خدا حافظی با جناح راست

محمد رهبر
محمد رهبر

» احمدی نژاد و تلاش برای استقلال از رهبری

در حالی که به دنبال جنجال آخرین سخنرانی محمود احمدی نژاد، در بازگشت وی به تهران انتقادهای جناح راست از وی متوقف شد و به جای آن تجلیل ها منعکس گردید اما کارشناسان سیاسی معتقدند حرکات کوچکی در دولت و دفتر رئیس جمهور می گذرد که نمی تواند مورد پسند رهبر باشد.

درانتخابات دور نهم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با عنوان نامزدی که  به هیچ جناحی وابسته  نیست و هچ گروهی او را پشتیبانی نمی کند به صحنه آمد، پس از ریاست جمهوری نیز در انتخاب اعضای کابینه عملا تمامی نامزدهای جامعه مهندسین و حزب موتلفه و جامعه روحانیت و تشکل های رسمی و قدیمی جمهوری اسلامی مردود شدند. احمدی نژاد در دیدارهای دوره ای با سران موتلفه نیز بارها گفته است که وامدار گروهی نیست، حتی اصولگرایان. فا صله گرفتن از اصولگرایان  و سعی در جستن پایگاههای جدید کسب رای البته آن چیزی است که حسین شریعتمداری در تندترین یاداشتش احمدی نژاد را به آن متهم کرده است و این جدایی را حاصل مشورتهای مشایی دانسته است. حسین شریعتمداری به احمدی نژاد نوشته بود که به زودی به شما خواهند گفت که از دوستان اصو لگرای خود فاصله بگیرد و اگر چنین نصیحتی را شنیدید اجرا نکنید. این تنها اصولگرایان نیستند که احمدی نژاد سعی در جداسازی خود ازآنها دارند، برخی معتقدند، چهره شدن ریس دولت در تمامی شبکه های جهانی و اعلام مواضعی تهاجمی و غیر قابل بازگشت در مسائل بین المللی هدف بزرگتری را نشانه گرفته است.

 

یک مصا حبه و یک گلایه

احمدی نژاد که بارها خواستار مناظره و مذاکره با رئیس جمهور آمریکا شده است در مصاحبه با چارلی رز گلایه می کند که اوباما پاسخی به تبریک او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداده است، چارلی رز هم می گوید این پاسخ برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده شد و احمدی نژاد صریحا می گوید :من به آقای اوباما نامه نوشته بودم و آقای اوباما باید به من پاسخ را ارسال می کرد. بسیاری همین سخن را نشانه اختلافاتی دانستند که دست کم بین دفتر رییس جمهور و بیت رهبر وجود دارد.

در یکماه گذشته  معتمدین احمدی نژاد در چهار قاره معرفی شدند تا علاقه رئیس دولت را در به دست گرفتن عنان سیاست خارجی نشان دهند، منوچهر متکی وزیر خارجه هم از  اظهارات بقایی نماینده احمدی نژاد در امور آسیایی انتقاد تندی کرد و هم تلویحا نشان داد  انتخاب نمایندگان ریس جمهور در حوزه های وزارت خارجه همان موازی کاری است که رهبر نظام از آن نهی کرده است. سیاستهای کلان خارجی  در تمام دولتهای پیشین با نظارت کامل و کسب نظر رهبری انجام می شده است، اما احمدی نژاد گویا سعی دارد تا به سخنرانی های تند و تیز، وزارت خارجه را از دور خارج کند. چنان که سخنگوی غیررسمی وی جوانفکر در هنگام اوج گیری دعوا و نهیب رهبری نوشت دلیل اصرار رییس جمهور به حضور در صحنه سیاسی این است که دستگاه کهنه وزارت خارجه تحرک لازم را ندارد.

 

اختلافات کوچک، نشانه های بزرگ

یک منبع خبری نزدیک به استانداری خوزستان خبر داده که بنا بر دستور بیت رهبری به احمدی نژاد اجازه داده نشد، در سفر سه روزه اش به خوزستان، پروژه هایی را که در سفر قبلی رهبری  مصوب شده بود در مسجد سلیمان  افتتاح کند. این منبع خبری گفته است : دستور رهبری در حالی صادر شد که استاندار تمام تلاش ومساعی خودرا به کار گرفت تا احمدی نژاد بتواند، این پروژه ها را نیز افتتاح کند. بنا بر این خبر، پس از اطلاع یافتن احمدی نژاد و هیات همراه از دستور بیت رهبری تا پایان سفر سکوت معنی داری بر هیات  همراه سایه افکنده بود.

کارشناسان معتقدند گر چه این خبر به تنهایی نمی تواند اختلاف احمدی نژاد و خامنه ای را نشان دهد اما می تواند نشانه ای از آن باشد که  تصمیمات دولت آنگونه که در ظاهر نشان داده می شود مطابق میل رهبر نیست. حامیان متعصب سید علی خامنه ای نیز با داشتن اطلاعاتی که البته به دست رسانه ها نمی رسد، هشدارهایی به احمدی نژاد می دهند که حکایت از فاصله گرفتن  او با پشتیبانش دارد، حاج منصور ارضی مداح معروف و از حامیان سر سخت ولایت در یکی از مجالسش گفته است: “من زمانی از احمدی نژاد حمایت می کردم که احساس می کردم و می دیدم که در خط ولایت و امام زمان(عج) است. برای ما شخص ملاک نیست؛ برای ما ولایت فقیه ملاک است. ما که نفهمیدیم آن همه “اللهم عجل لولیک الفرج” گفتن چه شد؟ نمود عملی آن کجاست.”

 اسفندیار رحیم مشایی  انتقادات  روز افزون اصولگرایان را  به دلیل حرف تازه ای دانسته که احمدی نژاد دارد و به ایهام گفته که ممکن است احمدی نژاد تا سال آینده از سوی برخی کافر خوانده شود، البته هنوز مشخص نیست که احمدی نژاد چه خواهد گفت که مخالفان چنین لقبی رابه او می دهند.