سرنوشت مبهم یک بانک؛ تاییدها و تکذیب‌ها

نویسنده
نازنین کامدار

» خبری که باعث بلوا شد

در پی انتشار خبری در رسانه های داخلی مبنی برانحلال قریب الوقوع یک بانک خصوصی به دستور مقامات بانک مرکزی و اشاراتی به نام “بانک آینده” و علی انصاری، سرمایه دار هوادار محمود احمدی نژاد، صاحبان حساب در این بانک با هجوم به شعب آن، خواستار بیرون کشیدن دارایی های خود شدند؛امری که موجب شد تا بانک مرکزی در اطلاعیه ای، با وجود عدم تکذیب انحلال این بانک، از رسانه ها بخواهد موجب “تشویش اذهان عمومی” و بروز نا امنی و هرج و مرج در کشور نشوند.

روز گذشته جهان نیوز در گزارشی که در دیگر سایت ها هم بازنشر شد از انحلال یک بانک خصوصی خبر داد و اعلام کرد: “باخبر شدیم که سرانجام بانک مرکزی بعد از محرز شدن تخلف یکی از بانک‌های خصوصی تصمیم به انحلال این بانک گرفته است و طبق اخبار رسیده بناست طی روزهای آینده این تصمیم خود را علنی کند. هرچند تماس های متعدد خبرنگار تسنیم با هیات عامل بانک مرکزی و مدیران مربوطه جوابی نداشت و ظاهراً اینبار هم بانک مرکزی قصد دارد تا سکوت را پیشه بگیرد. ولی با توجه به حساسیت موضوع و وجود سپرده های بالای مردم در این بانک خصوصی انتظار می رود بانک مرکزی قبل از اجرای چنین تصمیماتی اطلاع رسانی لازم و کافی را انجام دهد تا شاهد تشدید نگرانی مردم در جامعه نباشیم. از آنجایی که همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر لغو مجوز یک بانک در روزهای آینده حجم تماس های مردم با خبرگزاری تسنیم درباره مشخصات این بانک افزایش یافته، انتظار می رود بانک مرکزی نسبت به رفع نگرانی مردم اقدامی انجام دهد”.

این خبر را عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز تایید کرد و گفت: “بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند، در همین زمینه بانک مرکزی با تمام توان جلو آمده و می‌خواهد یک بانک خصوصی را به دلیل تخلفات ببندد”.

پس از انتشار این خبر، گزارش هایی مبنی بر هجوم مردم به شعب بانک آینده منتشر شد که آنطور که رسانه ها اعلام کرده اند با زد و خورد و درگیری های پراکنده نیز همراه بوده است.

در همین باره، سایت عصر ایران در گزارشی نوشت: “متعاقب انتشار این خبر، سپرده گذارانی که در بانک های خصوصی کشور حساب دارند، نگران آن شده اند که مبادا «بانک خصوصی در آستان انحلال»، همین بانکی باشد که من در آن حساب دارم! بدیهی است در ادامه این سؤال بی پاسخ، نگرانی های جدی در این خصوص که اگر بانکی که منحل می شود، همین بانکی باشد که پول هایم آنجاست، تکلیف دارایی های من چه می شود؟ تکلیف سود بانکی ام چه می شود و… پیش می آید. اعلام چنین اخباری، آن هم در قالب کلی گویی و بدون لحاظ حواشی مهم تر متن، می تواند مصداق بارزی از تشویش اذهان عمومی باشد، تشویشی که به مراتب بیشتر از یک تحلیل ساده سیاسی در یک وبلاگ یا سایت، مردم را درگیر و نگران می کند. “

متعاقب انتشار این گزارش، محمد پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز اخبار مربوط به انحلال یک بانک خصوصی را تکذیب کرد و به تسنیم چنین گفت: “بحث انحلال هنوز مطرح نیست چراکه پرونده یک مؤسسه اعتباری و یک شرکت بیمه به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای رسیدگی به تخلفات مدیرانشان ارجاع شده است. انحلال سازوکار طبیعی خود را دارد و در زمان انحلال یک بانک یا مؤسسه باید وضعیت پولهای مردم و سپرده‌های سپرده گذاران تعیین تکلیف شود. ممکن است در نهایت رسیدگی پرونده بانک یا مؤسسه متخلف در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آن مؤسسه سلب امتیاز شود و در آن زمان بانک مرکزی باید برای جایگزین آن فکری کند. از آنجایی که معلوم نیست [ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی] در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت، نمی‌توان از انحلال و مباحثی مشابه صحبت کرد. هم اکنون پرونده تخلفات مسئولان مؤسسه اعتباری توسعه و شرکت بیمه توسعه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده است”.

در همین حال، بانک مرکزی نیز با انتشار اطلاعیه ای مبهم که طی آن خبر مربوط به انحلال یک بانک خصوصی را تکذیب نکرده، اعلام کرد: “مرجع قانونی در مورد انحلال و برخورد قانونی با بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و این بانک در زمان مناسب و پس از طی هر مرحله از اقدامات قانونی نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق اقدام خواهد کرد. لذا ضمن رد تحلیل‌هایی که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته و به نتایج خاصی رسیده و اسامی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری را اعلام می‌کنند، قویاً عنوان می‌دارد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت صیانت از منابع سپرده‌گذاران، ضمن پایش دقیق بازار، بر امور بانک‌ها و موسسات اعتباری نظارت حرفه‌ای اعمال کرده در زمان‌های مقتضی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند. بدین وسیله از کلیه رسانه‌های متعهد و مسئول نیز انتظار دارد از اعلام اسامی و تحلیل‌هایی که منطبق با واقعیت نیست، خودداری کنند. همچنین به کلیه موسسات در شرف تطبیق مجددا” تاکید می نماید، نسبت به طی مراحل انطباق با ضوابط و مقررات موجود و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسریع نموده و از هر گونه گسترش فعالیتهای بی رویه خودداری نمایند”.

 اگر چه بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز گذشته تلاش کردند نام “یک بانک خصوصی” یا همان “بانک آینده” را از کنار نام “تخلف و فساد” دور کنند، اما برخی رسانه ها وابستگی های مالک این بانک به نهادهای قدرت را بازگو کردند.

بر اساس گزارش های موجود، مالک بانک خصوصی ای که در معرض انحلال قرار گرفته، یک سپاهی موسوم به “علی انصاری” مالک بانک منحل شده تات و مشهور به “سلطان مبل ایران”است که در یافت آباد تهران مجتمعی 5 طبقه ای به نام “بازار مبل ایران” دارد.

چندی پیش سایت شفاف نیوز درباره دارایی و سابقه این فرد نوشته بود: “انصاری معمارزاده یی است اهل دان اصفهان که ظاهراً در ابتدا خانواده متمولی نداشته است و در رده بندی طبقه اجتماعی جزء خانواده طبقه متوسط به شمار می رفته است اما آشنایی با برخی فعالان بازار آهن و ورود به حوزه ساخت و ساز وضع مالی او را دگرگون کرد. ساخت مجتمع تجاری بهاران ۱و۲ و در ادامه بازار مبل ایران حرکت هایی بود که انصاری به طور شراکتی انجام داد؛ فعالیت هایی که زمان را برای او به دهه ۸۰ رساند؛ دهه یی که مقارن با نشست و برخاست او با اهالی سیاست شد. اوج آن همکاری با امیررضا واعظی آشتیانی در فدراسیون دوچرخه سواری و در ادامه باشگاه استقلال بود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز او از حامیان جدی محمود احمدی نژاد به شمار می رفت. دهه ۸۰ انصاری را در مسیر جدیدی از فعالیت ها قرار داد. اگر در دهه ۷۰ او را فقط در بازار آهن شادآباد می شناختند در دهه ۸۰ توانست به شهرت برسد. این عقبه انصاری، او را مرد اول بانک تات کرده است زیرا انصاری است که همه را در تات گرد هم جمع کرده و چنین مجموعه یی را شکل داده است؛ مجموعه یی که با چند و چون زیادی همراه است”.

سایت بولتن نیوز هم مدتی پیش او را جزو ۸ ثروتمند ایران دانسته و نوشته بود: “می‌گویند بخش کوچکی از اموال و دارایی‌های علی انصاری، بخش زیادی از زمین‌های یافت آباد است که الان بازار مبل ایران در آن بنا شده است. علی انصاری، اگرچه رئیس گروه سرمایه‌گذاری تات است و رئیس اتحادیه مبل سازان تهران، اما برای چهره شدن، ورود به عرصه فوتبال را انتخاب کرد. علی انصاری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری است، اما با حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال تبدیل به چهره خبرساز شد و حالا او را با حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین، مقایسه می‌کنند”.