کمپین ضد ماهوارۀ دلواپسان پرکار

نویسنده
نازنین کامدار

» می خواهند زمینه امتحان الهی از بین برود

جناح محافظه کار حکومت در ایران،که کمپینی گسترده در جهت محدودیت بیشتر مردم،به بهانه حجاب و تهاجم فرهنگی آغاز کرده و دولت را بر سر دوراهی همراهی با مردم و رعایت قوانین و یا محکوم شدن به بی اعتنایی به اسلام و اعتقادات دینی قرار داده، روز گذشته حمله همه جانبه به “ماهواره” را هم آغاز کرد.

اعتراض علیرضا پناهیان، روحانی تندرویی که این روزها عضو ثابت همایش های دلواپسی و نگرانی است، دیروز بر ماهواره استوار بود.همزمان با او مکارم شیرازی نیز اعتراض مشابهی را به دولت در خصوص بی توجهی به آنچه که “مفسده بر انگیز” بودن ماهواره خواند، وارد کرد. از سوی دیگر سازمان بسیج زنان هم ماهواره را “دجالی” خوانده که “بنیان خانواده را بر باد می دهد”. این در حالیست که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بیش از ۶۰ درصد مردم در ایران ازماهواره ها استفاده می کنند.

بنا به نوشته سایت رجانیوز، علیرضا پناهیان که عوامل لباس شخصی بسیج به وی لقب “استاد” داده اند، روز گذشته پس از چند روز سخنرانی پیاپی در همایش های ضد دولتی درباره مذاکرات و حجاب و…، به سراغ “پدیده ماهواره” رفت و در همایش “نهضت روشنگری ماهواره و رسانه‌های خارجی”، که معلوم نیست بودجه آن از کجا تامین شده، گفت: “مردم و خواص باید از زاویه امتحان به مسئله ماهواره توجه کنند زیرا اگر ظرفیت مواجهه با ماهواره در ما وجود نداشت آنگاه خداوند آن را در دسترس ما نمی گذاشت. اینکه گفته می شود ماهواره را باید رها کرد تا مردم خود انتخاب کنند سخنی عامیانه است و در برخورد با موضوع ماهواره مقوله امتحان الهی مطرح است و باید این موضوع را با مردم و عوام در میان گذاشت. امتحان در قرآن کریم به عنوان هدف خلقت عنوان شده البته دعا، عمل و نیت خیر از عواملی است که بر مقدرات حیات بشر موثر بوده اما در بین این عوامل مهم‌ترین عامل امتحان الهی است. برخی افراد می‌خواهند جامعه به گونه ای اداره شود که زمینه امتحان خداوند از بین برود در حالی که همه ما ظرفیت این امتحان الهی که همان ماهواره است را داشتیم. در حال حاضر امکاناتی که در موبایل ایجاد شده هم از نمونه‌های امتحان الهی است و در حقیقت یکی از عوامل محافظت در برابر آسیب ماهواره پذیرش ممنوعیت استفاده از آن مطابق قوانین و مقررات است. امروز در زمینه حساس‌ترین موضوعات برخی به دنبال آزادسازی هستند و در این راستا خداوند با قرار دادن امتحان‌های متعدد در برابر انسان، جامعه را در مقابل آسیب امتحان حفظ کرده است. امروز استفاده از ماهواره سبب تضییع حقوق کودکان شده و باید از این مسئله جلوگیری کرد”.

وی با بیان اینکه “ضروری است تا با دعوت از دیگران نهضتی علیه مقوله‌ای که دشمنان پشت آن ایستاده‌اند به راه انداخت”، گفت: “صهیونیست‌ها روی حقوق کودکان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این راه به دنبال تخریب رابطه والدین

و فرزندان هستند”.

همزمان با این اظهارات، مکارم شیرازی هم در دیدار با معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه گفته که “امروزه ابزار گناه از هر زمان دیگری بیشتر شده است”.

به گزارش مهر، منظور او از ابزار گناه، ماهواره است: “امروزه ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و فضای مجازی غوغا می‌کنند و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد برنامه‌های مفید دارند و ۹۰درصد برنامه‌های آنان فاسد و مخرب است. امروز ما در برابر هجمه همه‌جانبه‌ای قرار گرفته‌ایم و باید در برابر آن بایستیم. باید برای مقابله با فرهنگ غرب که جوانان و جامعه ما را هدف قرار داده چاره‌اندیشی کنیم. با وجود این هجمه گسترده، ما مبانی و فرهنگ دینی بسیار قوی داریم و با تبیین آن می‌توانیم در برابر فرهنگ غرب ایستادگی کنیم. متأسفانه امروز روی آزادی‌هایی کار می‌کنند که بیشتر شبیه آزادی‌های غربی است و ما اسم آن را بی بندوباری می‌گذاریم”.
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم هم به نقل از مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور نوشته است: “نابودی بنیان خانواده‌های با دجال‌واره‌ای به نام ماهواره صورت می‌گیرد که باید خانواده‌ها را در این خصوص آگاه کرد.انجمن اولیاء و مربیان مدارس ظرفیت خوبی برای آگاه سازی خانواده‌ها از آسیب‌های ماهواره این دجال واره است، درواقع ماهواره دجال واره است که ریشه و بنیان خانواده را از بین می‌برد از این رو خانواده باید بدانند تماشای آن به همراه فرزندان خود چه ضربات مهلکی را به آنها وارد می کند. آسیب‌های سوء ماهواره باید سوژه‌های برنامه سازان باشد و رسانه‌ها باید به آن بپردازند”.
 او درباره آنچه که “مانکن‌های زیرزمینی” نامیده نیز گفته است: “تبیین آسیب‌های ماهواره و آگاه‌سازی خانواده‌ها از آنها، محقق شدن سند چشم انداز آموزش و پرورش مطالبه‌گری در رسانه‌ها از جمله راهکارهای مقابله با آسیب های ماهواره خواهد بود. ۲۶ دستگاه در خصوص قانون حجاب و عفاف وظیفه دارند، وزارت کشور نقش مهمی در بحث حجاب و عفاف دارد همچنین مقابله با مقابله با مانکن‌های زیرزمینی از دیگر اقداماتی است که می تواند در بهبود وضعیت حجاب و عفاف کمک کند”.
با وجود این هشدارها و کمپین های تبلیغاتی، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با ایرنا گفته: “۶۰ درصد از مردم کشور از برنامه های شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند. بنابراین ساخت برنامه های جذاب برای اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی، تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی است. اکنون سه هزار کانال
ماهواره ای به صورت شبانه روزی تلاش دارند تا فرهنگ مبتذل غربی را نمایش و ترویج دهند. امروز تلاش فرهنگی دشمن در قالب جنگ نرم این است که با فناوری نوین چنان ذهن و افکار جوانان جامعه را تحت تأثیر قرار دهد که جوانان اسلامی فرصتی برای پرداختن به فرهنگ اصیل خود نداشته باشند. دشمن به دنبال آن است تا با نابودی هویت فردی جوانان و خانواده ها، به مقابله با ایمان، اعتقادات و باورهای انسان ها برخیزد. ما می توانیم با تولید و پخش آثاری از این دست، با درونمایه فرهنگ غنی بومی و محلی، غنای فرهنگی خود را به رخ جهانیان کشیده و از سویی جوانان خود را پای برنامه هایی مفید و اثرگذار بنشانیم”.
او در حالی آمار ۶۰ درصدی رامطرح کرده که پیش از این وزیر ارشاد ضریب نفوذ ماهواره را ۷۱ درصد ومحمد سمیعی، مسئول “گروه جهادی پیامبر اعظم” هم این آمار را در مناطق محروم، ۹۹ درصد اعلام کرده است.