مشایی: تفنگ ما پُر است!

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» رییس دفتر احمدی نژاد، قطعنامه ها را نان صبحانه خواند

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد روز گذشته طی سخنانی در جمع شماری از ایرانیان مقیم خارج، با انتقاد از مدیریت دنیا، خواستار تغییر و تحول در جهان شد اما هشدار داد که “قطعنامه برای ما نان صبحانه شده و تفنگ ما پر است”. مشایی همچنین با تعریف و تمجید از مدیریت پادشاهی دوران سلسله هخامنشی و ساسانی گفت: “امروز ایران پرچم تغییر و تحول را بلند کرده است؛ ایران با هیچ کشوری، حتی اسرائیل هم سر جنگ ندارد؛ ما فقط خواستار رفراندم در اسرائیل هستیم”.

رحیم مشایی که طی ماه های اخیر به دلیل انتقاد های گسترده اصولگرایان به اظهار نظرهایش کمتر حرف می زد و حتی از سوی برخی رسانه های رسمی و نیمه رسمی بایکوت خبری هم شده بود، روز گذشته به نمایندگی از طرف محمود احمدی نژاد درباره مدیریت جهانی، اسرائیل و دور جدید تحریم ها سخن راند.

وی دیروز در شیراز و در جریان همایش سرمایه گذاران مقیم خارج، نخست از نحوه مدیریت جهانی انتقاد کرد و سپس از امید به تغییر سخن به میان آورد و گفت: “مدیریت امروز دنیا مدیریت سالم و شایسته ای برای دادن فرصت ها به انسانها نیست. بر این اساس امروز احساس امید به تغییر و تحول از این وضعیت کنونی دنیا را فرا گرفته و حتی قدرتها و سردمداران بزرگ نیز به موضوع لزوم تغییر و تحول معترف شده و باید گفت این پرچم را ایران بلند کرده است”.

رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در ادامه مدعی شد که: “امروز در ایران شور و شوق زیادی برای تلاش و کار وجود دارد و دولت نیز همه بسترهای لازم برای اجرای برنامه های سرمایه گذاری را فراهم کرده و اگر احساس شود که مدیر یا مسئولی به امر سرمایه گزاری توجه و دقت لازم را ندارد، با وی برخورد می کنیم”.

مشایی که در سخنان دیروز خود تلاش می کرد احمدی نژاد و دولت وی را عدالت خواه و عدالت گستر معرفی و از مدیریت وی تمجید کند،در ادامه به ستایش از کوروش هخامنشی و انوشیروان ساسانی پرداخت و گفت: “امپراطوری کورش در اوج قدرت بابل این کشور را فتح کرده است. انوشیروان یک فرمانروایی مقتدر بوده که خود را دادگر و عادل معرفی می کرده است و باید گفت به غیر از اینکه آیا واقعا وی عادل و دادگر بوده باید از این وصف که انوشیروان برای خود استفاده می کرد متوجه شد که دادگری و عدالت امری بوده که ملت ایران در طول تاریخ به دنبال آن بودند”.

مشایی ضرورت تعریف و تمجید از مدیریت پادشاهان هخامنشی و ساسانی این را هم گفت که: “البته باید گفت اگر در اینجا از مدیریت شاهی نیز تمجید می شود، به خاطر نماد ملت ایران است”.

رحیم مشایی که دو سال پیش طی سخنانی از دوستی با مردم اسرائیل سخن گفته و خشم اصولگرایان حامی دولت را برانگیخته بود در بخش دیگری از گفته های دیروز خود باز هم در مورد اسرائیل اظهار نظر کرد و گفت: “ما با هیچ کشوری سر جنگ نداریم و حتی برای رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی شناسیم هم تنها خواستار رفراندوم هستیم”.

یار دیرینه و نزدیک احمدی نژاد سپس در خصوص نگاه قدرت های جهان به ایران و قطع نامه های تحریم علیه ایران گفت: “اکنون حتی قدرت‌های بزرگ نیز از تغییر و تحول صحبت می‌کنند. امروز ایران در وضعیت بهتری قرار دارد. اکنون در ملاقات‌های خارجی ایران، اگرچه حرف‌هایی گفته می شود، اما کسی جرأت تشر ندارد. آنها می گویند که شما نظام عالم را به هم نزنید و از خشونت استفاده نکنید اما پاسخ آنها کاملا روشن است. کسی نیاز به خشونت و بحران دارد که بخواهد آب را آلوده کرده و ماهیگیری کند اما کسی که امید به فردا دارد و جایگاه‌های شایسته و افق‌های متعالی را در دست می‌بیند چه نیازی به آلوده کردن آب دارد؟ این حرف‌ها، شایسته ملت ایران نیست. ملت ایران شایسته و محکم و قاطع است و بدانید که این سخنان تبلیغاتی نیست. در صحنه‌ امروز ملت ایران طوفانی به پا کرده که چشم ستمگران را فرا گرفته است و آنها را از برنامه‌ریزیی های خود باز داشته است. ملت ایران ملت بزرگی است. اگر به منشور کوروش نگاه کنید می‌توانید به این مساله پی ببرید”.

مشایی با بیان اینکه ایران از صدور قطع نامه های تحریم نمی ترسد، گفت: “آنها ملت‌ها را تهدید به قطعنامه می‌کنند. کدام ملت از مسیر خود انصراف داده است؟ اکنون دیگر قطعنامه برای ما نان صبحانه شده است. در واقع ما از قطعنامه‌ها نمی‌ترسیم”.

مشایی در پایان گفته های دیروز خود اقدامات کشورهای غربی در قبال ایران در صحنه بین المللی را بی اثر دانست و اظهار داشت: “تفنگ ما پر است اما تفنگ آنها خالی و اسباب بازی است. به همین دلیل آنها به دنبال جنگ نیستند و به مسائل اقتصادی معطوف شده‌اند و سعی می کنند جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرند. در دولت دهم فعالیت‌های بسیار گسترده برای پیشرفت ایران انجام شده است. باید این ملت را گلباران کرد؛زیرا آنها توانسته‌اند راه شکوفایی دنیا را باز کنند. به همین دلیل دنیا باید برای آنها جشن ملی بگیرد. توسعه‌ی سرمایه‌گذاری وسیع باید در همه‌ی بخش‌های مختلف ایران انجام گیرد”.

اظهارنظرهای اسفندیار مشایی به ویژه در خصوص کشورهای غربی و اسرائیل همیشه با واکنش تند اصولگرایان همراه بوده، اما هر بار بلافاصله محمود احمدی نژاد به حمایت از وی برخاسته است.احمدی نژاد چندی پیش در پاسخ به مخالفان مشایی، گفته های وی را «دارای مبنای فلسفی و عقلی» خوانده بود.

اگر چه سال گذشته با فشار اصولگرایان و دستور آیت الله خامنه ای مشایی مجبور به استعفا از سمت معاون اولی احمدی نژاد شد، اما به دنبال حکم های پی در پی احمدی نژاد،او هم اکنون در بیش از دوازده پست دولتی مشغول بکار است.