برای دور زدن تحریم های نفتی

نویسنده

» تحلیل اشپیگل از راه هائی که ایران یافته است

جمهوری اسلامی همواره وانمود می کند که در موضع قدرت است. کارشناسان خارجی معتقدند که واکنش های تهران نشان از نتیجه بخش بودن تحریم های اعمال شده علیه این کشور دارد. به نقل از فایننشیال تایمز، ایران درتلاش است تا تحریم های نفتی اتحادیه اروپا را دور بزند و این درحالی است که این کشور فروش مواد خام را به قیمت پایین به کشورهای آسیایی پیشنهاد می دهد.

این روزنامه در اشاره به شماری از صنایع داخلی می نویسد که دولت تهران درعین حال به خریداران بالقوه پیشنهاد می دهد که برای محموله های نفتی خریداری شده از ایران یک اعتبار ۱۸۰ روزه درنظر گرفته خواهد شد. دولت تهران تاکنون به چندین خریدار، زمانی معادل ۶۰ تا ۹۰ روز برای پرداخت داده است.

این درحالی است که برای هر بشکه نفت نیز [۱۵۹ لیتر] تخفیفی بین ۱ ممیز ۲ تا ۱ ممیز ۵ دلار درنظر گرفته شده. با احتساب اعتبار پرداخت، رقم تخفیف به ۹ دلار می رسد. فایننشیال تایمز می نویسد که یکی از خریداران اصلی هندوستان است که بعد از چین یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران می باشد.

این تخفیف ها درست قبل از آغاز مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج بعلاوه یک در استانبول انجام شده.

 

کاهش تولید نفت در ایران

تلاش ایران برای سود رساندن به خریداران آسیایی، واکنش مستقیمی است برای تحریم نفتی که ازسوی کشورهای اروپایی علیه تهران اعمال گردیده. این تصمیم در تاریخ ۲۴ ژانویه ازسوی کشورهای اروپایی اتخاذ گردید تا بدین ترتیب برنامه اتمی ایران تحت فشار قرار گیرد. این تحریم تا اول ژوئیه سال جاری به صورت کامل اجرا خواهد شد. از هم اکنون کشورهای خریدار، واردات نفتی خود از ایران را کاهش داده اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اخیراً یکی از شرکت های بیمه چینی اعلام کرده که نفت کش های حامل نفت ایران را بیمه نخواهد کرد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، میزان نفت وارداتی کشورهای اروپایی از ایران به مانند اواخر سال ۲۰۰۲ کاهش یافته. تولید روزانه نیز در ماه فوریه ۵۰ هزار بشکه کاهش داشته. به دنبال قطع خرید نفت ایران، قیمت جهانی نفت نیز افزایش یافته است. به گفته کریستوف رول، تحلیلگر شرکت بی پی، وضعیت بی ثبات ایران باعث شده تا قیمت نفت به شدت نوسان پیدا کند.

این افزایش قیمت در ایالات متحده نیز نگرانی ایجاد کرده. اخیراً بانک مرکزی آمریکا در گزارش اقتصادی خود نسبت به پیامدهای منفی افزایش قیمت انرژی هشدار داده است. به دلیل پایین بودن مالیات بنزین در ایالات متحده، افزایش قیمت نفت بسیار بیشتر از آلمان احساس می شود و این باعث کاهش مصرف بنزین پایین خواهد شد. بی شک رانندگان می توانند در جای دیگری صرفه جویی کنند، نه اینکه دو سوم راندمان اقتصادی آمریکا را پایین آورند. بعلاوه، قیمت بالای نفت باعث افزایش تورم و فشار بر بانک مرکزی آمریکا خواهد شد تا نرخ بهره را بالا ببرد. اعطای وام و اعتبار که از قبل گران بود، گران تر خواهد شد. افزایش نرخ بهره و قیمت بالای نفت باعث خواهد شد تا اقتصاد آمریکا به شدت آسیب پذیر شود.

 

قطع فروش نفت به آلمان

جمهوری اسلامی در رابطه با تحریم یک موضع دوجانبه اتخاذ کرده: تهران از پشت سر به دنبال جذب خریداران بالقوه جدید است، و در محافل رسمی وانمود می کند که در موضع قدرت قرار دارد و تحریم ها بر اقتصاد این کشور تأثیری نداشته اند. به همین دلیل، تهران اکثر صادرات خود به کشورهای اروپایی را قطع کرده تا بدین ترتیب از اجرایی شدن تحریم ها جلوگیری کند. هفته گذشته شبکه خبری پرس تی وی و شبکه عربی العالم اعلام کردند که ایران صادران نفت به آلمان و ایتالیا را قطع کرده. این خبر ابتدا به صورت رسمی تأیید نشد.

در اواسط فوریه نیز وزارت نفت ایران اعلام کرد که صادرات نفت به اسپانیا، فرانسه، پرتقال و هلند کاهش خواهد یافت. صاردات نفت به یونان نیز قطع شده است. با این حال، تأثیر سمبولیک این تهدیدها از تأثیر واقعی شان بیشتر بود. برآوردهای انجام شده در این زمینه نشان می دهد که نزدیک به ۱۸ درصد از نفت ایران به کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان صادر می شود. آلمان سال گذشته تنها ۸۲۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد.

ازطرف دیگر، ساسان خدایی، رییس ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که ازاین پس مبادلات با ۱۰۰ شرکت اروپایی و واردات کالاهای آنها متوقف خواهد شد. او مشخص نکرد که منظورش کدام شرکت های اروپایی هستند.

منبع: اشپیگل، ۱۷ آوریل