کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

‏هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏

P.O.Box 94000 creteil cedex‎

France10014‎

hamsayegandard.jpg


همسایگان درد

نویسنده: محمد قراگوزلو

‏375 ص، تهران: انتشارات نگاه، 1386، چاپ اول

در این کتاب که عنوان فرعی آن «درآمدی به گفتمان اجتماعی در شعر و اندیشه سعدی، حافظ، فرخی یزدی، ‏نیما، شاملو، اخوان، فروغ» است، انعکاس مسائل و مباحث اجتماعی در آثار شاعران نامبرده بررسی شده ‏است. نویسنده نخست به شعر اجتماعی و پیشینه آن در ادبیات کلاسیک و مدرن فارسی می پردازد. عناوین ‏مباحث بعدی کتاب عبارتنداز: «اخلاق سیاسی – اجتماعی سعدی»، «حافظ، نقد قداست قدرت زمینی»، ‏‏«فرخی یزدی؛ جان فدای آزادی»، «ترجمه شبانه: نگاه سیاسی نیما از پنجره شب» و «صبح آمد، خروس می ‏خواند». ‏

ghomrighamkhar.jpg

قمری غمخوار در شامگاه خزانی: هزار و یک هایکوی فارسی

شاعر: سید علی صالحی

‏412 ص، تهران: انتشارات نگاه، 1386، چاپ اول

این کتاب، مجموعه از اشعار کوتاه «سید علی صالحی» است که به شیوه و در قالب «هایکو» سروده شده ‏است. او در پیشگفتارش بر این مجموعه می نویسد: [ همه هایکوها، یک هایکو بیش نیست و یک هایکو، روح ‏پنهان همه هایکوها را در خود حمل می کند… هایکو، کوتاه ترین انعکاس هستی در کلمه به شمار می رود. ‏اولاد آنیت محض است. شکار آن صبوری می خواهد و نوشتن اش شتاب…] مجموعه «قمری غمخوار در ‏شامگاه خزانی» با هایکوی زیبایی آغاز می شود که به تصریح شاعر، انگیزه و نقطه آغاز سرودن سایر ‏هایکوهای کتاب است: [کسی از این راه عبور نخواهد کرد/جز باد/ که او را نیز نخواهی دید.]‏

tarikhtafakorejtemaee.jpg

تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام (از آغاز تا دوره معاصر)

نویسنده: تقی آزاد ارمکی

‏595 ص، تهران:‌ نشر علم، 1386، چاپ دوم

در این کتاب، مهم ترین اندیشه ها و نظریات متفکران مسلمان که از قرون نخستین اسلامی تا دوره معاصر، ‏در مورد موضوعات و مباحث اجتماعی داعیه ای داشته اند، بررسی شده است. اگر در دوره ای با تعدد این ‏متفکران در حوضه های گوناگون روبرو هستیم، نویسنده دست به گزینش زده و بر یک اندیشمند که در حوزه ‏ای خاص از محوریت بیشتر برخوردار بوده، تاکید کرده است. به عنوان مثال از میان مجموعه فلاسفه ‏اجتماعی، به بیان اندیشه ها و آرای «فارابی» و «نصیرالدین طوسی» پرداخته؛ از میان مورخان، به ‏‏«یعقوبی» و‌«مسعودی» توجه کرده؛ و از میان متفکران سیاسی، اندیشه های «خواجه نظام الملک» را بررسی ‏کرده است. «جلال آل احمد»، «علی شریعتی» و «مرتضی مطهری»، از جمله متفکران معاصری هستند که ‏افکار و تاثیرات آنها در حوزه اجتماعی در دوران معاصر، مورد توجه قرار گرفته است. در بیان اندیشه های ‏هر یک از متفکران، نویسنده سعی کرده است با مراجعه اجمالی به شرایط اجتماعی و سیاسی زمان و زندگی ‏آنان، زمینه فهم درست تر اندیشه هایشان را فراهم کند. ‏

siasatnameghajari.jpg

سیاست نامه های قاجاری: رسائل سیاسی

مجموعه دو جلدی ‏

به کوشش: دکتر غلامحسین زرگری نژاد

‏1439 ص، جلد تهران:‌ موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1386، ‌چاپ اول

در میان نوشته های سیاسی دوره قاجار، اندرزنامه ها از قدمت بیشتری برخوردارند و دوره حیات آنها تا ‏عصر مشروطه نیز امتداد دارد. با این وجود، اندرزنامه های سیاسی، فقه حکومتی، احکام السلطانیه ها، رسایل ‏سیاسی و اجتماعی و کتابچه ها و لوایح قانونی که ارکان منابع اندیشه و میراث تفکر سیاسی ایران در دوره ‏قاجار را تشکیل می دهند، در مقایسه به سایر آثار و مکتوبات فرهنگی این دوره، ناشناخته ترین بخش این ‏منابع و میراث به شمار می روند. به رغم تلاش های تحقیقی و پژوهش هایی که در چند دهه اخیر برای ‏معرفی و نشر تعدادی از این میراث صورت گرفته، هنوز شمار زیادی از آنها ناشناخته و انتشار نیافته باقی ‏مانده اند. مجموعه حاضر شامل 23 رساله از رسایل سیاسی است که به سبک اندرزنامه و سیاست نامه، از ‏ابتدای عصر قاجار تا آستانه انقلاب مشروطیت، توسط فقها و اندیشمندان آن عصر تدوین شده است. عناوین ‏بعضی از این رسایل عبارتنداز: «شیم عباسی/میرزا محمد صادق مروزی»/1227 ه.ق»، «تحفه ‏عباسی/میرزا محمد صادق مروزی/1231 ه.ق»، «آثار عقل در سیاست مدن: بخش سیاست مدن تحفة ‏الملوک/سید جعفر بن اسحاق موسوی»، «میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف/سید ‏جعفر بن اسحاق موسوی»، «داستان سوال و جواب حکیمانه: رویای رستم الحکماء در رمضان 1244 ‏ه.ق/محمد هاشم الحسینی الموسوی الصفوی (رستم الحکماء)»، «شمس الانوار: قانون السلطنه/رستم الحکماء»، ‏‏«چهار فصل سلطانی/حاج میرزا آقاسی/1246 ه.ق». کتاب خصایل الملوک: جهان آرا/اسدالله ابن عبدالغفار ‏شهر خواستی مازندرانی/1256 ه.ق»، «تحفة الناصریه/ابن مرحوم الحاج محمد حسین دماوندی/1264ه.ق»، ‏‏«آداب ناصری/میرزا محمد ابراهیم محلاتی (خلوتی)»، «تحفه خاقانیه/نظام العلمای تبریزی/1312 ه.ق» و… ‏

ahzabsiasiiran.jpg

اسناد احزاب سیاسی ایران: حزب توده ایران

مجموعه 2 جلدی ‏

به کوشش: بهروز طیرانی

‏1434 ص، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1384، چاپ اول

این مجموعه، شامل اسناد و مدارکی از فعالیت های «حزب توده ایران» در دهه 1320 خورشیدی است. این ‏اسناد و مدارک از میان حدود 2200 پرونده که بیش از 20 هزار برگ سند را شامل می شود گزینش شده و ‏تصویرگر مواضع این حزب در دهه بیست و فعالیت های آن در مناطق مختلف ایران در دوران مذکور است. ‏در ابتدای مجموعه، اسناد کمیته مرکزی «حزب توده ایران» آمده است. این اسناد گرچه ممکن است در رابطه ‏با شهرها واستان های گوناگون باشد، اما به لحاظ آن که گویای فعالیت کمیته مرکزی است، به صورت جداگانه ‏ارائه شده است. به جز اسناد کمیته مرکزی، اسناد سایر مناطق بر حسب تقسیم استانی است. درهر استان، ابتدا ‏اسناد فعالیت کمیته ایالتی و اسناد مرکز استان و سپس اسناد شهرستان های آن استان، به ترتیب توالی زمانی، ‏ارائه شده است.‏

royaroeebatajadod.jpg

رویارویی با تجدد

مجموعه دو جلدی ‏

نویسنده: عبدالله نصری

‏1040 ص، تهران: نشر علم، 1386، چاپ اول

محور اصلی بحث این کتاب، نحوه مواجهه ایرانیان با عالم جدید است. نویسنده در فصل های مختلف کتاب ‏نشان می دهد که ایرانیان چگونه با تجدد مواجه شدند و به تامل در باب برخی مفاهیم و مقولات جدید پرداختند. ‏او نشان می دهد که این تاملات نه بر اساس شناسایی دقیق غرب و دنیای جدید، بلکه از روی نیاز و ناچاری ‏بود. سپس به تلاش های روشنفکران ایرانی برای یافتن راه چاره ای برای بدبختی ها و مصیبت های جامعه ‏ایران می پردازد؛ تلاش هایی که حاصل آشنایی آنان با پیشرفت های جهان غرب بود. جلد اول این مجموعه ‏فاصله زمانی را در بر می گیرد که با ورود و گسترش تجدد در ایران آغاز می شود و با انقلاب مشروطیت ‏پایان می گیرد. در جلد دوم، دیدگاه های اندیشمندانی بررسی می شود که از آغاز عصر پهلوی تاکنون به بحث ‏در باب غرب و عالم تجدد پرداخته اند. «محمد علی فروغی»، «سید فخرالدین شادمان»، ‌«جلال آل احمد»، ‏‏«مهدی بازرگان»، ‌«علی شریعتی»، «سید احمد فردید»، «رضا داوری»، «سید حسین نصر»، «داریوش ‏شایگان» و «عبدالکریم سروش»، از جمله این اندیشمندان اند. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز: ‏‏«اصلاحات عباس میرزا و قائم مقام»، «امیرکبیر و دارالفنون»، «نقش فرنگ»، «مجد الملک و نقد جامعه»، ‏‏«آخوندزاده و دین ستیزی»، «مستشار الدوله و حقوق ملت»، «میرزا ملکم خان و اندیشه قانون خواهی»، ‏‏«سید جمال الدین اسدآبادی و مسئله تجدد»، «طالبوف و انواع آزادی ها»، «آقاخان کرمانی و ناسیونالیسم ‏ایرانی»، «آشنایی با فلسفه غرب»، «مقولات مدرن در رسائل قاجاری»، «شیخ و شوخ»، «مراغه ای و ‏سیاحت نامه»، «مشروطیت»، «مجلس اول»، «اندیشه انهدام مشروطه»، «حوزه نجف و مشروطه» و… ‏

kandvakavhaee.jpg

کندوکاوهایی در باورها و نگرش های جامعه ایرانی

تهیه و تدوین: مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران

‏813 ص، تهران: انتشارات جهاددانشگاهی، 1385، چاپ اول

این کتاب، چکیده ای از گزارش ها و پرسش نامه های «مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران» یا «ایسپا»، در ‏زمینه باورها و نگرش های جامعه ایران است. این مرکز که یکی از مؤسسات تحقیقاتی در زمینه علوم ‏اجتماعی در ایران به شمار می رود، در فاصله اردیبهشت ماه 1380 تا آذرماه 1384 به نظر سنجی گسترده ‏ای در زمینه باورها و نگرش های مردم ایران در حوزه های گوناگون پرداخت که نتایج بخش هایی از آن در ‏کتاب حاضر منتشر شده است. موضوع های بعضی از گزارش ها و پرسش نامه ها عبارتنداز: «بررسی ‏رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی در انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری»، «بررسی تمایل شهروندان به ‏شرکت در انتخابات شوراها»، «بررسی عدم مشارکت شهروندان تهرانی در دومین دوره انتخابات شوراها»، ‏‏«بررسی میزان مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات مجلس هفتم»، «ارزیابی میزان مشارکت جوانان در ‏انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی»، «ارزیابی شهروندان تهرانی از سیاست های اصلاحی سید ‏محمد خاتمی»، «ارزیابی روزنامه نگاران از عملکرد خاتمی در دوران ریاست جمهوری»، «بررسی نگرش ‏شهروندان تهرانی در خصوص روابط خارجی ایران (رابطه با آمریکا)» و «نگرش شهروندان تهرانی در ‏خصوص انرژی هسته و مسائل پیرامون آن». ‏

karvafaraghatiranian.jpg

“کار” و “فراغت” ایرانیان

نویسنده: حسن قاضی مرادی

‏194 ص، تهران: نشر اختران، 1386، چاپ اول

کار و فراغت که عمده فعالیت های فکری، عملی و عاطفی انسان را در بر می گیرند، تجلی خودشکوفایی ‏انسان اند. فراغت هم چون کار، حوزه تحقق استعدادها و افزایش توانمندی های فرد است؛ به عبارتی کار و ‏فراغت شمایل انسان اند. کتاب حاضر، شرحی است درباره چیستی و چگونگی «کار» و‌«فراغت» در جامعه ‏ایران و نیز شامل اشاره هایی است به چرایی ها. در فصل اول کتاب، نویسنده با ارائه تعریفی از کار و ‏فراغت، به معرفی زحمت و اشتغال و نیز سرگرمی خواهی به عنوان اشکال بیگانه شده آن ها می پردازد. ‏فصل دوم شامل دو بخش است. بخش نخست به برخی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نیز ‏روان شناختی اختصاص دارد که در کل تاریخ ایران هم چون موانعی در برانگیختن تمایل ایرانیان به کار ‏موثر بوده اند. در این بخش نشان داده شده است که این عوامل تنها در بی انگیزگی ما به کار عملی موثر نبوده ‏اند، بلکه ما را از جسارت کردن در حوزه فکری نیز بازداشته اند. در بخش دوم این فصل نیز برخی ویژگی ‏ها و کارکردهای فرهنگ سرگرمی خواهی، آن گونه که در میان ما بروز یافته، بررسی شده است.‏

maktabisfahan.jpg

مجموعه مقالات نگارگری مکتب اصفهان

‏224 ص، مصور، رنگی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1385، ‌چاپ اول

همایش «مکتب نگارگری اصفهان»، یکی از هشت همایش «گردهمایی بین المللی مکتب اصفهان» بود که در ‏سال 1385 در تهران و اصفهان برگزار شد. کتاب حاضر، مجموعه ای از مقالات کارشناسان و پژوهشگران ‏ایرانی درباره نقاشی مکتب اصفهان است که در آن همایش ارائه شد. در این مقالات، افزون بر نگرشی نو به ‏‏«رضا عباسی»، آثار برخی از دیگر چهره های مکتب اصفهان، با دیدی تاریخی – تحلیلی بررسی شده است. ‏عناوین مقالات کتاب و نویسندگان آنها عبارتنداز: «رضا عباسی: نقاش توجیه گر چهره زمان/حبیب الله آیت ‏اللهی»، «مفهوم فضای اتمیستی در آثار رضا عباسی/مهرداد احمدیان»، «رضا عباسی/عبادالله بهاری»، ‏‏«دوران شناسی آثار طراحی و نقاشی رضا عباسی/اصغر جوانی»، «علی قلی بیک حبابدار- کتابدار/یعقوب ‏آژند»، «معین مصور و مکتب اصفهان/مهدی حسینی» و «مولانا جلال الدین میرک اصفهانی: هنرمند بهزاد ‏دست/محمد مهدی هراتی». ‏

mashindodi.jpg


از ماشین دودی ناصرالدین شاه تا بنز الگانس‏

نویسنده: خسرو معتضد

‏648 ص، تهران: انتشارات البرز، 1386، چاپ اول

این کتاب، تاریخچه ورود اتومبیل و رواج آن در ایران است. نویسنده پس از اشاره ای کوتاه به ساخت و ‏استفاده از اتوموبیل در کشورهای غربی، به ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران در اواخر عصر قاجار می ‏پردازد و گزارشی مصور از نخستین اتوموبیل های پایتخت و سپس رواج اتومبیل در ایران در اختیار ‏خوانندگان قرار می دهد. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز: «از تخت روان تا واگن های بلژیکی»، ‏‏«درشکه و کالسکه در دربار ایران»، «آرزوی ماشین دودی»، «ماشین دودی زیارتی»، «شاه می ترسید سوار ‏ترن شود»، «زمانی که اولین اتوموبیل وارد ایران شد»، «اتوموبیل در دهه 1290 ه. ش»، «اتومبیل سواری ‏ملیجک»، «جنگ اول و ازدیاد اتوموبیل در ایران»، «اولین خودروهای قسطی»، «جاده های ایران زیر ‏تخماق لاستیک اتومویل های فرنگی» و «آغاز سیل واردات به سوی ایران». ‏

kafkadarsahel.jpg

کافکا در ساحل

نویسنده : هاروکی موراکامی‎ ‎

مترجم: گیتا گرکانی‎ ‎

ناشر: کاروان، نوبت چاپ: چاپ اول- 1386، قیمت : 100,000 ریال‏‎ ‎

کافکا در ساحل، اولین رمانی است که از هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی، در ایران ترجمه و منتشر می ‏شود. چندی پیش نیز مجموعه ای از داستان های کوتاه این نویسنده با عنوان «کجا ممکن است پیدایش کنم» با ‏ترجمه بزرگمهر شرف الدین توسط نشر چشمه ترجمه و منتشر شد.‏‎ ‎

‏«کافکا در ساحل » دو شخصیت محوری و خاص دارد که در طول داستان خواننده را با خودشان همراه می ‏کنند؛ یکی کافکا تامورا، نوجوان 15 ساله ای که از خانه فرار کرده است، به این امید که از سرنوشت ادیپ ‏گونه ای که پدرش بای او پیش بینی کرده اس رهایی پیدا کند و دیگری ناکاتا، پیرمردی ساده و دوست داشتنی ‏که، به دنبال حادثه ای که در 9 سالگی برایش به شکل مرموزی اتفاق افتاده قدرت حافظه و توان درک و ‏یادگیری مفاهیم ساده و ابتدایی زندگی را از دست داده است و در عوض این هنر را پیدا کرده است که با گربه ‏ها حرف بزند و از همین طریق گربه های مردم را که گم شده اند برایشان پیدا می کند. ولی ناگهان در گیر ‏ماجرایی می شود و سکون و آرامش زندگی اش بر هم می خورد. او هم برای یافتن چیزی که خودش هم نمی ‏داتند چیست و کجاست راهی سفری نامعلوم می شود و… در این سیر و سلوک ذهنی و واقعی که کافکا و ‏ناکاتا به آن دست می زنند، شخصیت هایی فرعی با ماجراهایی در هم پیچیده به آنها می پیوندند. شاید بتوان« ‏کافکا در ساحل» را به نوعی نمایانگر اوج تخیل نویسنده ای دانست که مرزهای خیال و واقعیت را از میان ‏برداشته است.‏

هاروکی موراکامی، نویسنده برجسته ژاپنی، در سال 1949 در کیوتو به دنیا آمده و در نزدیکی توکیو زندگی ‏می‌کند. آثار او به سی و چهار زبان ترجمه شده است. در میان جوایز بی‌شماری که دریافت کرده، باید از ‏جایزه‌ی ادبی بسیار با ارزش یومیوری نام برد که اخیراً نصیب او شده و برندگان پیشین آن افرادی چون یوکیو ‏میشیما، کنزابورو و اوئه و کوبو آبه بوده‌اند.‏

zendegikhaste.jpg

زندگی مطابق خواسته تو پیش می رود

نویسنده: امیرحسین خورشیدفر

ناشر: مرکز، نوبت چاپ: چاپ اول- 1385، قیمت: 24000 ریال‏

زندگی مطابق خواسته ی تو پیش می رود، اولین مجموعه داستان امیرحسین خورشیدفراست که امسال نامزد ‏جوایز ادبی متعددی شد و توانست دو جایزه ی مهم مهرگان و نیز جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات ایران ‏را ازآن خود کند. این مجموعه در جایزه‌های گام اول، روزی روزگاری (به صورت مشترک) و بنیادگلشیری ‏‏(بخش مجموعه داستان اول) نیز به عنوان بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۵ برگزیده شد.‏

زبان در داستانهای این مجموعه با حفظ سادگی در عین حال از ظرافت های قابل توجهی برخوردار است که ‏در توصیف شرایط و جریانات جاری در مناسبات روزمره زندگی به خوبی در اختیار نویسنده قرار گرفته ‏است. شخصیت های این مجموعه داستان نیز غالبا از میان طبقه متوسط جامعه انتخاب شده اند. آدم هایی که ‏انگار به جبران بهای کمی که جامعه به آن ها می دهد، زیاد حرف می زنند. خورشیدفر با تکیه بر همین ‏ویژگی موفق به خلق فضایی شده است که برای مخاطب امروزی به راحتی قابل پذیرش است. از جمله یکی ‏از داستان های خوب این مجموعه داستان “یک تکه ابر واقعی” است؛ روایت شخصیتی که صدای خودش را ‏هم نمی تواند تحمل کند ولی مرتب حرف می زند بدون اینکه هدف خاصی را در بین گفته های بی پایانش ‏دنبال کند. همین مساله این داستان را جذاب می کند. مخاطب از این دسته آدم ها در اطراف خود، زیاد می ‏بیند. نوع نگاه نویسنده در کنکاش جهان پیرامون خود و قدرت تجزیه و تحلیل تیزهوشانه مناسبات اجتماعی و ‏گنجاندن آنها در بسترهای داستانی مناسب، از ویژگی‌های مجموعه یاد شده است‎. ‎‏ داستان هایی شهری که در ‏آنها، خورشید فر در یستر فضاهایی کاملا ایرانی، به پرداخت شخصیت ها و اتفاقات خانواده می پردازد، با ‏یک ویژگی تقریبا مشترک ؛ قهرمان در اغلب داستان ها یکی از نزدیکانش را از دست می دهد و مخاطب در ‏ادامه همراه رنج هایی می شود که این فقدان بر زندگی یازمانده ها می گذارد. ‏

امیر حسین خورشیدفر داستان نویس، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار ایرانی در ۱۱ اسفندماه ۱۳۵۹ در تهران ‏متولد شد و در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرد. در سال ۱۳۸۰ کتاب های کودک «‌داستانی از اولین ‏روزهای زمین»‌، «‌پسری که هیچ ستاره ای نداشت»، «‌باران» و «‌روزی که آسمان شکست» را از طرف ‏نشر ماهریز منتشر کرد‎.‎

mira.jpg

میرا

نویسنده: کریستوفر فرانک

مترجم: لیلی گلستان‏

ناشر: بازتاب نگار، چاپ: نوبت پنجم- 1385، قیمت: 12000 ریال‏

میرا داستانی علمی تخیلی دارد که در عین حال‏‎ ‎می توان آن را سوررئالیستی نیز به شمار آورد. داستان میرا ‏دریک دشت بی انتها اتفاق می افتد که تمام آن را با قیر پوشانده اند. در روزهای گرم ابرهای سیاهی همه ‏دشت را می پوشاند و خانه های شهر همه شیشه ای هستند.‏

کسانی که میرا را می خوانند بدون استثنا آن را با 1984 جورج اورول مقایسه می کنند. دنیای عجیبی که در ‏آن یا باید معالجه شوی تا بتوانی اطاعت کنی یا اینکه بمیری. در این دنیا هیچ کس حق انتخاب کردن یا انتخاب ‏شدن ندارد. برای مثال مردی که یک زن را به عنوان معشوقه خود انتخاب می کند به جامعه خیانت کرده ‏است. زیرا از یکسو مردان دیگر را از بهره بردن از آن زن محروم کرده است و از طرف دیگر زن های ‏دیگر را از داشتن خودش. ‏

این کتاب که نخستین بار پیش از انقلاب در سال 1354 در ایران منتشر شده بود، پس از سه دهه با بازنگری ‏جدید در سال 1384 دوباره اجازه چاپ پیدا کرد. با این حال تابستان‌ امسال‌ ترجمه‌ی‌ رمان‌ “میرا” باز هم ‌ ‏توقیف‌ شد و این امر در حالی صورت گرفت که این‌ کتاب‌ طی‌ دوسال‌ به‌ چاپ‌ سوم‌ رسیده‌ بود. گویا دلیل‌ لغو ‏امتیاز نشر این‌ کتاب، وجود صحنه‌های‌ سکسی‌ در آن‌ بوده‌ است. این در صورتی است که پس‌ از ‏خودسانسوری‌ ناشر و مترجم‌ نشر، به نظر می رسد کتاب، این قابلیت خود را از دست داده است. با این ‏توصیف به نظر می رسد درک‌ تساوی‌ طلبانه‌ از عدالت‌ و از بین‌ رفتن‌ فردیت‌ انسانها در قالب‌ قوانینی‌ که ‏امروزه در جامعه ما حاکم شده است دلیل اصلی جمع آوری این کتاب باشد.‏

لیلی گلستان مترجم و گالری‌دار ایرانی، دختر ابراهیم گلستان و خواهر کاوه گلستان است. وی که عضو کانون ‏نویسندگان ایران است در زمینه ترجمه آثار مشهور دنیا به فارسی همواره مورد توجه خواننده های حرفه ای ‏کتاب در ایران بوده است. از دیگر آثار لیلی گلستان می توان به ترجمه رمان های زندگی، جنگ و دیگر هیچ ‏اثر اوریانا فالاچی، تیستوی سبز انگشتی، اثر موریس دروئون، گزارش یک مرگ اثر گابریل گارسیا مارکز، ‏مردی که همه‌ چیز همه چیز همه چیز داشت اثر میگل آنخل آستوریاس، بوی درخت گویاو اثر گابریل گارسیا ‏مارکزو حکایت حال- مصاحبه با احمد محمود- اشاره کرد.‏‎ ‎

tarjibandi.jpg

ترجیع بندی برای شاعران جوان

نویسنده: فتح الله بی نیاز

ناشر: افراز، نوبت چاپ: چاپ اول- 1386، قیمت:20000 ریال‏

‏«ترجیع بندی برای شاعران جوان»، روایتی است از بازگشایی پرونده ای که از کشته شدن چند ناشر معروف ‏توسط شاعری جوان (یوری) و معشوقه اش (نادژدا) حکایت می کند. یوری در این اثر نماینده شاعرانی است ‏که برای ورود به میدان نشر و حضور در جامعه می بایست سرخوردگی ها، تحقیرها و اهانت های فراوان را ‏از سر بگذرانند‎. ‎‏ در کشوری که بی نیاز تصویر می کند-شوروی-، دخترهایی که زیبا هستند، مشکل چندانی ‏برای انتشار آثار نه چندان در خور توجه خود ندارند. در این بین سو استفاده افراد از وابستگی هایی که به ‏دستگاه حاکم دارند و از طرف دیگر حضور مافیایی که قدرت را به توعی در دست دارد این فضا را برای ‏نویسندگان مستقل و در عین حال مستعد سنگین تر کرده است. شرایطی که در اغلب موارد منجر به تن ‏فروشی از سوی این افراد ناکام و زیر پا گذاشتن هر آنچه به آن اعتقاد دارند می شود.‏

‏«ترجیع بندی برای شاعران جوان» تلاش می کند از طریق واکاوی این عقده های روحی هنرمندان و ‏نویسندگان ومعرفی این فضای آلوده و فاسد فرهنگی و موضوع نحقیر شاعران و نویسندگان گمنام، بدون ‏استفاده از تکنیک پست مدرن اما با استفاده از شگردهای آن مثلا با ترکیب و تو در تویی راوی های غیر قابل ‏اعتماد، اغناگرو… به پاسخی مناسب برای سوالات مطرح شده در فضای روشنفکری دست پیدا کند و از ‏طرف دیگر تعارض های موجود در عمل و اندیشه این طبقه خاص از جامعه را به چالش بکشد.‏

این داستان که در روسیه امروز اتفاق می افتد ماجرای یوری، شاعری جوان، لطیف و عاشق پیشه اما کینه ‏توز و انقلابی را روایت می کند که برای چاپ کتابش به مشکل بر می خورد. یکی از ناشرینی که از چاپ ‏کتاب یوری سرباز می زند و مورد غضب او قرار می گیرد « پاولنکو» است. کسی که با راهنمایی برادرزاده ‏اش یک انتشاراتی راه انداخته است، اما بی سوادتر از آن است که حتی کتاب ها را نگاه کند. او از سوی دیگر ‏با رونق گیری بازار، به کار بساز و بفروشی هم روی می آورد و مجتمع مسکونی می سازد و… پاولنکو ‏معمولا آثار نویسندگان و شعرای جوان را با هزینه خودشان چاپ می کند و روال کارش هم این است که پول ‏چاپ 5 هزار جلد را از آنها می گیرد ولی هزارتا بیشتر چاپ نمی کند‏‎.‎‏..‏‎ ‎


فتح الله بی نیاز 33 سال از مطبوعات و مجامع ادبی ایران دوری جسته و در آن سال ها آن قدر کتاب خوانده ‏که هم اکنون به عنوان یک منتقد و داستان نویس حرفه ای در جامعه ادبی ایران مطرح است.از دیگر آثار این ‏نویسنده می توان به رمان های “ستیزه جوی دلتنگ”، “ملاقات با مسیح”، “افعی ها خودکشی نمی کنند” و ‏مجموعه داستان “تشییع جنازه یک زنده به گور” اشاره کرد.‏

نشریات رسیده

baran.jpg

باران زمستانی

شماره 17 و 18 فصلنامه‌ی باران در سوئد منتشر شد.‏‎ ‎تزئین‌بخش جلد این شماره عکسی از عکاس ایرانی ‏مقیم سوئد، فتح‌الله زند است.‏

شماره‌ی جدید فصلنامه‌ باران با سرسخن مسعود مافان و همچنین مقاله‌ای از طارق علی (ترجمه منوچهر ‏اردلان) و اباویت برات‎‎استروم با عنوان کفرگویی لسینگ در کلیسای فمینیسم(رباب محب) آغاز می‌شود.‏

‏ در بخش «زندان»، گفت و گویی با خانم فروغ لطفی، مادر یکی از جان باختگان دهه‌ی شصت (گفت و گو ‏از: سعید افشار) و پاره‌ای از خاطرات زندان عفت ماهباز آمده است. ‏

‏ بخش «داستان»، آثاری از محمود فلکی داستان‌نویس ساکن آلمان، قدسی قاضی‌نور داستان‌نویس ساکن هلند و ‏بهرام مرادی داستان‌نویس ساکن آلمان، و بخش «شعر»، آثاری از شیدا محمدی، ماندانا زندیان، تیرداد نصری ‏و اکبر ذوالقرنین را دربرگرفته است.‏

در بخش «نقد… نظر… مقاله» نیز این مقالات چاپ شده است: نماد بیگانگی ما (محمد بهارلو)، دیو در ‏فرهنگ شفاهی و مذهبی ایران (شکوفه تقی)، پوشیده‌نویسی در ادبیات فارسی (نسیم خاکسار)، شعر بهار و ‏تاریخچه‌ مجلس شورای ملی (شهین سراج)، برای آزادی هیچ قیمتی گران نیست (نوال السعداوی- ترجمه علی ‏شفیعی)، نگاهی به رمان عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک (بهروز شیدا)، نگاهی به رمان آنجل لیدیز، ‏نوشته‌ی خسرو دوامی (علی صیامی)، ادبیات واقعیت ‌گریز و ادبیات تعبیری (لاورنس پرین- با ترجمه ‏ابوالقاسم گلستانی)، زنان خاطره‌نویس در تبعید (عزت‌السادات گوشه‌گیر)، نگاهی به رمان بره گمشده راعی ‏‏(پاکسیما مجوزی) و کشتار دگراندیشان در ایران (رضا اغنمی).‏

‏ در بخش «اندیشه»، چهار مقاله ارائه شده است: آزمونی در پرسیدن: فرانتس کافکا و ژان پل سارتر (آرامش ‏دوستدار)، سفرنامه‌ میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی (کرامت‌الله راسخ)، اقتصاد ایران به کدام سو؟ (احمد علوی) و ‏کسروی و گفتمان فلسفی تجدد (سعید گلکار).‏

در این شماره در بخش «بازتاب و خبر»، نقدی از ساناز اقتصادی‌نیا بر داستان کوتاهی از شکوفه تقی، ‏یادداشتی از روح‌انگیز شریفی‌نیا، نویسنده‌ رمان چه کسی باور می‌کند رستم در پاسخ به چند نکته مطرح شده ‏در نقد و بررسی نیره توکلی بر رمان وی که در شماره 14 و 15 منتشر شده بود، و هم‌چنین انتقادی از ‏کوشیار پارسی، داستان نویس ساکن هلند از یک خبر منتشر شده در باران و همراه با آن ارائه اطلاعاتی ‏مبسوط از ترجمه آثار شاعران و داستان‌نویسان معاصر ایران به زبان هلندی، چاپ و منتشر شده است. ‏صفحات پایانی شماره‌ 17 و 18 به چند خبر فرهنگی و معرفی چند کتاب اختصاص دارد. ‏

‏ ‏

baya.jpg

ماهنامه بایا

ماهنامه بایا این بار با مقدمه‌ای متفاوت از فرخنده حاجی‌زاده به عنوان صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر ‏منتشر شد. فرخنده حاجی‌زاده در مقدمه خود که عنوان «روسفید نمی‌‌کند عذر! قبول!» را برای آن انتخاب ‏کرده است از حوادثی سخن می‌گوید که به تعطیلی ویستار منجر شد. ‏

حاجی‌زاده سرمقاله خود را این گونه آغاز کرده است: «آنچه بر کتابفروشی و موسسه فرهنگی ویستار در چند ‏ماه گذشته رفت، چون به صورت گسترده در رسانه‌ها آمده است از تکرار آن خودداری می‌کنم اما اینکه کسی ‏با نیت زراندوزی، ارضای نخوت، تکبر، ترمیم عقده‌های شخصی، خوش‌خدمتی، واسط‌گی و یا هر دلیل ‏دیگری یک شبه به تخریب یک موسسه فرهنگی دست می‌زند. اینکه قاضی سوگند یادکردهای بنا به دلا‌یلی رایی ‏خلا‌ف عدالت صادر می‌کند. اینکه پرونده‌ای به صورت مجهول بررسی می‌شود. اینکه حکمی مسیر خود را ‏‏11 روزه طی می‌کند. اینکه وزارتخانه متبوعش اظهار تاسف می‌کند که در این زمینه کاری از دستش ‏برنمی‌آید و… ‏

بخشی از رمان صورت مردگان جهانم به قلم رضا براهنی، بخشی از رمان وصف سه چهار یار در افسانه و ‏افسون به قلم محمد محمدعلی، نرقه از قباد آذر آیین، برکه مرداب از حسن اصغری، مثل چشم‌هایت از محب ‏ایرانزاد، ژان والژان از سینا برازجانی، دنیا جای ترسوها نیست از شهرزاد توتونچی، علی‌اکبر و انار از ‏بنفشه حجازی، جادوی خواب و خیال از حسن خادم، سایه‌های هامون از محمد هلیلی، صدای پا از میترا داور، ‏این راه دور و دراز از علی اشرف درویشیان، رعنا وقتی که خواب است از رضا زنگی‌آبادی، تسلیم از ‏محمود شاه‌محمدی، قرار بود امروز بریم مسافرت از فاطمه شریف‌نژاد، یک باره با دو چشمش که بزرگ‌ترین ‏حفره است از لیلا‌ صادقی، شهر پارچه‌ای شهر صلح از ری را عباسی، چهار از شیرین فتوگرافی، زن زیر ‏تیر برق از حسن فرهنگ‌فر، جای مناسب از فراز عطار، رخت چرک‌ها از مریم علی بیگی، این هم از مرگ ‏از فرهاد حیدری گوران، در سوگ عمران از منصور بنی مجیدی و می‌دانم تو نیستی! از محمد جای‌زاده از ‏جمله مطالب این شماره بایا است. ‏

simia.jpg

‎ ‎‏”سیمیا” ویژه بهرام بیضایی‎ ‎

دومین شماره از دوره جدید مجله سیمیا در 364 صفحه‏‎ ‎‏ منتشر شد. این شماره “سیمیا” به مناسبت اجرای ‏نمایشنامه “افرا” به بهرام بیضایی و تئاتر او اختصاص یافته است. ‏

در این شماره می خوانیم: یادداشت سردبیر/علی دهباشی، درباره این ویژه نامه/حمید امجد، برای زادروز ‏بهرام بیضایی/اکبر رادی، یادداشت بهرام بیضایی در سوگ اکبر رادی، سالشمار زندگی و آثار بهرام ‏بیضایی، بهرام بیضایی؛ آثار اولیه/ژیزل کاپوشینسکی/بابک تبرایی، بهرام بیضایی؛ نمایشنامه نویس/محمد ‏رحمانیان، بیضایی ناشناخته/محمد چرم شیر، بیضایی معاصر/حمید امجد، بهرام بیضایی؛ گنوستی سیسم ‏مدرن و کاربرد اجتماعی/دکتر بهرام جاسمی، بازی برای بیضایی/رضا کیانیان، “چهار صندوق” در پرتو ‏رویدادهای تاریخی ایران (دهه های بیست تا چهل) / افشین هاشمی، نگاهی کوتاه به استعاره تن پوشی و بدل ‏پوشی در نمایشنامه «ندبه»/فارس باقری، درسهای «سهراب کشی»/محمد چرم شیر، از جهان پاکان در پی ‏اصل گم شده/حمید امجد، میزگرد درباره «میراث» و «ضیافت»، پرسشی به نام «مرگ یزدگرد»/رضا ‏براهنی، سینما و تئاتر بدون تجربه کردن می میرند/حمید امجد و احمد پایداری، بانو آئویی چالش بنیادین ‏هستی/شهرام جعفری نژاد، کارنامه بندار بیدخش سخندانی و زیبایی/ایرج کریمی، درنگی بر دو تئاتر از ‏بهرام بیضایی/حمید امجد، بازاندیشی جهان کهن/حمید امجد، “شب هزار و یکم” ملتی که تا قصه می گوید، ‏زنده است/شهرام جعفری، …در توضیح سیاسی نبودن/محمد رحمانیان، افرا در انتظار/مژده شمسایی، ‏درسهای «افرا»/محمد رحمانیان، روایتگری قصه در «افرا»/اصغر عبداللهی، یادداشتی بر نمایشنامه “افرا یا ‏روز می گذرد” رساله در باب نجات/محمد رضایی راد، درباره بازی در نمایش «افرا»/افشین هاشمی و ‏گفتگو با بیضایی درباره افرا /حمید امجد.‏

علی دهباشی در بخشی از سرمقاله خود با عنوان “بیضایی و تئاتر ملی” می نویسد: “نام بهرام بیضایی که ‏کارنامه هنری اش به نیم قرن می رسد بیش از هر نمایشنامه نویس دیگری با تئاتر ملی ایران گره خورده ‏است. رویکرد بیضایی با تئاتر ملی رویکردی نه صرفاً از سر احساس و عشق به سرزمینش بلکه پاسخ به ‏ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده است. بیضایی بیش از هر نمایشنامه نویسی دغدغه نمایش ایرانی داشته و در پی ‏آن بوده تا آنچه اجرا می شود به دل مردم راه یابد اما هرگز نخواسته و بر سر آن نبوده تا برای دست یابی به ‏چنین هدفی حدی برای فهم مردم تعریف و معلوم کند. او از آن دسته هنرمندانی است که هرگز فرهنگ متوسط ‏را تاب نیاورده و همین بیانگر حرمت او به مخاطب خود است.“‏

neveshta.jpg

نوشتای ششم

شماره‌ ششم “نوشتا” که سال اول انتشار خود را می‌گذراند، ویژه‌ی دی، بهمن و اسفند منتشر شده است. در این ‏شماره، دو شعر منتشرنشده از دفتر “دلتنگی‌ها”ی یدالله رؤیایی و شعرهایی از: اسماعیل شاهرودی، محمدعلی ‏سپانلو، ابوالفضل پاشا، علی الفتی و… و داستان‌هایی از: کاظم رضا، علیمراد فدائی‌نیا و… منتشر شده‌اند. ‏

بررسی زمان در رمان “خیابان بهار آبی بود” حسین آتش‌پرور، دو مقاله از پی‌یر روردی - شاعر فرانسوی - ‏با ترجمه‌ آرش جودکی و درآمدی بر رمان “خویشاوندان دور” کارلوس فوئنتس نوشته‌ی مارتن وان دلدن با ‏ترجمه‌ جواد اسحاقیان، از دیگر مطالب منتشرشده در این شماره هستند، که مطالبی را هم به زبان‌های عربی ‏و فرانسوی دارد. ‏

‏”نوشتا” با مدیرمسؤولی حسین واحدی‌پور و سردبیری محمدحسین مدل منتشر می‌شود. ‏