فتنه دنبال جایگاه تشریفاتی برای رهبر بود

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» توصیف صفارهرندی از قدرت گروهی که می گوید مرده اند

محمدحسین صفارهرندی، برکنار شده دولت احمدی نژاد و  مشاور فعلی  سپاه پاسداران که در نخستین روز بهمن ماه سال گذشته مدعی شده بود “با محاکمه و زندانی کردن 100 نفر از گردانندگان فتنه ریشه قضایا خشکانده شده است” و تنها چند روز بعد برخلاف گفته هایش با حضور انبوه جنبش سبز در 25 بهمن ماه در تهران وشهرستان ها مواجه شد، بار دیگر طی اظهاراتی ادعا کرد که “فتنه گران جرأت حضور خیابانی ندارند، چرا که ضربه سیلی مردم ولایت مدار را چشیده اند”.

سردبیر سابق روزنامه کیهان در همایش استانی بازنشستگان سپاه استان سمنان گفت: “پوزه‌ دشمن در فتنه سال 88 با بصیرت و حضور مردم، به خاک مالیده شد، اما همچنان که فتنه 88 به مراتب از فتنه 78 پیچیده‌تر بود، متناسب با قدرت و پیچیدگی انقلاب اسلامی، طرح‌ریزی دشمنان برای ایجاد فتنه‌های بعدی در آینده نیز پیچیده‌تر از فتنه‌های سال 78 و 88 خواهد بود.”

صفارهرندی در ادامه سخنانش ماجرای کوی دانشگاه و اعتراضات تیر 78 را “فتنه اصغر” و اعتراضات پس از انتخابات 88 را “فتنه اکبر” خوانده و افزود: “فتنه‌گران برای دستیابی به اهداف ننگین خود از روش‌های پیچیده‌تر بهره خواهند برد. دشمنان آموخته‌اند که نباید به صورت آشکار وارد منازعه با مردم مسلمان شوند، چرا که در این صورت شناسایی آنها آسان‌تر است و با ایجاد خط انحرافی به دنبال بهره‌گیری از گفتمان دینی و خصوصا گفتمان مهدویت هستند.”

وی در بخش دیگری از اظهاراتش برخلاف گذشته که مدعی شده بود “ فتنه گران می خواستند زیرآب اسلامیت نظام را بزنند” این بار تاکید کرد: “حقیقت اصلی در فتنه 88 براندازی نظام بود که 10 سال پیش از این یکی از عوامل مؤثر فتنه اعلام کرده بود که آنها به دنبال جایگاهی تشریفاتی برای رهبری هستند.”

او همچنین با بیان این که “بعد از آنکه بسترهای فتنه و ریشه‌های ایجاد فتنه معلوم شد، راه مبارزه با فتنه‌ها نیز مشخص می‌شود” گفت: “هر فتنه‌ای در ابتدا، به شیوه نرم و از راه مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شکل می‌گیرد و راه مبارزه با فتنه، ترویج فرهنگ اسلامی و الهی است.جهاد و مبارزه نرم باید تا جایی ادامه یابد که توان مخالفان دین و نظام اسلامی به حداقل برسد به گونه‌ای که نتوانند ضربه‌ای به نظام اسلامی وارد سازند.”

اظهارات اخیر صفارهرندی در شرایطی است که وی پیش از این در نخستین روز بهمن ماه سال گذشته طی اظهاراتی از همین دست نیز مدعی شده بود که “در فتنه سال گذشته عده ای وسیله دست خارجی شدند و عقبه بیرونی داشتند که با تلاش نیروهای اطلاعاتی بیش از سه هزار نفر شناسایی شدند که با تفهیم اتهام، کارآنها خاتمه یافت. 100 تن از گردانندگان اصلی جریان فتنه هم که مجرم بودند محکوم شدند که ریشه قضایا خشکانده شد.”

تنها چند روز پس از این اظهارات صفارهرندی در پی درخواست مجوز رهبران جنبش سبز؛ میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای حمایت از قیام مردم تونس و مصر در 25 بهمن ماه  که با مخالفت وزارت کشور نیز مواجه شد تهران و برخی از شهرهای کشور شاهد حضور گسترده جنبش سبز پس از یکسال سکوت شد.

البته مردم معترض به نتیجه انتخابات 88 در قالب جنبش سبز درحالی در 25 بهمن 89 دوباره دست به حضور در خیابان ها زندند که در یکسال سکوت معترضان جدای محمد حسین صفار هرندی بارها فرماندهان  دیگر سپاه پاسداران، چهره ها و رسانه های جناح حاکم نیز از شکست جنبش سبز و اعتراضات مردمی با جملاتی نظیر “چشم فتنه کور شد”، “آخرین میخ بر تابوت فتنه”، “ریشه فتنه خشکانده شد”، “نابودی کامل فتنه گران” و… خبرداده  بودند.

ادعاهایی که پاسخ رهبران جنبش سبز را نیز در پی داشت چنانچه مهدی کروبی در همین باره خطاب به فرماندهان نهادهای نظامی و چهره های حکومتی گفت: “آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!”

آقای کروبی در آبان ماه سال گذشته همچنین تاکید کرده بود که “حرکت قانونی و حق طلبانه مردم ادامه دارد، شماها هم با این بگیر و ببندها و انواع و اقسام تبلیغات علیه حرکت اصلاحی مردم، نمی توانید جلوی این حرکت را بگیرید و حرکت اصلاحی مردم تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.”

همچنین میرحسین موسوی  نیز در خردادماه سال گذشته در دیداری با زندانیان سیاسی پیش از انقلاب و در پاسخ به ادعاهای حکومتی ها تاکید کرده بود که “جنبش سبز یک جریان ادامه دار است که نه با بستن و گرفتن و تهدید و زندانی کردن و نه با کشتن متوقف نخواهد شد چرا که مطالبات برآمده از نیازهای واقعی و انسانی ملت ما را دارد. این جنبش یک جنبش چهار فصل است. تجدید حیات می کند، در شکل های مختلف ظاهر می شود. اینطور نیست که برای یک مقطع کوچک باشد و یا ارتباطی به شخص خاص داشته باشد بلکه برآمده از نیازهای ملت ما و در موازات مبارزات طولانی ملت برای نیل به آزادی و عدالت است.”

هرچند پس از اعتراضات گسترده و حضور مجدد جنبش سبز در خیابان در 25 به بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز منجر شد و به تازگی هم برخی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران مدعی عقیم شدن “فتنه” شده اند، با این حال اما پیش تر رهبران جنبش سبز در این باره نیز به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داده اند.

میرحسین موسوی پیشتر در این باره تاکید کرده بود که “بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد”.

آخرین نخست وزیر کشور همچنین در بیانیه شماره 17 خود خطاب به حاکمان فعلی جمهوری اسلامی هشدار داده بود که “ گیرم که چند روز با دستگیریها، خشونت ها، تهدیدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گردید، تغییر قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل می کنید؟ تخریب مشروعیت را چگونه جبران می نمائید؟ نگاه ملامت آمیز و متعجب همه جهانیان از این همه خشونت یک دولت به ملت خود را چگونه تغییر می دهید؟ با مشکلات بر زمین مانده اقتصادی و معیشتی کشور که به دلیل ضعف مفرط دولت روزبروز وخیم تر می شود چه می کنید؟ با چه پشتوانه ای از کارآمدی و انسجام ملی و سیاست خارجی موثر، سایه قطعنامه ها و امتیازخواهی های بیشتر را در سطح بین الملل از سر کشور و ملتمان دور می کنید؟”