متهمان تعلیم دیده ‏اند لب باز نکنند

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» آخرین یافته‏ های قوه قضائیه از پرونده اختلاس

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می گوید با وجود اینکه متهمان اصلی پرونده فساد مالی اخیر، “تعلیم دیده بودند تا لب باز نکنند” اما سرنخ‌ های جدیدی در پرونده بزرگ ترین اختلاس مالی تاریخ ایران به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آیت‌ الله صادق آملی لاریجانی دیروز در جمع روسای کل دادگستری ‌ها و دادستان ‌های کشور پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی را “ضربه ‌ای برای اعتبار نظام” توصیف و اظهار امیدواری کرد که نظام جمهوری اسلامی “بسیج شود تا با این فساد برخورد شده و حیثیت نظام حفظ شود.”

 

تناقض در اظهارات لاریجانی و اژه‏ای

آملی لاریجانی با بیان اینکه “تا مدت ‌ها متهمان آموزش دیده بودند تا لب باز نکنند”، گفت: “خیلی طول کشید تا سرنخ‌ هایی پیدا کنیم ولی دوستان از دادستانی کل کشور و دادستانی تهران توانستند مطالب و اسناد جدید به دست آورند و اوایل بسیاری از مسئولین این شرکت ‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و عده ‌ای دستگیر و بازجویی شدند و اموال کشف شده در تهران رسیدگی می‌شود.”

رئیس قوه قضائیه همچنین از روسای دادگستری استان‏های کشور خواست پرونده‏های مرتبط با این فساد، در دادگستری‏های استان‏ها متوقف شوند تا تکلیف این پرونده “در مرکز معلوم  و بعد به آنها رسیدگی شود.” گفته می‏شود علت این دستور این است که افراد وابسته به گروهی که این اختلاس را انجام داده در شهرهای مختلف کشور مشغول طرح دعاوی درباره اموال این گروه هستند.

آملی لاریجانی همچنین اعلام کرده که اموال شرکت‌های این گروه در خارج از کشور کشف و ضبط شده است.

این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور روز یک شنبه در اظهاراتی کاملا متفاوت با سخنان روز گذشته رئیس قوه قضائیه گفته بود که هنوز میزان اموال خارج از کشور متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی برآورد نشده و این دارایی‌ها در خارج از کشور توقیف نشده و برنگشته ‌است.

اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره “آموزش” متهمان پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی در حالی منتشر شده‏است که وی هیچ توضیحی درباره گروه یا کسانی که این متهمان را برای مقاومت در مقابل گرفتن اعتراف آموزش داده بودند ارائه نکرده است.

در هفته‏های ابتدایی رو شدن این پرونده فساد، اسناد متعددی درباره ارتباط تنگاتنگ برخی چهره‏های دولتی نظیر اسفندیار رحیم مشایی با متهمان ردیف اول پرونده افشا شد. برخی چهره‏های اصولگرا و نمایندگان مجلس نیز پس از آن بر صحت این اسناد و ارتباط و همکاری عاملان اختلاس با مقامات دولتی تاکید کردند.

پس از افشای اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور،گفته بود این اختلاس بدون وابستگی به قدرت یک شخص حقیقی و یا حقوقی، امکان پذیر نبوده؛ پس از آن هم بر اساس سندی که در روزنامه تهران امروز به چاپ رسید، مشخص شداسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد در نامه‌ای به وزرای اقتصاد و راه خواستار تسریع در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان به گروه امیر منصور آریا که از او به‌عنوان عامل اصلی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی یاد می‌شود، شده است.

همان زمان سید ناصر موسوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی گفته بود: شکی نیست که در این اختلاس با این حجم عظیم، افرادی دست داشتند که دارای قدرت بالایی بودند.

 

مدیران بانک با مشایی ارتباط داشتند

 در آخرین نمونه ازاین اظهارات، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همزمان با سخنان رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه فساد اخیر بانکی یک نوع “فریب، تقلب و جعل اسناد” است، گفته: “مدیران عامل بانک ها هر 15روز با رئیس دفتر رئیس جمهور جلسه می گذاشتند و با وی دیدار می کردند از این رو باید معلوم شود که این جلسات برای چه برگزار می شد؟”

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم دوشنبه شب در نشست بررسی تخلفات بانکی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد در خصوص استیضاح سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: “مجلس در خصوص استیضاح وی کوتاهی کرد. چرا که باید این استیضاح رای می آورد اما اینگونه نشد. البته باید به صلاحیت برخی از مسئولان در نظام بانکی نیز اشاره کنم. معتقدم آقای پورمحمدی صلاحیت قائم مقامی بانک مرکزی را نداشت و باید از همان ابتدا با افرادی که در عرصه فساد اقتصادی فعالیت می کردند برخورد می شد.”

این نماینده مجلس گفته است که “اگر قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی خوب عمل کند اعتماد عمومی برطرف می‏شود و الا باید گفت واویلا.”

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه سخنان خود در دانشگاه امام صادق تاکید کرده است که “در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جوازهای امیرمنصور آریا شهرک صنعتی لوشان در لرستان بود که ظرف 26 روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست.”

این نماینده مجلس افزوده است که “در آمریکا 300 تا 600 میلیارد جرم توسط یقه سفیدها صورت می گیرد و این نشان می دهد که در این کشور فساد پررنگ است اما با آنها برخورد می شود و مفسدین را به مردم معرفی می کنند که در این راستا می توان به شرکت ENRON اشاره کرد.”

آقای توکلی پیشتر هم گفته بود وقتی مقام‌های دولتی متهم هستند و”رئیس دولت جلوی رسیدگی پرونده‌های آن‌ها را می‌گیرد و قوه قضائیه در رسیدگی به صاحب‌منصبان بزرگ دولت تعلل می‌کند”، طبیعی است جسارت انجام چنین “جنایاتی” در اقتصاد کشور پیدا می‌شود.

با این حال محمود احمدی نژاد در چند نوبت ارتباط نزدیکان و اعضای دولت را با پرونده اختلاس 3 میلیارد دلاری رد کرده و حتی مدعی شده که علی رغم رخ دادن این فساد بزرگ مالی همچنان دولت او “پاک‏ترین دولت تاریخ” است.

 

تیر دولت به سنگ خورد

در ادامه تلاش‏های دولت برای برائت جستن از همکاری در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، روزنامه ایران ، ارگان دولت احمدی نژاد و به تعبیری حامی گروه “جریان انحرافی”، ویژه نامه ای در ارتباط با فساد اخیر بانکی منتشر کرد که در آن رسانه های اصولگرا به دخالت در این فساد بزرگ متهم شده اند؛ این ویژه نامه قرار بود هفته جاری منتشر شود اما توقیف شد.

آنطور که گفته می‏شود در این ویژه نامه عکس قدیمی یکی از شخصیت های رسانه ای اصولگرا در کنار مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی به عنوان سندی بر تایید ادعای این روزنامه منتشر شده است. یک محور دیگر ویژه نامه مزبور حمله به قوه قضاییه، به ویژه غلامحسین  محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و مسوول نظارت بر رسیدگی به پرونده اختلاس بوده است.

سایت “جهان نیوز”، نزدیک به مراجع امنیتی و اطلاعاتی تهیه این ویژه نامه را “در ادامه تلاش‌های رسانه‌های نزدیک به گروه انحرافی برای ایجاد مانع در مسیر قضایی پرونده فساد بزرگ بانکی” و “سئوال برانگیز” ارزیابی کرده است.

به گزارش جهان نیوز رویکرد اصلی این ویژه نامه “تخریب برخی شخصیت ها و نهادهای انقلابی است که نقشی بی بدیل در مهار و مقابله با فتنه داشته و طی چند ماه اخیر نیز به مبارزه با جریان انحرافی پرداخته یا نسبت به بروز و ظهور آن هشدار داده بودند”.

جهان نیوز نوشته است: “تلاش نزدیکان رئیس گروه انحرافی برای منحرف ساختن افکار عمومی از نتیجه قضایی پرونده فساد بانکی در حالی افزایش یافته است که به گفته حجت الاسلام محسنی اژه ای، ناظر ویژه این پرونده، کیفرخواست پرونده متهمان فساد اخیر بزودی ارائه می شود.”