کشته شدن یک فرمانده دیگر ایرانی

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از حمله اسرائیل به جنوب سوریه

سپاه پاسداران ایران تایید کرد که یکی از فرماندهان ارشدش، به همراه شش مبارز گروه لبنانی حزب‌الله در حمله اسرائیل به سوریه کشته شده است.

سپاه پاسداران روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت، محمدعلی الله‌دادی، از فرماندهان ارشد این نیرو، روز یکشنبه در جنوب سوریه در حمله یک هلی‌کوپتر اسرائیلی به همراه تعدادی از اعضای حزب‌الله کشته شده است.

این بیانیه که در خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس منتشر شده می‌گوید: “گروهی از رزمندگان و نیروهای مقاومت اسلامی همراه با سردار رشید اسلام محمدعلی ‌الله‌دادی در حین بازدید از منطقه “قنیطره” مورد حمله بالگرد نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند که بر اثر این جنایت این سردار دلاور همراه با تعدادی از اعضای حزب الله به شهادت‌ رسیدند.”

این نمونه‌ای نادر از کشته شدن یک شخصیت نظامی ایران به دست اسرائیل است که دشمن اصلی جمهوری اسلامی و مخالف مصمم برنامه هسته‌ای این کشور محسوب می‌شود.

سپاه پاسداران گفت، الله‌دادی به عنوان مشاور به سوریه رفته بود تا به دولت و مردم این کشور در مبارزه با تروریست‌های تکفیری-سلفی کمک کند.

همچنین مشخص شده که در میان کشتگان روز یکشنبه حزب‌الله، جهاد مغنیه، پسر فرمانده فقید حزب‌الله، عماد مغنیه، که گمان می‌رود در سال ۲۰۰۸ توسط اسرائیل ترور شد، وجود داشته است. به گفته حزب‌الله، همچنین محمد عیسی، فرمانده دیگر حزب‌الله که به ابوعیسی مشهور است در میان کشته شدگان یکشنبه بوده است.

ایران حامی رژیم بشار اسد در سوریه و حزب‌الله است و از آن‌ها حمایت نظامی و مالی می‌کند. تنش‌های سوریه موجب از دست رفتن جان بسیاری از ایرانیان در سال‌های اخیر، از جمله اعضای سپاه پاسداران شده است. در فوریه ۲۰۱۳، یک عضو ارشد دیگر سپاه به نام سردار حسن شاطری هنگام سفر از سوریه به لبنان کشته شد. ایران مقصر مرگ او را “ماموران و حامیان رژیم صهیونیستی” می‌داند.

سوریه دسترسی فیزیکی ایران به لبنان و حزب‌الله را فراهم می‌کند که با توجه به موقعیت جغرافیایی این گروه نسبت به اسرائیل، برای رهبران تهران اهمیت استراتژیک فوق‌العاده‌ای دارد. ایران اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و معمولا از آن به عنوان “رژیم صهیونیستی” نام می‌برد.

پس از جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، سپاه پاسداران به بهانه بازسازی زیرساخت‌های این منطقه جنگ‌زده، حضور خود در جنوب لبنان را تقویت کرد. این برای تل‌آویو مسئله‌ای ستیزه‌جویانه است، اما محبوبیت ایران در میان هواداران حزب‌الله را افزایش داد.

وزارت خارجه ایران، حمله اسرائیل به قنیطره را که تحت کنترل سوریه در بلندی‌های جولان قرار دارد محکوم کرد. بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ایران گفته است: “این حادثه باری دیگر نشان می‌دهد که سوریه بخشی از مقابله با رژیم صهیونیستی است و حزب‌الله هنوز با استقامت در مقابل اشغال اسرائیل و دخالت خارجی‌ها در امور کشورهای منطقه ایستاده است.”

منبع: گاردین - 19 ژانویه 2015