ‏بزرگ و ایران را در قالب یک رابطه تولید کننده- مشتری به هم پیوند بزند.


این گروه بندی بین المللی نقطه عطفی برای فعالیت های ایران خواهد بود و این فرصت را ‏برای اعلام صلح آمیز بودن مقاصدش فراهم می آورد. رهبران ایران اغلب درباره «تضمین ‏های عینی» برای صلح آمیز باقی ماندن فعالیت های خودشان صحبت می کنند، اما تاکنون هیچ ‏اقدامی برای عملی ساختن آن ترتیب نداده اند.


تضمین واقعی عملی می بایست شامل نظارت محتاطانه بین المللی بر همه تأسیسات هسته ای ‏از طریق به کار بردن ابزارهای مطمئن جمع آوری اطلاعات و استقرار بازرسان در محل ‏باشد. قدرت های بزرگ برای تشویق ایران به قبول این معیارها، می بایست رابطه مشتری-‏تولید کننده را به صورت دو جانبه نهادینه کنند.


یک رابطه تجاری معنا دار، به فراتر از پول فکر می کند. این یک قدم بزرگ برای آوردن ‏ایران به سوی جامعه بین المللی است، جائی که همه کشورها می توانند برای امنیت جمعی با ‏یکدیگر همکاری کنند.‏

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 8 سپتامبر ‏