مولوی عبدالحیمد خواهان تجدید نظر شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شش زندانی اهل سنت بعد از یک ماه همچنان در اعتصاب

بر اساس گزارش‌ها وضعیت ۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان قزل حصار کرج که ۳۶ روز است دست به اعتصاب غذای‌تر زده‌اند وخیم است. آژانس خبری مکریان، خبر داده که در پی این اعتصاب زندانیان زندانیان دچار ناراحتی کبد و کلیه، سوزش ادرار و استفراق در اثر خوردن آب، سردرد شدید، لرزش بدن و زخم دهان شده‌اند.

کمال حسینی، خبرنگار در کردستان به روز می‌گوید این افراد که در به دنبال اعتصاب به مرور در وضعیت وخیم جسمانی قرار گرفته‌اند، در زمان حبس خود به صورت موردی و خارج از روند قانونی ملاقات هایی با خانواده خود داشته‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز دوشنبه ۱۸ آذر در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی از او خواسته است به وضعیت زندانیان اهل سنت که در زندان قزلحصار اعتصاب غذا کرده‌اند، رسیدگی کند.

او در ادامه نامه خود ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای اعتصاب غذای طولانی این زندانیان از روحانی خواسته است تا “به عنوان رئیس جمهور و پاسدار حقوق همه شهروندان ایرانی با مداخله در این موضوع و پیگیری آن از طریق قوه محترم قضائیه زمینه برخورداری این زندانیان از رافت اسلامی و رسیدگی به خواسته‌های آنان برای تجدیدنظر در احکام صادره” را فراهم کند.”

اسامی این افراد حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی، هادی حسینی و صدیق محمدی اعلام شده و همه آنها در واحد۳ زندان قزلحصار محبوس هستند.

آنها پیش از این در زندانهای سنندج، اولین و رجایی شهر بوده اند.

این شش نفر اینک به نوشته خبرگزاری مکریان در جریان اعصاب خود از “مردم و دولت” خواسته اند تا به یاری آنان بشتابند و مسئولان قضایی را وادار کنند تا به خواسته های “قانونی و انسانی” آنان رسیدگی کنند.

این افراد به نوشته وبسایت خبرگزاری مکریان، به همراه ۶ تن دیگر به اسامی بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهر بهمنی، اصغر و بهنام رحیمی به اتهام‌ دست داشتن در ترور روحانیون کردستان از طرف شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند.

شش نفر از این تعداد که در تیرماه سال ۹۰ دستگیر شده بودند در دی ماه سال ۹۱ در زندان قزل الحصار کرج به دار آویخته شدند.

اشاره دستگاه قضایی به تررو روحانیون کرد احتمالا زنجیره ترورهایی است که به ویژه در سال ۸۸ در کردستان صورت گرفتند.

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف های اصلی این زنجیره ترورها و سوءقصدهای کردستان بود که در ۲۷ شهریور سال ۸۸، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 در‌‌‌ همان سال سه سوءقصد تروریستی دیگر در مناطق کردنشین رخ داد. ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در محل سکونت خود کشته شد.

مقامات قضایی در سالهای گذشته گروه تندرو “سلفی‌ها” را متهم به دست داشتن در این ترور‌ها کرده است.

این شش نفر طی برنامه‌ای در پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی به اتهامات خود اعتراف کرده بودند. اما بعدها در نامه هایی که از زندان منتشر کرده بودند همه آن اعترافات را سناریویی ساختگی دانسته و عنوان کردند که تحت شکنجه ها و فشارهای روحی و جسمی و در شرایط سخت مجبور به گفتن آن سخنان شده‌اند.

سایت خبرگزاری مکریان به نقل یکی از همبندیان این افراد، نوشته است که این شش محکوم همگی اعلام کرده‌اند که که فعالان مذهبی اهل سنت هستند که به دلیل فعالیت‌های مذهبی خود و برگزاری کلای‌های قرآن در مساجد، با اتهاماتی واهی بازداشت، محاکمه و محکوم به مرگ شده‌اند.

کمال حسینی، خبرنگار این وبسایت در کردستان می‌گوید روشن نیست واقعا اتهام این افراد چیست، اما آنها طی یک روند قانونی و عادلانه محاکمه نشده‌اند.