امنیت غذایی تهدید جدید جمهوری اسلامی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» جلسه علنی مجلس علیه دولت

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به “توطئه چینی” برای “تهدید امنیت غذایی” کشور هشدار داد. عباس رجایی از “جریان انحرافی” به عنوان عامل این توطئه نام برد.

او روز گذشته در جلسه علنی مجلس که برای بررسی وضعیت کشاورزی کشور تشکیل شده بود، گفت که “یک جریان در کشور تحت عنوان جریان انحرافی توطئه‌ای را برای امنیت غذایی شروع کرده است.”

“جریان انحرافی” عنوانی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها ،به ویژه از زمان علنی شدن اختلاف‌ها بین رییس دولت دهم و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزارت اطلاعات، برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر او به کار می‌برند.

این مجموعه پیشتر جریان انحرافی را به برنامه‌ریزی برای تسخیر مجلس آینده و سواستفاده از قدرت و ثروت متهم کرده بودند، اما این نخستین باری است که سخن از “توطئه‌‌چینی” جریان انحرافی آنهم در مسئله ای به نام “امنیت غذایی کشور” به میان آمده است.

عباس رجایی، نماینده اراک و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در جلسه علنی روز گذشته در این خصوص گفت که “شواهد زیادی” از “طراحی یک توطئه” به منظور “نابودی کشاورزی ایران” دارد اما ارائه آنها را به زمان دیگری موکول می‌کند.

او در این راستا تاکید کرد که که خشکسالی “زلزله‌ای هشت ریشتری و خاموش” است که کشاورزی و امنیت غذایی ایران را نابود می‌کند اما کسی به فکر مقابله و تعیین بودجه برای آن نیست.

 

“رانت بزرگ و فساد اداری”

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح این مساله با ارایه آماری از افزایش واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته گفت: “در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بحث امنیت غذایی از محصولات جدی است و همه ملزم هستیم کشور را به امنیت غذایی برسانیم، اما اگر روند حرکت کشور در این حوزه در روندی باشد که تا امروز حرکت کرده‌ایم، قطعا امنیت غذایی به چالش تبدیل خواهد شد که باید چاره‌ای اندیشیده شود.”

رجایی در توصیف سیاست وارداتی دولت احمدی نژاد در سال های اخیر گفت: “در گذشته، تنها به کشور ما گندم وارد می شد و امروز، سیر، گردو، بادام، انگور، پرتقال و محصولاتی از این دست هم وارد می شود که بسیاری از این محصولات براساس آزمایش هایی که موسسات استاندارد انجام داده، کیفیت پایین دارند و همین محصولات با کیفیت پایین در مغازه ها تحت عنوان کیفیت بالا عرضه می شود.”

او به عنوان نمونه  به واردات گوشت قرمز  اشاره کرد و گفت  در حالیکه در سال ۱۳۸۵، واردات این کالا به حدود دو هزار تن می رسید، این مقدار در سال ۱۳۸۸ به بیست هزار تن افزایش یافته. او همچنین با اشاره با واردات دام زنده به کشور گفت: “نتیجه این حرکت این است که تب برفکی در کشور به وجود آمده و یک رانت بزرگ و فساد اداری شکل گرفته است.”

 

انتقادهای موسوی؛ اتهامات دولتی

خبرگزاری “خانه ملت” که پایگاه اطلاع رسانی رسمی مجلس است و زیر نظر هیات رئیسه فعالیت می کند، درباره جلسه دیروز گزارش داده که طی سال های اخیر، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مقامات دولتی بر پرهیز از واردات غیرضروری تاکید داشته و نمایندگان مجلس نیز به طور مرتب از واردات محصولات کشاورزی انتقاد کرده اند اما دولت واردات این اقلام را اهرمی برای کنترل و تنظیم بازار برای حمایت از مصرف کننده می داند.

این در حالی است که انتقاد از واردات بی رویه کالاها و نابودی تولید ملی در حوزه هایی مانند کشاورزی و صنعت یکی از انتقادات اصلی کارشناسان از یک سو و احزاب و نامزدهای رقیب محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری از سوی دیگر بوده است.

میرحسین موسوی، کاندیدای اصلی مقابل احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی دو سال پیش بارها از واردات بی رویه کالاها و نابودی کشاورزی در کشور انتقاد کرده بود. او در نشستی با حضور جمعی از دست‌اندرکاران مطبوعاتی دهه نخست انقلاب اسلامی گفته بود: “ظاهراً تنها راه حلی که برای کنترل تورم دست ما مانده واردات همه چیز از خارج و توقف تولید داخل است.”

او افزوده بود: “تعجبی ندارد که ما گلابی چینی و انگور آفریقای جنوبی بخوریم و با خودروهای چند صد میلیونی در خیابانها مانور بدهیم و هر روز خبر توقف و تعطیلی این کارخانه یا ورشکستگی آن و یا این تاجر را بشنویم.”

نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین در دیدار با نمایندگان تعدادی از تشکل های کشاورزی و کارگری با انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی، به موضوع چای اشاره کرد و گفت: “امروز می‌بینیم ریشه آن‌چه بیش از صد سال پیش به کشور وارد شده بود، به دلیل سیاست‌های نادرست کشاورزی درحال کنده شدن است.”

موسوی در توضیح این بحث نیز به مشکلات صنعت نیشکر در خوزستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: “ازطرفی واردات بی‌رویه شکر را شاهد هستیم و از سوی دیگر در نتیجه این واردات مزارع عظیم شکر درحال از بین رفتن است و در حالی که 600 هزار تن نیاز به واردات شکر در کشور داریم متاسفانه در یک سال دو و نیم میلیون تن شکر وارد شده است.”

بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس و مسئولان دولتی از جمله محمود احمدی نژاد در آن زمان، این انتقادها را “دروغ”، “نادرست” و “سیاه نمایی” وضعیت کشور خواندند اما در جلسه دیروز مجلس مشابه همان سخنان بارها توسط خود نمایندگان تکرار شد.

 

“سموم خطرناک” در محصولات وارداتی

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در همین راستا واردات شکر، گوشت قرمز، مرکبات، خربزه یا هندوانه را “سوال برانگیز” خواند و افزود که ایران از نظر تامین این اقلام، خودکفا یا حتی صادرکننده بوده است.

او نتیجه‌ واردات یک میلیون و سیصدهزارتن شکر در سال ۱۳۸۹ را ورشکستگی کشاورزان چغندرکار و کارخانجات قند دانست و گفت  ۱۸۳ هزار تن پرتغال در سال ۸۹ در حالی وارد کشور شده که ایران خودش صادر کننده عمده پرتغال است.

عباس رجایی با انتقاد به نبود هیچ‌گونه نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی، یادآوری کرد که هلو و شلیل وارداتی به سموم خطرناکی آغشته‌‌‌‌‌‌اند.

او آلودگی دام‌های داخلی و تب برفکی آنها را نیز از عوارض واردات غیرقانونی دام زنده دانست و افزود که میزان واردات دام زنده در سال ۸۸ به ایران ۲۰ هزار تن بوده که پس از تفحص مجلس به ۱۲ هزار تن در سال ۸۹ کاهش یافته است.

 

توکلی: دولت سلامت مردم را به خطر انداخته

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌ها و از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز در جلسه دیروز به شدت از سیاست های دولت در بخش کشاورزی انتقاد کرد.

او تاکید کرد که “راهبرد اصلی نظام” جهت خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی زیر پا گذاشته شده است.

توکلی از جمله به واردات غله در فاصله سال‌‌های ۸۴ تا ۸۹ پرداخت و گفت که این میزان از ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تن به ۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تن رسیده است.

او با بیان اینکه “سلامت مردم و محصولات کشاورزی از طریق واردات ناسالم به خطر افتاده” با استناد به ارقام مرکز پژوهش های مجلس، گفت که دولت با زیر پا گذاشتن راهبردهای خودکفایی کشاورزی، واردات سرانه محصولات کشاورزی بین سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۹ از نظر وزنی شصت درصد افزایش یافته و از نظر ارزش دلاری سه برابر شده است.

توکلی افزود که طی پنج سال مورد بررسی، ضریب خودکفایی کشور در زمینه های مختلف به شدت کاهش یافت. او با یادآوری اینکه واردات برخی محصولات، از جمله میوه نیز به شدت افزایش یافته، این روند را نگران کننده توصیف کرد و گفت سیاستگذاری دولت در بخش کشاورزی ناقص بوده و مجلس از ابتدا با این رویه مخالف بوده است.

این نماینده مجلس، که پیش از این نیز احمدی نژاد را به نادیده گرفتن قوانین متهم کرده گفت که دولت با دنبال کردن سیاست های کشاورزی مورد نظر خود، قانون را صراحتا نقض کرده است.

 

پاسخ وزرا به انتقادات

جلسه علنی دیروز مجلس با حضور صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی، و مهدی غضنفری، سرپرست وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، برگزار شده بود. این دو در پایان به سئوالات و انتقادهای تند نمایندگان پاسخ دادند.

در پایان جلسه علنی دیروز، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه را بر عهده داشت با تاکید بر ضرورت جلوگیری از “واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی” گفت: “ما برای تامین نیازهای داخلی کشور باید دقت کافی داشته باشیم که با واردات به مقوله خودکفایی و تولید ضربه نخورد، زیرا به بهانه تنظیم بازار کارهایی انجام می‌شود که به تولید و تولید کننده فشار وارد می‌شود.”

او همچنین با انتقاد از “بی‌دقتی” در واردات افزود: “باید به طوری تعرفه‌گذاری شود که برای تولیدکننده و واردکننده ناامنی به وجود نیاورد و تنش تعرفه‌ها را شاهد نباشیم، زیرا این مخل بازار و واردات و صادرات است، تصمیم‌گیری‌ها باید در این خصوص متعادل و مستمر باشد و از افراط و تفریط پرهیز شود.”