چارچوب توافق به ایران داده شده

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون از اقدامات آمریکا

روز چهارشنبه رییس جمهور باراک اوباما اظهار داشت که ایالات متحده “چارچوب” یک توافق احتمالی بین المللی را درخصوص برنامه مناقشه آمیز هسته ای ایران به این کشور داده است، ولی او تضمین نکرد که تا آخر ماه نوامبر این توافق تاریخی به وقوع بپیوندد.

رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی پیرامون رسیدن به یک توافق جامع میان تهران و قدرت های جهانی در تاریخ تعیین شده ۲۴ نوامبر اظهار داشت: “ما به آنها چارچوبی نشان دادیم که به خوبی نیازهای صلح آمیزشان را درخصوص انرژی برآورده خواهد ساخت.”

درحالی که مذاکرات میان ایران و گروه شش کشور به آخرین دور خود رسیده، این اولین باری است که واشنگتن از یک پیشنهاد و راه حل نهایی به ایران سخن می گوید.

آقای اوباما خاطرنشان کرد: “اگر واقعاً همین طور باشد که سران شان می گویند و آنها به واقع نمی خواهند سلاح اتمی تولید کنند، ضمانت های بسیاری را می توانند به جامعه بین المللی ارائه دهند […] و به آسانی از فشار تحریم ها خارج شوند.”

با این حال، رییس جمهور ایالات متحده درخصوص موفقیت در مباحثات تا تاریخ ۲۴ نوامبر هیچ گونه پیش بینی ای نکرد.

او گفت: “ما تا سه یا چهار هفته آینده خواهیم دید که آیا به واقع می توانیم به توافقی دست یابیم یا خیر.” این درحالی است که آقای اوباما نزدیک شدن به ایران را یکی از اهداف دومین دوره ریاست جمهوری خود قرار داده و در سپتامبر ۲۰۱۳ با همتای ایرانی خود حسن روحانی به صورت تلفنی مکالمه کرد.

او درعین حال افزود: “من ترجیح می دهم که به هیچ توافقی نرسیم تا اینکه به یک توافق بد برسیم.”

او همچنین به “سنت دیرینه بدگمانی میان دو کشور” اشاره کرد که از آوریل ۱۹۸۰ [اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات ها] دیگر هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.

با این حال، از یک سال پیش تاکنون، تهران و واشنگتن در چارچوب مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه شش کشور با یکدیگر به طور رسمی وارد مکالمه شده اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تاریخ ۹ و ۱۰ نوامبر در عمان با یکدیگر به مذاکره پرداختند. کاترین اشتون، مذاکره کننده اتحادیه اروپا نیز در این جلسه که به هدف رسیدن به توافق و پایان دادن به یک دهه بحران بین المللی انجام شد حضور داشت.

آخرین جلسه این معاملات از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر در وین انجام خواهد شد و آقای کری روز چهارشنبه در پاریس گفت که تمدید مباحثات به هیچ وجه در دستور کار نیست.

قرار است این توافق به تهران اجازه دهد که برنامه صرفاً صلح آمیز خود را در ازای لغو تحریم های بین المللی ادامه دهد. جامعه بین المللی مظنون به آن است که تهران درحال تجهیز خود به بمب اتمی می باشد و تهران نیز همواره این مسأله را تکذیب کرده است.

طی ماه های اخیر پیشرفت هایی انجام شده، ولی مواضع طرفین درخصوص موضوعات مهم، ازجمله توان غنی سازی ایران، همچنان با یکدیگر فاصله دارد.

منبع: لیبراسیون، ۱۰ نوامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran