کارکنان بیمارستان: تخلف شده اما بزرگ نمایی کرده اند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بخیه هایی که کشیده شد

“درست نقل نکردند بزرگ کردند اینطور نبود که در حال خونریزی و پارگی چانه از بیمارستان بروند. بعد از کشیدن بخیه ها، پانسمان کردند و همراهان بیمار هم اعتراضی نداشتند راضی رفتند حالا بعد چه اتفاقی افتاده که این همه جنجال برپا شده ما بی اطلاعیم”.

این بخشی از توضیحات دو تن از کارکنان بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر است که یکی از انها در روزی که صدرا زاهدپور به دلیل جراحت چانه در این بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته ،حضور داشته است. او باز کردن بخیه های این کودک ۵ ساله را تایید می کند اما می گوید رسانه ها آنطور که باید این اتفاق افتاده را روایت نکرده اند. 

“بخیه های تازه صورت کودکی را به خاطر بی پولی کشیدند”.

این تیتر نشریه اصفهان زیبا، نشریه محلی استان اصفهان در هفته گذشته است؛ تیتری که جنجال بسیاری به دنبال داشت. این تیتر و خبر توسط حمیدرضا طلوعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تایید شد و او به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: پسری چهارساله به دلیل پارگی چانه به همراه مادرش به اورژانس بیمارستان اشرفی‌اصفهانی در خمینی‌شهر مراجعه می‌کند و به دنبال آن، کادر اورژانس، به صورت سرپایی چانه‌ او را بخیه می‌زنند. اما پس از آن‌که مادر کودک می‌گوید توانایی پرداخت هزینه‌ ۱۵۰ هزار تومانی برای ترخیص فرزندش را ندارد، با دستور مسوول کادر پزشکی، پرستار، بخیه‌های پسر را می‌کشد و بیمار با خونریزی و پارگی چانه از بیمارستان خارج می‌شود.

کارکنان بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر از مصاحبه منع شده اند اما بعد از ۴ روز پی گیری دو تن از کارکنان این بیمارستان توضیحاتی به روز ارائه می دهند که در عین تایید بخشی از خبرهای منتشر شده در رسانه ها، بخشی دیگر را رد می کند.

یکی از آنها که در روز واقعه در بیمارستان حضور داشته می گوید: مساله مربوط به جمعه، ششم آذر است. جراحت عمیق و زیاد نبود اما نیاز به بخیه داشت همین را همکار پزشک که الان متهم است برای همراه بیمار توضیح داد، مشکلی هم نبود بخیه ها در حال زده شدن بودند که همراه بیمار عنوان کرد نمی تواند هزینه را پرداخت کند. از پزشک سوال کردند و او هم گفت بدون بخیه هم مشکلی پیش نمی آید بخیه را باز کنید و پانسمان کنید. البته جر و بحث هایی هم پیش آمد اما مساله زیاد مهم نبود جر و بحث های معمول است که خیلی وقت ها درخصوص هزینه ها در بیمارستان ها بین بیمار و یا همراهان بیمار و کادر بیمارستان رخ میدهد. 

او توضیح می دهد: بعد از گفته پزشک، پرستار که در حال بخیه زدن بود متوقف کرد و نخ بخیه را کشید و چانه بچه پانسمان شد و بدون هیچ اعتراضی بیمارستان را ترک کردند. یعنی اینکه گفته اند با خونریزی و چانه شکافته بیمارستان را ترک کرده اند اصلا صحت ندارد. مداوا صورت گرفته و پانسمان انجام شده بود من چانه این بچه را ویزیت نکرده ام اما بر اساس توضیحات همکارم و البته آنچه که در ظاهر مشهود بود جراحت سطحی بود.

سوال می کنم شما به پزشک یا پرستاری که بخیه ها را باز کردند اعتراضی نکردید؟ می گوید: نه مشکلی وجود نداشت جراحت سطحی بود، بدون بخیه و با پانسمان هم برطرف می شد گذشته از این در آن وضعیت من سخن همکارم را به شوخی گرفتم.

پزشک متهم هم براساس اعلام سجاد رضوی، رئیس بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته به شوخی گفته بخیه ها را باز کنند.

سجاد رضوی به نقل از این پزشک به خبرگزاری صدا و سیما گفته است:

ما اصلاً دخالتی در کار مالی نمی‌کنیم و وقتی مادر بیمار مرتب بین صندوق، ایستگاه پرستاری و کادر پزشکی رفت‌وآمد داشته من مشغول معالجه بیماران دیگر بودم و بخاطر اینکه از من دربارهٔ این کار بسیار سؤال می‌کردند که چه کار کنیم من به مزاح گفتم هیچ چی بخیه‌هایش را باز کنیم.

آقای رضوی اضافه کرده: پرستاری هم که کارهای این بیمار را انجام داده، قبول ندارد که بخیه‌ها را باز کرده‌است و می‌گوید بخیه‌ها مثلاً در جای دیگری و یا به هر دلیلی باز شده‌است.

از همکار این پزشک و پرستار سوال می کنم که جراحت سطحی یا عمیق و نحوه درمان اش یک بحث است و باز کردن بخیه ها به دلیل عدم توان پرداخت هزینه ها یا هر دلیل دیگری بحث دیگری است. شما چطور اعتراضی نکردید؟ می گوید: والا من این جمله را شنیدم ولی همانطور که عرض کردم بیشتر به شوخی گرفتم مساله را. از طرفی وضعیت بچه طوری نبود که مشکلی ایجاد کند. 

او بیش از این حاضر به توضیح نیست.

 یکی دیگر از کارکنان بیمارستان امام خمینی با انتقاد از خبرهای منتشر شده در این زمینه به روز می گوید: من ان روز حضور نداشتم اما بعد از اینکه این همه خبر درست و نادرست علیه همکاران ما منتشر شد در جریان قرار گرفتم از همکاران هم سوال کردم مساله واقعا اینطور که منتشر کرده اند نبوده ،یک عده ای مغرض این وسط خواسته اند، سواستفاده کنند، مسولان هم قبل از بررسی مساله هرکدام اظهارنظراتی عجیب کردند که واقعا درست نبود. زیر سوال بردن یک مجموعه درمانی و اتهامات عجیب و غریب در شان مسولان هم نبود. کاش ابتدا بررسی می کردند و بعد اگر تخلفی صورت گرفته با متخلف برخورد می کردند.

 سوال می کنم مساله به چه صورتی بوده؟ می گوید از همکارانش شنیده بعد از ابراز ناتوانی در پرداخت هزینه، پزشک دستور داده به جای بخیه، پانسمان کنند و پانسمان هم صورت گرفته: پانسمان کرده اند یعنی مداوا انجام شده. اینطور نبوده که بدون مداوا از بیمارستان بروند. بخیه هم زیاد لازم نداشته اما شروع به زدن بخیه هم کرده بودند که با خواست پزشک فقط پانسمان می کنند. حالا یک بخیه باز شده و به جای بخیه پانسمان شده شما نگاه کنید چه ها که ننوشتند. 

از او سوال می کنم نظر خود شما درباره اتفاقی که افتاده چیست؟ درباره باز کردن بخیه یک بیمار به دلیل عدم توان پرداخت هزینه چه فکر می کنید؟ می گوید: این عمل را نه از لحاظ پزشکی و نه از جنبه انسانی هیچ کسی تایید نمی کند اما حجم مطالبی که عنوان شده با اتفاقی که افتاده قابل قیاس نیست. بزرگ نمایی و سیاه نمایی با هر هدفی صورت گرفته فقط حیثیت ما را نشانه رفته. الان اینجا واقعا وضعیت خوبی نیست، بدنام کردن بیمارستان و کادر پزشکی به دلیل تخلف یک یا دو تن از کادر واقعا درست نیست.

 پرونده پزشک، پرستار، سوپروایزر و مسئول شیفت اورژانس بیمارستان مذکور به مراجع قضایی ارسال و تا زمان صدور حکم، اشتغال آن‌ها در مراکز درمانی ممنوع شده، پزشک و پرستار بازداشت اما با قرار وثیقه آزاد شده اند.هرچند براساس اعلام حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، آنها متهم به خودداری از کمک به مصدوم شده اند.

رئیس بازرسی وزارت بهداشت اعلام کرده که بر اساس نظر کارشناسان بخیه های بیمار برداشته شده و پزشک و پرستار حتی اگر اینکار را شوخی گرفته باشند، از کار معلق شده اند.

روز گذشته اما وزارت بهداشت از برکناری مسولان بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر خبر داد. براساس گفته محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت: مسئولان بیمارستان از سمت خود برکنار شدند و مسئولان حراست و بازرسی دانشگاه که این بیمارستان زیر مجموعه آن است و برخی مسئولان دیگر تذکر جدی گرفتند.

 حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از بررسی مساله در این کمیسیون خبر داده است.

طی دو روز گذشته اما عکسی از صدرا زاهد پور در فضای مجازی منتشر شده که جراحتی کوچک در زیر چانه او را نشان می دهد. منتشر کنندگان این عکس روایت دیگری منتشر کرده اند از قضیه بمیارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر. منبع این روایت مشخص نیست اما براساس این روایت: متخصص طب اورژانس پس از معاینه دستور بخیه کردن زخم را می دهد. پرستار کشیک شروع به بخیه زدن می کند، در همین حین همراه بیمار جهت تکمیل پرونده و تسویه حساب به قسمت اداری می رود و بر می گردد و می گوید هزینه ۱۵۰ هزار تومان زیاد است و قادر به پرداخت آن نیست. از آنجا که پرستار موظف به تکمیل پرونده و ضمیمه کردن فرم تسویه حساب به پرونده است وگرنه قانونا کسورات می خورد و هزینه وصول نشده به صندوق بیمارستان از حقوق آخر ماهش کسر می شود از همراه بیمار کسب تکلیف میکند که چکار کند. مادر بیمار می گوید هزینه زیاد است، اگر بخیه نشود چه؟

به او می گویند زخم بزرگ نیست، زیر چانه است (در دید نیست) و بچه دختر نیست، بخیه نشود هم مشکلی به وجود نمی آید، خودش جوش میخورد ولی ممکن است کمی جای آن بماند. مادر تصمیم به بردن کودک می گیرد، زخم کودک با یک بخیه زده شده پانسمان شده و پرونده بدون طی مراحل قانونی نیمه کاره می ماند و مادر و بیمار بیمارستان را ترک میکنند.
 این روایت مدعی است: چند روز بعد مادر توسط پرسنل اخراجی بیمارستان تحریک به شکایت میشود، و در تاریخ ۹۴/۹/۱۵ اتفاق افتاده به صورت وارونه کشیدن بخیه توسط پرسنل درمانی رسانه ای میشود.