استقبال با پلاکاردی از هیتلر

نویسنده

culombia.jpg

اریکا هاواساکی

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه به خاطر اظهاراتش در مورد وضعیت زنان، همجنسگرایان، سلاح های هسته ای و مساله هولوکاست با انتقادات تندی مواجه شد. اعتراض کنندگان در حالیکه پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود “هیتلر زنده است” در خیابان های محل سخنرانی او در دانشگاه کلمبیا تجمع کرده بودند.

داخل سالن سخنرانی که مملو از جمعیت بود، رییس دانشگاه کلمبیا، لی سی بولینگر، ابتدا مقدمه آتشینی را در معرفی احمدی نژاد بیان کرد و گفت “او تمام ویژگی های یک دیکتاتور کوچک و بیرحم را در خود دارد”. او سپس در مورد اقدامات احمدی نژاد در مورد حقوق بشر و گفته هایش راجع به افسانه بودن هولوکاست خواستار پاسخ شد. احمدی نژاد که از سخنان بولینگر برآشفته شده بود، این گفته ها را توهین به شعور حاضران در جلسه خواند.

هنگامی که جان اچ کوستورت، رییس دانشکده امور بین المللی و داخلی دانشگاه کلمبیا، احمدی نژاد را متهم به امتناع از پاسخگویی به سوالات راجع به اسراییل، وضعیت زنان و همجنسگرایان کرد، التهاب در تمام مدتی که جلسه با پرسش و پاسخ در حال انجام بود ادامه یافت.

پیش از این سخنرانی، چند روز بود که برخی گروه ها خواستار جلوگیری از سخنرانی رییس جمهور ایران در سازمان ملل و دانشگاه کلمبیا شده بودند.

بولینگر با دفاع از دعوت دانشگاه کلمبیا از احمدی نژاد برای سخنرانی ، اعتقاد دارد چنین رویدادی امکان یک گفتگوی آزاد و مناظره سالم را برقرار می سازد. از سوی دیگر، مقامات شهری نیویورک تحت فشار افکار عمومی، درخواست دیدار احمدی نژاد از محل حادثه یازدهم سپتامبر را رد کرده بودند. رییس جمهور ایران گفته بود قصد ادای احترام به قربانیان این حمله و خانواده آنان را داشته است.

روز دوشنبه روزنامه نیویورکر با خطاب کردن رییس جمهور ایران به عنوان “کینه توز” در صفحه اول خود تیتر “شیطان وارد شد” را چاپ کرده بود. یک روزنامه دیگر نیویورک تیتر زده بود: “دیوانه ایرانی پرز”.

جان گانزارسکی 17 ساله که همراه 450 نفر دیگر از هم کلاسی هایش از مدرسه یهودی- یشیوا ارتودکس راماز در محل تجمع کرده بودند گفت: “هر کسی که به دنبال نابودی اسراییل باشد، برای ایالات متحده یک تهدید است.”

او با اشاره به دیدار قبلی افرادی نظیر دیکتاتور اوگاندا، ایدی امین، رییس اسبق محدوده خودگردان فلسطین، یاسر عرفات، و رییس جمهور ونزوئلا، هوگو چاوز، که بوش را در سفر قبلی خود به نیویورک شیطان خطاب کرده اضافه کرد: “سازمان ملل سابقه دعوت از کسانی را در کارنامه خود دارد که هرگز نباید اجازه صحبت در این محل را می داشتند.”

در میان جمعیت حاضر، نماینده جمهوری خواه از نیویورک، الیوت ال انگل، گفت: “او نباید برای سخنرانی دعوت شود. باید او را به اتهام تروریسم دستگیر کرد.”

او گفت: “سازمان ملل با اجازه صحبت به احمدی نژاد از اعتبار خود کم می کند، همینطور هم دانشگاه کلمبیا”.

یک ساعت بعد، پلیس با گذاشتن موانعی، مانع از ورود جمعیت به داخل محوطه دانشگاه می شد. هزاران نفر از دانشجویان و افراد دیگر در محوطه سبز و پیاده روهای اطراف، در حالیکه برخی پرچم ایران و برخی تی شرت اورشلیم را به دور خود پیچیده بودند، به چشم می خوردند. جمعیت اغلب در سکوت کامل به صحبت های احمدی نژاد گوش می داند که از بلندگوهای بزرگ با ترجمه انگلیسی پخش می شد.

برخی پوسترها از صلح طلب بودن مردم ایران دفاع می کردند. بر روی یکی از آنها نوشته شده بود: “ایرانی ها با روشن کردن شمع و بیدار ماندن شبانه برای قربانیان یازدهم سپتامبر ادای احترام کرده اند.”

یک زن، پوسترهای صلح مربوط به ایران را پاره می کرد و دو مرد دیگر بر سر موضوع اسراییل و فلسطین به مجادله پرداختند.

اما در داخل دانشگاه، علیرغم برخی برخوردها اوضاع آرام بود.

در یکی از لحظات جلسه، کوست ورت سوال یکی از شرکت کنندگان را خواند: “آیا شما یا دولت شما به دنبال نابودی اسراییل به عنوان کشور یهودی است؟”

احمدی نژاد پاسخ داد: “ما همه ملت ها را دوست داریم. ما دوست مردم یهودی هستیم. یهودی های زیادی در کنار بقیه مردم ایران زندگی می کنند.” او گفت: “پیشنهاد ما در منازعه فلسطین، انسان دوستانه و دموکراتیک است. چیزی که ما می گوییم این است که برای حل این مشکل 60 ساله باید به مردم فلسین اجازه بدهیم خودشان برای آینده شان تصمیم بگیرند.”

کوست ورت از او دوباره پرسید: “فکر می کنم خیلی از حاضران مایل باشند جواب سر راست تری از شما بشنوند.” در اینجا شرکت کنندگان با تشویق و کف زدن او را تایید کردند. او دوباره سوال را تکرار کرد و گفت: “من فکر می کنم شما می توانید پاسخ را خیلی ساده با آری یا نه بدهید.”

احمدی نژاد جواب داد: “شما سوال را پرسید و شما جواب را آنجور که دوست دارید می خواهید بشنوید.”

کوست ورت سوال دیگری را خواند که درباره مجازات همجنسگرا ها می پرسید.

احمدی نژاد گفت: “ما در ایران مثل کشور شما همجنسگرا نداریم.”

این پاسخ احمدی نژاد، قهقهه تعدادی از دانشجویان را در محوطه سبز دانشگاه به دنبال داشت.

احمدی نژاد ادامه داد: “ما در ایران چنین پدیده ای را نداریم. نمی دانم چه کسی به شما گفته ما چنین مشکلی داریم.”

علی گاردنر، دانشجوی سال آخر از سنت لوییس گفت اظهارات بولینگر مناسب بوده است.

گاردنر گفت: “اظهارات محکمی بود. اگر جور دیگری رفتار می کرد ناراحت می شدم. فکر می کنم احمدی نژاد آزادی بیان را به مسخره گرفته بود. او هر انتقادی که به ایران را می شد تبدیل به اتهام علیه ایالات متحده و دنیای غرب می کرد.”

در عین حال، رییس جمهور ایران وقتی از مساله خاورمیانه و مشکل 60 ساله فلسطین و اینکه چرا آنها باید هزینه هولوکاست را بپردازند سخن می گفت، با تشویق برخی از حاضران در داخل سالن و نیز محوطه سبز خارج آن روبرو شد.

برخی افراد حاظر از چنین رویدادی به عنوان تمرینی برای آزادی بیان، استقبال می کردند. دانشجویی به نام سایرس مک گولدریک 19 ساله گفت: “من خوشحالم که او شانس صحبت کردن به دست آورد. خوشحالم که مردم برای سخنرانی اش سکوت را رعایت کردند.”

منبع: لس آنجلس تایمز 25 سپتامبر