استقبال اوباما از آزادی رکسانا

نویسنده

» وضعیت پرونده در مصاحبه با وکیل صابری

رکسانا بعد از تحمل 70 روز زندان، روز گذشته از زندان آزاد شد. عبدالصمد خرمشاهی وکیل او، در گفت و گو با روز، در مورد آزادی این خبرنگار ایرانی – آمریکایی و آخرین وضعیت پرونده وی توضیح داده است.

خرمشاهی ساعتی پس از آزادی موکلش به روز گفت: در دادگاه تجدید نظر عنوان اتهامی که در پرونده مطرح بود ، تغییر یافت. رای اول خانم صابری بر اساس ماده 508 قانون مجازات اسلامی که در مورد همکاری با کشور متخاصم است، صادر شده بود. اما در دادگاه تجدیدنظر این اتهام تغییر کرد و بر اساس ماده 505 قانون مجازات اسلامی که در مورد جمع آوری اسناد محرمانه است ، هشت سال زندان ایشان، به دو سال زندان تعلیقی کاهش یافت.

از آنجا که ماده 505 قانون مجازات اسلامی ، اتهام را متوجه کسانی می کند که با هدف برهم زدن امنیت کشور به هر وسیله اطالاعت طبقه بندی شده را جمع آوری کرده و  بخواهد آن را در اختیار دیگران قرار دهد و موفق شود. مجازاتی که این ماده قانونی برای این فرد در نظر می گیرد، حبس از دو سال تا ده سال و در غیر این صورت (عدم موفقیت) به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود. عبدالصمد خرمشاهی در باره این اتهام سکوت کرده و حکم موکلش را عادلانه می داند. اما در باره محتوای اتهام می گوید همانطور که تا کنون چیزی نگفته، فعلا نیز ترجیح می دهد چیزی نگوید.

وی همچنین شب گذشته در گفت و گو با تلویزیون بی بی سی اعلام کرده بود که موکلش پنج سال از فعالیت مطبوعاتی محروم است.

ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی رکسانا صابری، اظهار نظر رییس جمهور و وزیر امور خارجه امریکا بر خروجی بسیاری از سایتهای خبری نشست. باراک اوباما آزادی صابری را “حرکتی بشردوستانه” توصیف کرد و هیلاری کلینتون ضمن ابراز خوشحالی از آزادی وی، خاطرنشان کرد که دولت متبوعش اتهام های وارده شده را قبول ندارد.

در یک واکنش دیگر، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، ضمن تاکید بر این که خانم صابری به‌غلط متهم شده بود گفت: “می‌دانیم که این دوره برای خانواده و دوستان او دوره دشواری بوده، و باراک اوباما مشتاق آن است که بازگشت او را به خانه و به ایالات متحده خوش‌آمد بگوید.”

همچنین، سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار بیانیه ای ابراز داشت: “خبر آزادی رکسانا صابری حوشحال کننده است. تصمیم  دادگاه تجدید نظر در این پرونده می تواند به رویه ای قضایی برای دیگر روزنامه نگاران زندانی در ایران تبدیل شود. با این حال ما به اصل محکومیت وی معترضیم رکسانا صابری هیچ جرمی مرتکب نشده است. این محکومیت و محرومیت برای فعالیت خبرنگاری ناعادلانه است.” سازمان عفو بین الملل نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای از آزادی رکسانا صابری استقبال و اظهار خوشنودی کرد.

پرونده رکسانا صابری یکی از جنجالی ترین پرونده های مطبوعاتی – سیاسی کشور ایران در چند سال اخیر بود. در حدی که برخی از ناظران سیاسی آن را عامل تاثیر گذاری در روابط دو کشور ایران و امریکا قلمداد کردند. در ایران نیز، بالاترین مقامهای اجرایی و قضایی کشور در مورد بازداشت این خبرنگار اظهار نظر کرده و خواستار صدور رای عادلانه برای وی شدند.

رکسانا صابری که از مادری ژاپنی و پدری ایرانی متولد شده، در ایالات متحده امریکا متولد و بزرگ شده است. او از سال 82 مقیم ایران بوده و تا سال 85 با شبکه رادیویی ان.پی.آر و همچنین رادیو و تلویزیون بی بی سی همکاری کرده است. بهانه بازداشت رکسانا ، در بدو دستگیری وی، ادامه کار خبرنگاری بدون تمدید مجوز از وزارت ارشاد اعلام و این کار تعبیر به جاسوسی شد.