اولین نکات ابهام آمیز نزد حسن روحانی

نویسنده

» تحلیل فیگارو

لینا زیادی

رییس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، دانسته یا ندانسته درحال ایجاد ابهام است. آیا او همان طور که بنیامین نتانیاهو اذعان کرده، چهره واقعی خود را نمایان خواهد ساخت؟ روحانی در روز جهانی قدس گفت: “حکومت صهیونیستی زخمی است که بر پیکر جهان اسلام وارد شده و باید پاک شود.” پس آیا همان طور که نتانیاهو گفته، “روحانی گرگی در لباس میش است”؟ یا شاید هم می خواسته در راستای اظهارت مبالغه آمیز و مردم پسند سلف خود محمود احمدی نژاد گام بردارد که همان روز گفت “طوفانی ویرانگر صهیونیسم را ریشه کن خواهد کرد”؟

کشورهای غربی به مانند وزیر خارجه آلمان، گیدو وستروله، ترجیح می دهند که حجت الاسلام حسن روحانی را به عنوان “فرصتی برای مذاکرات هسته ای” ببینند. به نظر می رسد دولتی که رییس جمهور جدید درحال تشکیل آن است، در این جهت گام خواهد برداشت. اعضای آن تا چند روز آینده به طور رسمی اعلام خواهند شد، ولی مطبوعات ایرانی از هم اکنون براساس خط مشی روحانی، اشاراتی به خصوصیات میانه رو و عملگرایانه آنها کرده اند.

محمد جواد ظریف عهده دار وزارت امور خارجه خواهد شد. تعیین او نشان از سیاست رییس جمهور جدید برای “ایجاد تفاهم سازنده با جهان” دارد. محمد جواد ظریف، سفیر سابق ایران در سازمان ملل، بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در دوران هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در وزارت خارجه فعالیت داشته. او که کارشناس حقوق بین المللی است و به خوبی به زبان انگلیسی تکلم می کند، به عنوان یک شخصیت عملگرا شناخته می شود و به نظر می رسد که در ذهن همکاران غربی اش خاطره خوبی از خود برجای گذاشته. جو بایدن، معاون کنونی رییس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۰۷ برآورد کرده بود که ظریف “نقش مهمی در بهبود روابط میان ایران و آمریکا ایفا خواهد کرد”.

ریاست شورای ملی امنیت به عنوان مسؤول مذاکرات هسته ای به محمد فروزنده، فرمانده سابق سپاه و از اعضای شورای مصلحت نظام تا سال۲۰۱۲، سپرده شده. او درحال حاضر ریاست بنیاد پرقدرت مستضعفان را برعهده دارد. این بنیاد مذهبی طی سال ها به یک امپراطوری اقتصادی و مالی تبدیل شده. بانک ها و بنگاه های تجاری، رسانه ها یا شرکت های نفتی از جمله نهادهایی هستند که زیر نظر بنیاد مستضعفان یک سوم ثروت کشور را دراختیار دارند. و نکته جالب آنکه این بنیاد از تحریم های بین المللی و نبود رقیب خارجی که منجر به تحمیل این بنیاد به بازار ایران می شود سود می برد.

حسن روحانی روز شنبه در مراسم تنفیذ خود که ازسوی رهبر انقلاب علی خامنه ای انجام شد وعده داد که “برای نجات اقتصاد کشور، ایجاد تفاهم سازنده با جهان، برداشتن گام های جدید برای حفظ عظمت ایران، حفظ منافع ملی و لغو تحریم های نامنصفانه تلاش خواهد کرد”.

منبع: فیگارو، ۳ اوت