اطلاع جنتی از جلسه خصوصی مسئولان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» "فتنه" دوباره اولویت شد

احمد جنتی که پیش از این از “نقشه های خطرناک” عده ای برای تصرف دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کرده بود در جریان همایش منطقه ای ائمه جمعه ۱۶ استان کشور طی اظهاراتی مدعی شد که یکی از مسئولان جمهوری اسلامی در یک جمع خصوصی گفته “به‌زودی مجلس را در دست می‌گیریم و آن وقت زمان آزادی سران فتنه است”.

دبیر شورای نگهبان در اظهارات خود در مشهد گفت: “تعجب می‌کنم برخی هنوز فتنه را درک نکرده‌اند. برخی مسئولان و اهل علم هم که نامشان بر سر زبان‌هاست یا متوجه نشده‌اند یا نخواسته‌اند که متوجه شوند، در حالی که مقام معظم رهبری حدود ۲۰۰ بار از فتنه سخن گفته‌اند، در دیدار اخیر با دولت هم اشاره کردند که فتنه خط قرمز ما است.”

او بدون اشاره به نام فرد خاصی اضافه کرد: “عده‌ای می‌خواهند خط قرمزها را بشکنند و گمان می‌کنند راهشان باز شده و نقشه‌های بدی در سر دارند؛ به عنوان نمونه چندی پیش مسئولی در یکی از استا‌ن‌ها اینطور گفته بود که به‌زودی مجلس را در دست می‌گیریم و آن وقت زمان آزادی سران فتنه است و ما هدف خود می‌رسیم؛ جالب اینجاست که این حرف را در یک جمع خصوصی علناً اعلام کردند.”

احمد جنتی همچنین خطاب به ائمه جمعه حاضر در این همایش منطقه ای گفته است که “ما باید طلحه‌ها و زبیرها، معاویه‌ها و عمروعاص‌های زمان را بشناسیم، به عقیده من یکی از چیزهایی که سبب شد حق حضرت علی (ع) ضایع شود این بود که منافقین شناخته نشدند بنابراین باید تاریخ برای ما درس عبرت باشد تا کسانی که خطر دارند در حد معمول شناخته شوند.”

وی با گفتن اینکه رهبرجمهوری اسلامی در مقابل “فتنه و نفاق” ایستاده اند تاکید کرده: “این جریانات نمی‌تواند به نظام ضربه بزند اما خطر باید دفع شود؛ اصحاب قلم، بیان و رسانه باید در این زمینه نقش بالایی ایفا کنند و ائمه‌جمعه نیز جایگاه مناسبی دارند که می‌توانند در این خصوص اثرگذاری بالایی داشته باشند.”

دبیر شورای نگهبان همچنین افزوده است که “خطر ثروت‌اندوزی یکی از آن خطراتی است که انقلاب را تهدید می‌کند؛ عد‌ه‌ای کارشان جمع کردن ثروت بوده و زندگی‌شان تجملاتی شده است و با دسترسی به منابع دولتی و یا بازار به اندوختن ثروت برای قدرت و یا قدرت برای ثروت مشغولند که اگر این رشد پیدا کند حاکمیت سرمایه مطرح می‌شود و دیگر حکومت مستضعفان محقق نمی‌شود.”

این ابراز نگرانی احمد جنتی از “فتنه” و “فتنه گران” درشرایطی است که وی پیش از این در اسفندماه طی اظهاراتی در “اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در شیراز” گفته بود: امروز دیگر مسأله فتنه اولویت اصلی نیست، نه اینکه اهمیتش را از دست داده باشد بلکه فعلاً مسأله مهم نیست و مهم این است که بفهمیم حزب‌الله و جوانان حزب‌اللهی را چه خطرهایی تهدید می‌کند.”

البته این نخستین بار نیست که احمد جنتی از بازگشت به قدرت کسانی که آنها را “فتنه گران” می خواند ابراز نگرانی کرده است،اما اشاره اخیر او درباره آزادی رهبران درحصر جنش سبز و پیوند آن با انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که یکسال دیگر برگزار می شود تازگی دارد.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹ تاکنون در بازداشت خانگی بسر می برند و وعده های حسن روحانی و برخی از چهره های نزدیک به او پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مبنی بر آزادی آنها پس از روی کار آمدن دولت روحانی تاکنون محقق نشده است.حتی برخی رسانه ها مدعی اند حسن روحانی تاکنون هیچ اقدامی درباره رفع حصر رهبران جنبش سبز انجام نداده است.

احمد جنتی اما پیش از این نیز درباره انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده بود. او در دی ماه سال گذشته، آنگونه که خبرگزاری های رسمی گزارش کردند، در جمع “نخبگان ارزشی و اصولگرای” گیلان گفته بود: “همدلی، وحدت و انسجام نیروهای دلسوز، ارزشی، انقلابی و اصولگرا در این شرایط لازم و ضروری است. امروز در شرایطی که جریان‌های سیاسی انحرافی دارند افرادی را جذب می‌کنند، برای اینکه جلوی آنها گرفته شود باید نیروهای حزب‌الهی وحدت و انسجام خود را بیشتر کنند.”

دبیر شورای نگهبان که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی نمی تواند از جناح یا گروه خاصی جانبداری کند تاکید کرده بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. البته شورای نگهبان هم با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

وی در در بهمن ماه سال گذشته هم در جمع مسئولان نظارتی شورای نگهبان در مشهد با گفتن اینکه “از هم اکنون باید به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری توجه شود”، تأکید کرده بود: “انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است چون به رهبری و ستون انقلاب مربوط می شود و عده ای از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند. بنابراین نیازمند یک بیداری و بصیرت هستیم تا مسئولیت سنگین شورای نگهبان را به خوبی اجرایی کنیم.”

احمد جنتی فروردین ماه سال جاری نیز در جمع ناظرین شورای نگهبان در همین ارتباط گفته بود:“امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.”

وی با این ادعا که “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است” همچنین تاکید کرده بود که “اینها چیزهایی نیست که از آن غفلت کنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری کامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.”

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری هم ابتدا برخی رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و همچنین مقامات این نهاد نظامی مدعی برنامه ریزی و تلاش اصلاح طلبان برای “فتح سنگر به سنگر” مناصب مختلف و بازگشت به قدرت شده اند.

از جمله رییس کنونی و همچنین رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران مدعی شدند که اصلاح طلبان دولت حسن روحانی را یک “دولت انتقالی” برای بازگشت خود به مناصب و قدرت می دانند.

در ۲۷ فروردین ماه نیز حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در بسیج طی اظهاراتی اعلام کرد که “کسانی که به دنبال طراحی های ویژه برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری هستند، بدانند که ملت هوشیار و بصیر هستند. مردم اجازه دخالت به صاحبان قدرت و ثروت را در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هیچ و حزب و گروهی نخواهند داد.”

در بیشتر اظهارات این مقامات و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی همچون احمد جنتی و یا مقامات سپاه نامی از شخص یا اشخاص خاص و منابعی که آنها از از این برنامه ریزی ها برای انتخابات مطلع شده اند، برده نمی شود.

با اینحال اما در خبرها و تحلیل هایی که از سال گذشته تا کنون رسانه های مختلف اصلاح طلب و اصولگرا و همچنین رسانه های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی منتشر کرده اند از اکبرهاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از کسانی که نقش مهمی در انتخابات آتی مجلس خبرگان ایفا می کند یاد شده است. همچنین اخباری از “بازگشت چراغ خاموش” اصلاح طلبان با “مهره های سفید” نیز در بولتن ها و سایت های وابسته به نهاد نظامی منتشر شده است.

پیش از این در نیمه دوم دی ماه سال جاری یکی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران نوشته بود: “چندی است که برخی اخبار از فعالیت و تکاپوی علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان رهبری به گوش می رسد. براساس این اخبار تیمی دراین رابطه تشکیل شده که اعضای این تیم در دیدارهای جداگانه‌ای با فرزندان آیت الله جوادی آملی، آیت الله فاضل لنکرانی و. آیت الله دری نجف آبادی در صدد مجاب کردن این افراد برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان هستند. ظاهرا این تیم قصد دارد تا هیات رئیسه‌ای جدید در مجلس خبرگان رهبری با محوریت هاشمی تشکیل شود.”

برخی سایت های وابسته به نهادهای امنیتی نظامی حتی در مطالب مرتبط از برنامه هاشمی رفسنجانی برای تشکیل “خبرگان جوان” خبردادند و مدعی شدند که “اخیراً آقای ‌هاشمی رفسنجانی به تیمی مأموریت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کاندیدا شوند و به آنها نیز گفته است اگر شما بتوانید در خبرگان به اکثریت تبدیل شوید، من هم حاضرم بیایم و رئیس مجلس شوم”.

سایت امنیتی مشرق نیز در اسفندماه سال گذشته از واکنش محمدرضا مهدوی کنی (رییس کنونی خبرگان رهبری که هم اکنون به دلیل سکته مغزی در اغما به سر می برد) به این موضوع خبرداده و به نقل از وی مدعی شده بود که “مجلس خبرگان، مجلس تجربه و اعتبار است. مجلس ریش‌سفیدانی است که سال‌های متمادی را در راه ترویج اسلام و قرآن و انقلاب گذرانده‌اند. جوان‌گرایی در مشاغلی که نیاز به کار میدانی و تلاش و دوندگی دارد، خوب است اما مجلس خبرگان جای دوندگی نیست، محل اعتبار و تجربه و سابقه درخشان در ترویج معارف اسلامی است.”

اخیرا نیز پیش از اعلام بیماری و بستری شدن رهبرجمهوری اسلامی در بیمارستان، علی سعیدی نماینده او در سپاه پاسداران از نگرانی آیت الله علی خامنه ای درباره میراث خود و همچنین “انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر” در آینده خبرداده بود.

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان مراسمی با عنوان “اجلاس بسیج اساتید” در مشهد با مقایسه وضعیت کنونی جمهوری اسلامی با صدر اسلام گفته بود: “اکثر رهبران الهی نسبت به میراث خود نگران بوده و امت را هشدار می‌دادند این نگرانی در قرآن از زبان انبیاء بسیار بیان شده است. انحراف در سازوکار و نحوه انتخاب رهبر، انحراف در آیین الهی و ربایش نرم افزار انقلاب از جمله عوامل نگرانی رهبران انقلاب می‌باشد.”

او با گفتن اینکه “بزرگ‌ترین چالش‌های تمدن اسلامی تکرار اشتباهات خواص عصر پیامبر و علوی در زمان ما بوده است” تاکید کرده بود: “عوامل انحراف چهار دسته هستند که شامل این گروه‌ها می‌شود، نخستین گروه آقازاده‌ها، گروه دوم بستگان بودند، گروه سوم مردم و گروه چهارم خواص بودند که خواص بیشترین انحراف را در انقلاب‌های توحیدی داشتند و گرفتار دام‌های گوناگونی شدند.”

به گفته علی سعیدی “در فتنه‌ها چند لایه وجود دارد، یک لایه کف خیابان، یک لایه روی صحنه و یک لایه پشت به صحنه، چنانچه خواص به پشت صحنه ننگرند فریب خواهند خورد، زیرا افراد پشت صحنه هیچ چیز از خد باقی نمی‌گذارند در ماجرای فتنه عناصری پشت صحنه بودند که باید با «کد» آنان را شناخت و شناختن و شناساندن این عناصر بر عهده خواص است.”