وضعیت وخیم پناهجویان در سوئد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روند فرار از کشوررو به افزایش است

گزارش‌ها از سوئد حاکیست تعدادی از پناهجویان کرد ایرانی در اعتراض بە تصمیم ادارە مهاجرت این کشور کە درخواست پناهندگی آن‌ها را نپذیرفتە، در شهر استکهلم پایتخت این کشور دست به اعتصاب غذا زده‌اند؛ اکنون با گذشت یک هفته از این اعتصاب، وضعیت جسمانی برخی از این افراد، وخیم گزارش شده و از روز گذشته نیز یک نفراز آن‌ها لب‌های خود را به نشانه اعتراض دوخته است.

 سخنگوی پناهجویان اعتصاب کننده در استکهلم به روز می‌گوید اداره مهاجرت این کشور به آن‌ها گفته مدارک ارائه شده در پرونده این دسته از پناهجویان برای دریافت پناهندگی کافی نیست و نمی‌تواند ثابت کند که آن‌ها نیازمند حمایت بین المللی هستند و ایران برای افراد دارای چنین پرونده‌هایی به اندازه کافی امن است.

هرش ناصری، خبرنگار، در پایتخت سوئد هم به روز می‌گوید این اعتصاب، چندمین مورد از زنجیره اعتصاب‌های پناهجویان ایرانی در سوئد طی چند ماه گذشته است. او دلیل افزایش اعتراض‌ها را روند فزاینده درخواست پناهجویان ایرانی و همچنین قوانین “سختگیرانه” اداره مهاجرت این کشور در رابطه با وضعیت پناهجویان، ارزیابی می‌کند.

 به دنبال انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در ایران، شمار متقاضیان پناهندگی در کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری داشته است.

 

برگردید؛ ایران امن است!

به گفته ریبوار ابراهیم زادیان، سخنگوی پناهجویان اعتصاب کننده در استکهلم اکثر اعتصاب کنندگان از اعضای کنونی یا سابق احزاب کرد ایرانی هستند و در صورت بازگشت بە ایران تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و با مجازات سنگین دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روبرو خواهند شد.

در دو سال گذشته دست کم ۷ زندانی سیاسی کرد به اتهام محاربه از طریق ارتباط یا هواداری احزاب کرد که از آن‌ها به عنوان “ضدانقلاب و معاند” یاد می‌شود اعدام شده اند و نزدیک به 20  نفر دیگر با اتهامات و احکام مشابه در زندان به سر می‌برند.

آقای ابراهیم زادیان می‌گوید: “این پناهجویان که تعدادشان ۲۰ نفر است، مدت یک ماه است در میدان Sergelstog شهر استکهلم چادر زده و قصد دارند در آنجا بمانند؛ آنها از یک هفته گذشته نیز دست به اعتصاب غذا زده و در این مدت یک نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل شده و یک نفر دیگر به نام فریدون حسن آذرپور نیز روز چهارشنبه، ۱۳ مهرماه لب‌های خود را به نشانه اعتراض دوخته است.”

فواد ولزی و نامجو طحمی دو نفر دیگر از پناهجویان بلاتکلیف در سوئد هستند که به گفته آقای ابراهیم زادیان قبل از این اعتصاب از سوی دولت سوئد دستگیر شده و دستگاه قضایی آن کشور تصمیم گرفته است در روزهای آینده آن ها را به ایران بازگرداند.

هرش ناصری، با بیان اینکه یک پناهجوی ایرانی هفته گذشته از سوی دولت سوئد به کشور هلند دیپورت شد تا از آنجا به ایران بازگردانده شود، می‌گوید: “خوشبختانه پس از اعتراض آقای علی منصوری و اعتراض مسافران، خلبان هواپیما پرواز را به تاخیر انداخته و در ‌‌نهایت از استرداد این شخص به ایران جلوگیری و مجددا به سوئد بازگردانده شده و در حال حاضر نیز در استکهلم بازداشت است.”

از سوی دیگر گزارش‌ها از نروژ حاکیست که مقامات قضایی این کشور روز پنجشنبه، ۷ مهرماه، قصد داشتند دو نفر از ایرانیان متقاضی پناهندگی از این کشور را به ایران برگردانند.

آقای ناصری می‌گوید اعتصاب کنونی پناهجویان کرد ایرانی درسوئد در طول دو ماه گذشته پنجمین مورد از زنجیره اعتصاب‌های پناهجویان ایرانی است: “پرونده‌های بیشتر آن‌ها پس از اعتصاب‌ها جهت رسیدگی بیشتر مجددا بازگشایی شده، اما هنوز پاسخ مشخصی از دولت سوئد نگرفته‌اند.”

 

مهاجرت کم سابقه

به گفته کار‌شناسان موج مهاجرت قانونی و غیرقانونی ایرانیان از کشور در دو سال گذشته شاید با هیچ دوره دیگری پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ قابل مقایسه نباشد.

شمار زیادی از شهروندان عادی، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و مدنی در طول دو سال گذشته به کشورهایی نظیر ترکیه، آذربایجان، مالزی و عراق سرازیر شده‌اند. بسیاری دیگر با وجود اینکه پاسخ مثبت کمیساریای عالی پناهندگان را دریافت کرده‌اند، همچنان در شرایط “بلاتکلیفی” به سر می‌برند وبر اساس گزارشها  وضعیت کلی آن‌ها مناسب ارزیابی نمی‌شود.

سازمان ملل متحد، چندی پیش اعلام کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در خردادماه ۱۳۸۸، شمار پناهجویان ایرانی رشدی قابل ملاحظه داشته است.