تهمت های کثیف که جواب ندارد

نویسنده

» گزارش ال موندو از اعتراف اجباری همسر شیرین عبادی

روسا منسس

اذیت و آزارهای حکومت جمهوری اسلامی در قبال شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، اکنون بسیار شدید شده است. همسر این وکیل و مدافع حقوق بشر مجبور شد در تلویزیون دولتی اعتراف کند و او را مورد انتقاد قرار دهد.

یکی از تهمت هایی که جواد توسلیان بالاجبار در تلویزیون بیان کرد این بود که خانم عبادی یک همسر افراطی است و به همین دلیل است که در زمینه دفاع از حقوق بشر موفق نبوده. از خارج از کشور به او دستور کار می دهند.

او می افزاید که عبادی از حکومت متنفر است، زیرا چند ماه پس از پیروزی انقلاب او را به دلیل زن بودن از منصب قضاوت جدا کرده اند. و همچنین جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ که به او اعطا شد به دلیل دفاع از اعضای جامعه بهاییان که به شدت مورد سرکوب حکومت هستند بود.

این فعال حقوق بشر پس از دیدن این اعترافات اعلام کرد که سخنان همسرش تحت فشار بیان شده و اطمینان می دهد که روابط خوبی با همسر خود دارد.

شیرین عبادی از یک سال قبل که انتخابات مناقشه آمیز ریاست جمهوری در ایران برگزار شد، از ایران خارج شده. وی از آن پس نتوانسته به کشور خود بازگردد، زیرا حکومت به شدت خانواده او را تحت فشار قرار داده است.

 

اعتراف اجباری

همسر عبادی نیز بارها دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته تا علیه اولین زن قاضی در ایران اعتراف کند. حاضر شدن در تلویزیون و اعتراف کردن تحت فشار، شیوه ای است که سالهاست مورد استفاده حکومت آیت الله هاست.

در اوایل سال ۲۰۰۹، دولتمردان جمهوری اسلامی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را که عبادی ۸ سال پیش به هدف دفاع از زندانیان سیاسی تأسیس کرده بود پلمب کردند. دفتر کانون در طبقه ای قرار دارد که وی با استفاده از پول جایزه به دست آمده در اسلو خریداری کرده، ولی اکنون توقیف شده است.

توسلیان ماه ژانویه توسط عوامل حکومت جمهوری اسلامی دستگیر شد و در نهایت نتوانست فشارهای روحی و جسمانی را تحمل کند و آزاد شد. به گفته منابع نزدیک به برنده جایزه صلح نوبل، ویدئویی که اکنون منتشر شده در همان زمان ضبط شده است.

پس از موج عظیم تظاهرات اعتراض آمیز پس از انتخابات که طی آن احمدی نژاد با تقلب آشکار رییس جمهور ایران اعلام گردید، اذیت و آزار شیرین عبادی چندین برابر شده است.

قبل از اولین سالگرد ظهور جنبش سبز، نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان نیز روز جمعه دستگیر شد.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، همکار نزدیک شیرین عبادی و یکی دیگر از اعضای کانون مدافعان نیز روز یکشنبه دستگیر شد. از زمان ظهور جنبش سبز این سومین باری است که وی دستگیر می شود.

این فعال حقوق بشر هرگز دست از انتقاد علیه حکومت فعلی ایران برنداشته و و در زمینه تساوی حقوق زن و مرد در ایران بسیار تلاش کرده است. وی پس از تظاهرات جنبش سبز نیز بارها دولتمردان حکومت را به دلیل سرکوب شدید و خشونت بار مردم مورد انتقاد قرار داده است.

آخرین انتقاد روز شنبه، زمانی بود که عبادی در پاریس اعلام کرد بیش از ۸۰۰ مخالف حکومت اکنون در زندان بسر می برند. او گفت: “زندان ها پر است. زندانیان را پس از پرداخت وثیقه های بسیار سنگین آزاد می کنند.”

 

مورد نصر ابوزید

توسلیان در پایان اعترافاتش می گوید که قصد دارد راه خود را از راه همسرش جدا کند و با او زندگی نکند. مورد او دقیقاً مورد نصر ابوزید، نظریه پرداز مذهبی مصری و همسرش را تداعی می کند.

فعالیت های آکادمیک ابوزید درخصوص لزوم تجدید تفسیرهای قرآنی در سال ۱۹۹۳ باعث شد تا او محاکمه شود. به او اتهام “کفرگویی” دادند و یکی از دادگاه ها همسر وی را مجبور به طلاق کرد. شریعت به زن مسلمان این امکان را نمی دهد که زوجه یک مرد غیرمسلمان باشد.

این زوج در سال ۱۹۹۵ مجبور به جلای وطن شدند و درحال حاضر در هلند سکونت دارند و ابو زید در دانشگاه اوترشت به تدریس مشغول است.

توسلیان نمی تواند ایران را ترک کند، زیرا دولتمردان گذرنامه او را توقیف کرده اند. دو دختر او، نرگس و نگار، خارج از ایران هستند. نرگس توسلیان و خواهرش در نامه ای که به عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی فرستاده اند، از پدرشان حمایت کرده اند. نرگس می نویسد: “رنج شما برای من و نگار غیرقابل تحمل است.”

همه دارایی های این خانواده مصادره شده [خانه، زمین، حساب های بانکی]. ماه هاست که دادگاه جمهوری اسلامی عبادی را به پرداخت نزدیک به یک میلیون یورو به عنوان مالیات جایزه نوبل وامدار کرده است.

 

منبع: ال موندو، ۱۳ ژوئن