رسایی حضور در دادگاه تخلفات اداری را پذیرفت

نویسنده
نازنین کامدار

» بذرپاش: من هیچ حکمی ندارم

به فاصله چند روز پس از گمانه زنی رسانه های خبری درباره هویت احتمالی دو نماینده متخلف تهران یعنی حمید رسایی و مهرداد بذرپاش که از سوی هیات رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری به 5 و ده سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند، پس از آنکه بذرپاش در اظهاراتی تند چنین اتهامی را انکار کرد، محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری دیروز رسما نام او را بر زبان آورد و تهدید کرد که در صورت ادامه انکار و فرافکنی، جزئیات پرونده وی را افشاء خواهد کرد.

این اظهارات با واکنش حمید رسایی در قالب یک یادداشت که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، مواجه شد و او اگر چه که اصل بروز تخلف را نتوانست انکار کند، اما تهدید کرد که در صحن علنی مجلس به آنچه که وی “بازی کثیف سیاسی” نامیده، واکنش نشان خواهد داد.
او همچنین در نامه خود، ناخواسته فاش کرده که “برای آن نماینده دیگر” هم حکم صادر شده و وی به حکم اعتراض کرده است.

در پی انکار اتهامات از سوی حمید رسایی در اظهار نظر هفته گذشته اش در مجلس، روز گذشته محمد اشرفی اصفهانی در گفت و گویی با ایرنا، نام وی را صراحتا بر زبان آورد و چنین گفت: “نمی خواستیم نام این برادرمان برده شود اما اگر بیش از این اصرار کند، پرونده اش را آشکار می کنیم. شما به خاطر حفظ آبروی خود، همچنین مجلس و نمایندگان محترم مجلس، سخنی نگویید که خلاف آن ثابت شود. اظهارات شما تهمت است. ما نام افرادی را که در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری پرونده دارند ، نگفتیم که آقای رسایی بخواهند از خودشان دفاع کنند اما ایشان پس از پایان جلسه علنی مجلس در هفته گذشته در جمع خبرنگاران نام مرا بردند و به جایگاه حقوقی و حقیقی من حمله کردند.نخست اینکه جناب آقای رسایی بدانند دارای پرونده هستند و سازمان بازرسی کل کشور پرونده وی و برخی دیگر از مدیران و مسوولان عالی رتبه دولت قبل چه مدیران، چه وزرا و چه معاونان را به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده است. باید به نکته دوم اینگونه اشاره کنم که جناب آقای رسایی اگر شما این هیات را غیرقانونی می دانید چرا اینجا تشریف آوردید و از خود دفاع کردید. ما یک مرتبه توسط هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نامه ای برای شما فرستادیم و هیات رییسه هم به شما اخطار کردند که به هیات تخلفات نهاد رفته و از خودتان دفاع کنید. شما نیز زیر بار نرفتید و پس از نمی روم نمی روم ها بالاخره ناچار به آمدن به هیات تخلفات شدید. پس از آن نخست یکبار برای ما نامه نوشتید و از خودتان دفاع کردید اما به دلیل اینکه این اقدام کافی نبود، ناچار به مراجعه حضوری در هیات تخلفات نهاد شدید”.

او افزوده است: “نمی توانم موارد تخلفات ایشان را بگویم اما اگر ایشان بر اظهارات خود اصرار کنند، ناچاریم پرونده شان را برملا کنیم. آقای رسایی نمی تواند در هر مساله ای که بخواهد اظهار نظر کند و خود را به گونه ای مطرح کند و از هم اکنون نیز بگوید در مجلس آینده حضور دارم. رسایی متخلف و ۵ سال از مسوولیت های دولتی محروم است. کسانی که تخلف دارند به ویژه تخلفات مالی، تخلف آنها به هیچ عنوان قابل گذشت نیست و باید به طور کامل و دقیق بررسی شود. آقای رسایی بدانند رایی که به ایشان داده شده، بدون ملاحظه مسایل سیاسی بوده است، آنچه از سازمان بازرسی به هیات تخلفات ارسال شده است، کارشناسانی با ۳۰ سال سابقه حقوقی در نهاد ریاست جمهوری، بررسی کرده اند.ضمن احترام به همه نمایندگان محترم مجلس باید بگویم ما در صدد گفتن نام کسی نبودیم، اینکه نام آقای رسایی مطرح شد، خود ایشان مقصر بود، وی پیش دستی و مساله را باز کرد که نام یکی از نمایندگان محروم شده از پست های حساس وی است و نسبت به جایگاه و رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری اهانت کرد”.(لینک)

بر اساس این گزارش، سخنان کم سابقه این مقام دولتی موجب شد تا شامگاه دیروز، حمید رسایی نیز هر طور که شده به مطرح شدن نام اش به عنوان یک “متخلف مالی” واکنش نشان دهد.

او متن یادداشتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که طی آن اقدام دولت در محکوم کردن خود را “بازی کثیف” و “سیاست داس” نامیده و اعلام کرده که از روزنامه نگارانی که “بر اساس خواست اربابان خود” او را لو داده اند، شکایت خواهد کرد.

به نوشته فارس، در متن جوابیه رسایی آمده است: “علیرغم اینکه تاکنون هنوز هیچ حکمی به بنده ابلاغ نشده و اگر هم ابلاغ شود به دلیل طی نشدن شرایط قانونی و اداری، قطعاً نقض خواهد شد - کما اینکه در خصوص نماینده محترم دیگر این اتفاق افتاده است - بر اساس تبصره یک ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار حکم صادره قبل از محکومیت قطعی مصداق افتراست و فردی که چنین عملی را مرتکب شده، مفتری است. بر این اساس آقای اشرفی‌اصفهانی و تمام رسانه‌هایی که با اهداف شوم سیاسی چنین اقدامی را انجام دادند، از نظر قانون مفتری به حساب می‌آیند و طبق ماده ۶۹۷ قانون  مجازات اسلامی مورد پیگرد قرار می‌گیرند. ا این لحظه هیچ حکمی از طرف هیأت بدوی تخلفات به بنده ابلاغ نشده است در حالی که آقای اشرفی ‌اصفهانی تاکنون مصاحبه‌های مختلفی نموده و به رسانه‌های متعدد درباره مصداق نمایندگانی که وی ذکر کرده، آدرس بنده را داده است ولی امروز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا برای اولین‌بار به صراحت نام بنده را مطرح کرده است. جالب اینجاست که وی در تمام مصاحبه‌ها اعلام نموده که با این حکم صادره برای رسایی، وی دیگر نمی‌تواند برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا شود و این دقیقاً نشان می‌دهد که هدف از حکم غیرقانونی صادره با انگیزه‌های کثیف سیاسی برای بستن دهان منتقدان همراه است، بویژه که حکم صادره بر خلاف ادعای آقای اشرفی‌اصفهانی، بدون حضور نماینده دستگاه قضایی صادر شده است”.

او به جزئیات تخلف مالی اش اشاره نکرده و گفته است: “پرونده مورد بحث که مربوط به حدود ۷ سال قبل است، پیش از این وقتی در دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی قرار گرفت و با تبرئه مختومه شد، در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات ریاست‌جمهوری دولت دهم که در اختیار نزدیکان حلقه انحرافی اطراف رئیس‌جمهور وقت بود، به دلیل مواضع بنده در خصوص حلقه انحرافی، نه بسته شد و نه مورد رسیدگی قرار گرفت تا به عنوان زخمی باز در زمان لازم مورد رسیدگی قرار گیرد. بعد از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید، مدتی قبل برای اینجانب پیغام داده شد که زبانت زیر ساطور ماست و بنده هم اعلام کردم که هرگز دهانم را در برابر پلشتی‌ها و خطاهای این دولت نخواهم بست”.

او در پایان آورده است: “تأکید می‌کنم که بعد از اهانت‌های مکرر به منتقدین سیاست‌های دولت یازدهم، تمام این فضاسازی رسانه‌ای برای بستن دهان منتقدان صورت گرفته که قطعاً نتیجه عکس خواهد داشت یعنی آقایان باید منتظر سخنان اصلی بنده در صحن علنی مجلس باشند”.(لینک)

همزمان با این تحولات، سایت رجانیوز ارگان جبهه پایداری و باند دلواپسان هم در مطلبی می نویسد: “تلاش پرحجم با هدف پرونده‎سازی برای منتقدان سیاست‎های غلط دولت یازدهم وارد فاز جدیدی شده است، به نحوی که پس از فراخوان برخی منتقدین سیاست‎های دولتی یازدهم به دادگاه، در هفته‎های گذشته برخی صاحب منصبان دولتی با استفاده از جایگاهی همچون هیات رسیدگی به تخلفات کارمندان دولت، با ایجاد پرونده‎ در اقدامی عجیب و البته خلاف رویه‎های قانونی، پای این پرونده‎سازی‎ها را به رسانه‎ها باز کرده‎اند و در جدیدترین مورد، اشرفی اصفهانی در مصاحبه‎هایی به بیان نام برخی از منتقدین پرداخته و تلاش کرده است تا از آنها به عنوان مدیران منفصل از خدمت نام ببرد. به نظر می‎رسد این بار نقطه هدف حمید رسایی باشد که در ماه‎های گذشته تلاش‎ها و انتقادات دقیقش از سیاست‎های غیرقابل دفاع دولت یازدهم را به چالش کشیده است، چنانکه اشرفی اصفهانی هفته گذشته به صورت تلویحی و امروز به صراحت از وی به عنوان نماینده‎ای که حکم انفصال از خدمت او را صادر کرده‎اند نام برده است”.(لینک)

 حمید رسایی که دیروز فاش کرده که در دیوان تخلفات اداری پرونده تخلف مالی دارد و بارها به این محل مراجعه کرده، هفته گذشته وجود هرگونه پرونده در این دیوان را انکار کرده بود.(لینک)

جالب آنکه اگر چه حمید رسایی در جوابیه خود فاش کرده که دیگر همکار متخلف اش نیز حکم ده سال محرومیت از خدمات دولتی را دریافت کرده اما بذرپاش دو روز قبل به خبرآنلاین گفته بود که هیچ گونه محکومتی ندارد.(لینک)