می ترسیم دو روز دیگر جنازه فرزند مان را بدهند

لیلا طیری
لیلا طیری

» وضعیت زندانیان سیاسی و مطبوعاتی؛

همزمان با افزایش فشارها بر خانواده های بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی، بازجوی مهسا امرآبادی از مادر این روزنامه نگار خواسته است ک مصاحبه نکند و از اطلاع رسانی درباره فرزند و دامادش، مسعود باستانی بپرهیزد. از سوی دیگر ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار نیز که تحت فشار است، در تماس با خانواده اش به اصرار از آنها خواسته است مصاحبه نکنند و سکوت کنند. خانواده های این زندانیان، از این فشارها با روز سخن گفته اند.

 

هنگامه شهیدی تماس گرفت

هنگامه شهیدی که بیش از 40 روز است در بازداشت به سر می برد دیروز با خانواده اش تماس گرفت. این روزنامه نگار پیش از این فقط یکبار، روز بعد از بازداشت تماس گرفته بود  و تا دیروز خانواده او در بی خبری مطلق به سر می بردند.

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی در گفتگو با روز خبر از ممنوع الملاقات بودن هنگامه داد و گفت: “هنگامه ناراحتی قلبی دارد و دچار افت فشار خون است و در زندان داروهای او را در اختیارش قرار نداده اند.”

وی افزود: “هنگامه دیروز که تماس گرفت قرص هایش را میخواست و خبر داد که همچنان در انفرادی و ممنوع الملاقات است و بازجویی اش تمام نشده است.”

خانم کرمانشاهی در عین حال با اشاره به اینکه “به هنگامه قول داده اند به زودی اجازه ملاقات بدهند و تماس های تلفنی را بیشتر کنند” افزود: هنگامه سعی میکرد نشان دهد حالش خوب است اما کاملا مشخص بود که تحت فشار است و به شدت افسرده بود.

مادر این روزنامه نگار که خواهر دو شهید است با تاکید بر بیگناهی دخترش گفت: هنگامه یک روزنامه نگار و محقق است که هیچ چیز مخفی ندارد و هیچ کار خاصی هم انجام نمیداد. او دانشجو بود و به خاطر دانشگاه و تحصیلاتش به کشور انگلیس رفت و آمد داشت اما اینکه جرم نیست  و اینکه هنوز در انفرادی است نشان میدهد هیچ چیزی نتوانسته اند از او بیرون بکشند، چون اصلا هنگامه هیچ چیز مخفی ندارد که بخواهند از او بیرون بکشند.

خانم کرمانشاهی با اشاره به اینکه با وجود زندانی بودن هنگامه شهیدی، وبلاگ و صفحه فیس بوک او به روز می شود گفت: “هنگامه بازداشت است ولی وبلاگ و فیس بوک او به روز می شود و خانواده ماهیچ اطلاعی از این موضوع ندارند. یعنی برخلاف تصور دیگران اینکار از سوی خانواده ما صورت نمی گیرد و ما نمیدانیم چه کس یا کسانی به وبلاگ و صفحه فیس بوک هنگامه دسترسی پیدا کرده اند.”

وی افزود: “یک روز پس از بازداشت هنگامه ما چون پسورد مسنجر او را داشتیم خواستیم پسورد را عوض کنیم اما متاسفانه قبل از ما بازجو به مسنجر هنگامه دسترسی پیدا و پسورد را عوض کرده بود و ما نتوانستیم وارد شویم. اکنون درباره وبلاگ و فیس بوک هم اعلام می کنیم که نمیدانیم در اختیار چه کسی است و همه مراقب باشند.”

 

بی خبری از سعیده کردی نژاد

از سوی دیگر سعیده کردی نژاد، دانشجوی فوق لیسانس رشته اقتصاد که عضو ستاد 88 و ستاد دانشجویی میرحسین موسوی است از 8 تیر در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر می برد. این دانشجو که ممنوع الملاقات است و تاکنون فقط یکبار، فردای روز بازداشت با خانواده اش تماس گرفته، 8 تیر و پس از امتحان در دانشگاه بازداشت شده است.

خانم صندوق داران، مادر سعیده کردی نژاد در گفتگو با روز از وضعیت دخترش ابراز نگرانی کرد و گفت: سعیده فقط روز پس از بازداشت زنگ زد و گفت که اوین است از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت او نداریم.

وی با بیان اینکه “هیچ اطلاعی از اتهام دخترش” ندارد تاکید کرد: ما اهل زاهدان و ساکن این شهر هستیم و نمیدانیم کجا باید مراجعه کنیم و چه کسی به ما پاسخگو است.

 خانم صندوق داران در عین حال خبر داد که از ستاد میرحسین موسوی با او تماس گرفته و اطمینان داده اند که موضوع را پی گیری می کنند و وکیلی را برای بازداشت شدگان تعیین کرده اند.

مادر این دانشجو با ابراز نگرانی شدید از وضعیت روحی و جسمی دخترش گفت: مگر فعالیت در ستادهای انتخاباتی جرم است که این چنین میروند و بچه ام را از دانشگاه و سر جلسه امتحان بازداشت می کنند و با خود می برند و هیچ پاسخی هم نمی دهند. اگر جرم است خب از اول اعلام میکردند فلانی رئیس جمهور است.

خانم صندوق داران افزود: وقتی بچه مرا اینگونه بازداشت می کنند و در بی خبری کامل و بلاتکلیفی ما را نگاه میدارند، چگونه انتظار دارند ما نسبت به آقایان خوش بین باشیم و مخالفت ها کمتر شود؟

وی خواستار آزادی دخترش شد و گفت: کجای این عدالت است که 40 روز مادری را بی خبر از فرزندش نگه میدارند؟ ما می ترسیم دو روز دیگر جنازه ای بدهند و بگویند بیایید دخترتان را تحویل بگیرید. آیا این عدالت اسلامی است؟