سردار نقدی:
معلمان را به خیابان نیاورید!

نویسنده
نازنین کامدار

» وعده حل "تدریجی"مشکل فرهنگیان

در حالی که نزدیک به دو هفته از بازداشت علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران به بهانه اجرای حکم زندان وی می گذرد و در شرایطی که مسئله مطالبات معوق فرهنگیان و معلمان تا کنون منجر به برگزاری چندین تجمع صنفی در ایران شده است، مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی به بهانه “هفته معلم” به تمجیدهای کلامی از معلمان روی آورده اند؛از جمله محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج که با اعتراض به “آوردن معلمان” به خیابان ها از دولت خواسته مشکلات آنها را حل کند.

به نوشته روزنامه جوان، محمدرضا نقدی که در بین معلمان بسیجی حاضر شده، گفته است: “امروز بشریت، ملت ایران را به عنوان الگو و معلم خود شناخته است و شما فرهنگیان در واقع معلمی برای معلمان بشریت هستید. آنچه که ما با تمام وجودمان در تربیت نسل‌های انقلاب می‌خواهیم این است که جوان عزتمند ما احساس خودباختگی نکند و فریفته فرهنگ غربی نشود و با تأسی به فرهنگ اسلام ناب و انقلاب، در مقابل زورگویی و ظلم و استکبار ایستادگی کند و عظمت ملت و جایگاه نظام اسلامی را به درستی در مناسبات جهانی درک کند و این را معلمان ملت باید به آنها بیاموزند. تکریم معلم و حفظ حرمت او خیلی بالاتر از آن است که این شخصیت والا و گرانقدر را صرف اختلاف بین دستگاه‌ها کنیم”.

او افزوده: “اگر مشکلات حقوقی و اعتباری وجود دارد، به جای آوردن معلمان به خیابان‌ها و تضعیف منزلت معلمان بهتر است دستگاه‌های مسئول با یکدیگر در محیطی صمیمانه، مسائل را حل و فصل کنند و اجازه ندهند جایگاه رفیع معلمان نزد مردم خدشه‌دار شود”.

نگرانی نقدی از بالا گرفتن اعتراضات معلمان و هشدار وی به دولت در خصوص آرام کردن آنها در حالیست که وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، دیروز از دستور ویژه وی برای حل مشکلات فرهنگیان خبر داده و گفته این مشکلات باید به “تدریج” حل و فصل شوند.

علی اصغر فانی گفته است: “کمیته‌ای به دستور رئیس‌جمهور برای بررسی خواسته فرهنگیان در خصوص مقایسه پرداخت‌هایشان با سایر دستگاه‌ها و رفع تبعیض تشکیل شده است. خواسته فرهنگیان به دو قسمت تقسیم می‌شود. یکی مطالباتی که طبق قوانین موجود باید پرداخت شود مثل حق‌التدریس، اضافه کار نوبت دوم مدیران که به دلیل محدودیت اعتباری به تاخیر افتاده و به حق درست است و در حال پرداخت بخش‌هایی از این مطالبات هستیم. فرهنگیان مطالبه دومی دارند که مقایسه‌ای با بعضی دستگاه‌ها و بعضی پرداخت‌هاست که قابل تأمل است و به سمع رئیس‌جمهور رسیده و کمیته‌ای به دستور ایشان برای بررسی این خواسته فرهنگیان تشکیل شده است. منابع محدود است و رفع این خواسته به زمان نیاز دارد. سال ۹۳ و ۹۴ بودجه آموزش و پرورش را این دولت تعیین کرده و بودجه سنوات قبل ربطی به این دولت ندارد و بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ در حدود ۲۶ درصد رشد داشته است. ین رشدهای بودجه‌ای کفایت ما را نمی‌کند و در بخش سرانه مشکل داریم و ۵۰ میلیاردی که سال ۹۲ به مدارس دادیم، عددی نبود اما شروع خوبی است و دولت مصمم است فاصله‌ها را کاهش دهد و منابع دولت نیز محدود است. باید بپذیریم این تبعیض‌ها در یک بازه زمانی مشخص و قابل قبولی و به تدریج برداشته شود و تأمین نیازهای دستگاه بزرگ آموزش و پرورش چیزی نیست که ظرف یک ماه یا دو ماه و یک سال برطرف کنیم”.

این سخنان در شرایطی مطرح شده که هفته گذشته، جمعی زیادی از معلمان در ایران در اعتراض به پایین بودن حقوق خود دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

سایت تابناک در اینباره نوشت: “معلمان معترض برای چندمین بار در سال جدید در شهرهای تهران، کرج، اراک، ساوه، خمین، دهدشت، شهرکرد، سنندج، قروه، مریوان، خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، نورآباد، دلفان، کرمانشاه، یزد، بجنورد، سبزوار، جاجرم، زنجان، ابهر، قزوین، مشهد، بندرعباس، بندر امام، بوشهر، قزوین، همدان، شاهرود، ایلام، رشت، شهرضا، زاهدان، زرین دشت، داراب، ایوان و… تجمع کردند. در تعدادی از استان‌ها معلمان علاوه بر ادارات آموزش و پرورش، همزمان در مقابل ساختمان های فرمانداری و استانداری نیز تجمع کرده اند. تجمعات صنفی معلمان در بیشتر شهر‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شده است. در پایتخت علاوه بر تجمع بیش از هزار نفری معلمان مقابل اداره آموزش و پرورش، گروهی ۳۰۰ نفره از معلمان مقابل مجلس تجمع کردند. معترضان خواستار افزایش دستمزد‌ها، بهبود وضعیت معیشتی و رفع تبعیض حقوقی بین خود و سایر کارمندان دولت هستند. در این تجمعات پلاکاردهایی در حمایت از معلمان زندانی و در اعتراض به طرح رتبه بندی به چشم می‌خورد. شماری از فعالان صنفی معلمان معتقدند طرح رتبه بندی تبعیض‌ها در جامعه معلمی را عمیق‌تر می‌کند. گزارش شده که ماموران نیروی انتظامی در رشت با معلمانی که مقابل اداره آموزش و پرورش استان گیلان تجمع کرده بودند با خشونت برخورد کرده است اما تا لحظه تنظیم این خبر اخبار از برگزاری تجمع معلمان در سایر شهرها در ارامش حکایت دارند. گفتنی است معلمان معترض علاوه بر تجمع سراسری، یکبار دیگر در تاریخ ۱۰ اسفند به دعوت کانون صنفی معلمان ایران در بیشتر شهرهای ایران به صورت همزمان تجمع کرده بودند. گفته میشود این تشکل صنفی در شکل گیری تجمعات امروز معلمان نقشی نداشته است”.

این تجمعات در حالی برگزار شد که نهادهای امنیتی از دو هفته قبل، علی هاشمی دبیرکل کانون صنفی معلمان را برای پیشگیری از سازماندهی تجمعات اعتراضی به زندان منتقل کرده بودند.