تاکید رهبران اصلاح طلب بر تشکیل کمیته مشترک

نویسنده

» بررسی سازش احمدی نژاد با غرب در دیدار کروبی و موسوی

دوکاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری روز سه شنبه بار دیگر با یکدیگر ملاقات کردند و به مساپل مهم کشور از جمله توافقات دولت احمدی نژاد با دولت های غربی درمورد توقف غنی سازی وانتقال سوخت هسته ای ایران به خارج کشور ونیز پیگیری پرونده زندانیان سیاسی از طریق ایجاد یک کمیته مشترک پرداختند.

نحوه موضع گیری ها در تداوم جنبش سبز از جمله دیگر مساپلی بود که در این دیدار مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت. کروبی و موسوی که درجریان انتخابات با یکدیگر به رقابت پرداختند پس ازتقلبات انتخاباتی و شکل گیری جنبش سبز به صورت مرتب با یکدیگر جلسه برگزارکرده اند.

این دو در آخرین دیدار خود نیز بر برگزاری جلسات منظم برای گسترش همکاری ها و لزوم اتفاق نظر در پیگیری مطالبات مردمی تاکید کرده بودند.

 

دیدارهای قبلی رهبران اصلاح طلب

کروبی و موسوی روز ۱۹ مهر هم با یکدیگر دیدارداشتند. دیداری که در آن کروبی تقلب های انتخاباتی را “خنده دار” دانست و موسوی با محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان آنها را “فرزندان مردم” خواند.

 دیدار آن زمان در منزل کروبی صورت گرفت.  در جریان دیدار مهرماه که با حضور خبرنگاران برگزار شد، موسوی و کروبی با اشاره به تبلیغات یک طرفه صدا و سیما خواستار فرصتی برای حضور کاندیداهای اصلاح طلب در یک برنامه تلویزیونی شدند تا به تخریب هایی که علیه آنها راه انداخته شده پاسخ دهند.

در سالگرد ۱۸ تیر نیز کروبی، موسوی و سیدمحمدخاتمی جلسه دیگری برگزار کرده بودند. در آن جلسه، رهبران اصلاح طلب به شدت از حمله به مردم بی‌گناه و حمله به خوابگاه ها و منازل مردم انتقاد کردند و نمونه‌هایی تکان‌دهنده‌ای از خشونت لباس‌شخصی‌ها را، که با حمایت قوای امنیتی صورت گرفته بود، یادآور شدند. در جلسه تیرماه، با اشاره به کشته شدن هموطنانی که تنها جرمشان اعتراض به تقلبات انتخاباتی بوده، گفته شد که مردم حرکت های مسالمت جویانه‌ای داشته اند و یک راهپیمایی چند میلیونی خودجوش را با آرامش و نظمی فوق‌العاده اداره کرده اند و”با اندکی تدبیر امکان داشت جریان امور به یک بحرانی ملی تبدیل نشود”.

در آن جلسه رهبر اصلاح طلب با اشاره به سخنان  احمد جنتی که از تریبون نماز جمعه اعتراف‌گیری از زندانیان را تأیید کرده بود، اظهار داشتند که این نوع برخورد، مشابه رفتارهایی است که “اعراب جاهلی با عمار یاسرها داشته اند” و “جای تعجب است خطیبی که خود باید حافظ ارزش های اسلامی باشد به این رفتار اذعان و افتخار نماید.”

 

اهمیت زمان

 

به گفته ناظران سیاسی آن چه این دیدار را لازم قرار داد، چالشی است که به دنبال توافق های مقدماتی دولت احمدی نژاد با کشورهای غربی بر سر پرونده هسته ای، میان چهره های اصلی تصمیم گیری کشور رخ داده است. در حالی که با استقبال وسیع دولت اوباما و دولت های اروپائی [و روسیه و چین] می رفت که یک بازی تبلیغاتی وارد مرحله عمل شود و ایران بپذیرد که اورانیوم عنی سازی شده خود را [ که مهم ترین وجه تبلیغاتی دولت احمدی نژاد بوده و هست]، به بهانه ای کاملا ساختگی به روسیه و بعد هم فرانسه فرستاده شود. عملی که دولت قصد داشت با سروصدا و تبلیغات داخلی به عنوان یک پیروزی بزرگ جلوه دهد.

به گفته یک کارشناس مسائل هسته ای  در حقیقت دولت مردان در غیاب چهره های اصلاح طلب که در زندانند و روزنامه های اصلی منقد دولت که توقیف شده اند، قصد داشتند تامین سوخت نیروگاه کوچک تحقیقاتی تهران را چنان بزرگ کنند که تغییر اساسی سیاست هسته ای توجیه پذیر گردد. عملی که با تذکر رییس مجلس [گوینده جمله معروف در غلطان و آب نبات] و ادامه این تذکر توسط معاون وی [که گفت رهبر با مذاکره با آمریکا مخالف است]  منتفی به نظر می رسد.

اهمیت این چالش تا بدان جاست که گفته می شود منوچهر متکی وزیر خارجه هم در همین هفته هیات دولت را به بهانه ای شبیه به علی لاریجانی ترک می گوید تا یک قربانی به قربانیان قبلی کشمکش محمود احمدی نژاد  با مقامات دیگر نظام افزوده گردد. کشمکشی که گاه بین او و بزرگ ترین حامیش یعنی آیت الله خامنه ای درگیر بوده است.